tillfällig belysning i hage vid träning?

L

Lilla Anna

Ja bättre rubrik kunde jag inte riktigt komma på, men jag undrar om ni hästmänniskor där ute har någon kreativ/billig lösning på mitt problem? :) Tänk dig att du har en häst nu på vintern som du ska träna. Det är mörkt och enda underlaget som är OK (förutom skogen) är i en tom hage, såklart utan någon belysning. Hur hade du löst det?

Jag funderar på att köpa fyra pannlampor/ficklampor och hänga på staketet i hagen så det lyser upp litegrann iallafall. Vad tror ni? Kan det fungera?

Det ska alltså vara så att man kan ta bort belysningen när den inte används, och det ska tåla vatten/snö utan att .. sprängas, slockna eller vad som nu kan hända.

mvh!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Vi anvander har byggarbetsplatslampor... kanske lite overkill for dig? De ar stora.. ganska klumpiga - men lyser upp utmarkt! Och Taliga!

pannlampor/ficklampor skulle ju mest ge dig punktljus... har pannlampa pa varje kvall nar vi gor nattsysslorna, skitbra pa satt o vis men att anvanda som traningsplatsbelysning vet jag inte.. nu finns det val iofs mkt starkare an de vi anvander pa markanden.. ehum.. ajja :) Nu vet du iaf hur vi gjort! :)
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

På ett stall jag stått i, smälldes det upp strålkastare (hm, kanske typ byggarbetsplatslampor, när jag drar mig till minnes). Vad de kostar vet jag inte, men det var en bra lösning. Vi hade två stycken. Vissa punkter var ju mörka, men ska man lysa upp varje fläck av marken behövs nog lysrör :D

Även jag känner mig lite tveksam till pannlampor elr liknande (om du inte sätter en på hjälmen då ;) ). Det finns ju de som är avsedda för orientering och liknande, som säkert skulle kunna funka, men då lär det behövas fler än ett par st och de kostar ju en vacker slant per st.
 
Senast ändrad:
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

svarar båda..

Ja byggarbetslampor har jag inte ens tänkt på!
Det är inget stort område jag behöver lysa upp, inte som en paddock utan mer som en.. ruta på cirka 5x5m, lite mer kanske. Fast byggarbetslampor hade ju varit nåt :)

Edit: glömde säga det men jag behöver en sladdlös lösning, kan alltså inte koppla till el..

tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

sollampor kanske? :) Finns val ganska starka sadana numera har jag fatt for mig....
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Mitt tips är att köpa en pannlampa av märket Silva 478 (eller XCL som nya modellen heter) och helt enkelt rida med den! Lilla batteriet (4.5 aH) räcker i ca 1,5 tim på halvljus och ca 1 tim på helljus (har jag för mig), men de finns även med 9aH-batteri som räcker längre om man behöver det.

Den här sortens pannlampa ger INTE punktbelysning - det lyser upp "hela skogen" (om man rider ut då, vill säga) och fungerar även riktigt bra som nödlösning när paddocklampor saknas. Jag rider själv med en sådan i vår paddock när våra lampor strejkar! Fungerar ypperligt. ja,... är väl inte att rekommendera till hoppträning, men dressyr och markövningar går lysande.

Kostar en slant, men är VÄL investerade pengar för att orka stå ut med mörkret kan jag lova!:love:
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Vi har en bensindriven generator som vi kan koppla in lampan på ridbanan till. Det är en bygglampa och den lyser upp hela ridbanan utom i hörnen. Generatorn är tung så vi har satt den på en liten vagn. Den puttrar som en gammal moppe på tomgång!:D
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Vi har en bensindriven generator som vi kan koppla in lampan på ridbanan till. Det är en bygglampa och den lyser upp hela ridbanan utom i hörnen. Generatorn är tung så vi har satt den på en liten vagn. Den puttrar som en gammal moppe på tomgång!:D

Sån fick jag i julklapp ifjol av sambon. Funkar jättebra! Rekommenderas!
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Mitt tips är att köpa en pannlampa av märket Silva 478 (eller XCL som nya modellen heter) och helt enkelt rida med den! Lilla batteriet (4.5 aH) räcker i ca 1,5 tim på halvljus och ca 1 tim på helljus (har jag för mig), men de finns även med 9aH-batteri som räcker längre om man behöver det.

Den här sortens pannlampa ger INTE punktbelysning - det lyser upp "hela skogen" (om man rider ut då, vill säga) och fungerar även riktigt bra som nödlösning när paddocklampor saknas. Jag rider själv med en sådan i vår paddock när våra lampor strejkar! Fungerar ypperligt. ja,... är väl inte att rekommendera till hoppträning, men dressyr och markövningar går lysande.

Kostar en slant, men är VÄL investerade pengar för att orka stå ut med mörkret kan jag lova!:love:

Har du även den där "huvan"? Inga problem med att trä den på hjälmen?
Var hittade du den (billigast)?
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Jag har den "äldre" varianten av Silva, alltså 478, och då var det en resårhätta (typ) som är enkel att sätta på hjälmen. Fanns även med kardborreklisterlappar, så att man kan ta bort själva lampan från resårhättan och sätta på hjälmen om man då väljer att klistra fast kardborreklisterlapparna ... (blev krångligt det där, men du förstår säkert).
Jag har bara använt mig av resårhättan, har inte provat den nya plasthättan. Ett tips är ju att söka efter Silva 478 och se om den fortfarande säljs.

Jag sökte via pricerunner eller liknande sökverktyg har jag för mig. Kommer inte ihåg vad jag betalade, men det var väl 1500 kr eller nåt...
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Sambon brukar starta traktorn åt mig & den får lysa, dock ingen bra lösning då den är gammal, dieseltanken ganska rostig invändigt.
När rostflagor lossnar & täpper till dieselfiltret kan det bli väldigt mörkt när den får dieselstopp. :rofl:
Ibland har vi en bil som lyser upp hagen.

Nu när det är snö, rider jag helt enkelt i mörker.

Även jag är intresserad av en vettig lösning på belysning.
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

har köpt utestrålkastare och hängt upp så högt jag kommit åt och sen dragit skarvsladd från närmsta uttag. Lampan kostade mig runt 80 kr, sladden en del mer men det beror ju på hur långt man är tvungen att dra den.
 
Sv: tillfällig belysning i hage vid träning?

Jag har innskaffat dessa från jula, ger ett jättebra ridljus:banana:

http://www.jula.se/stralkastare-139235



Jag köpte 4 stk och hängde upp en i varje hörn, så at ljusskenet möts på mitten av ridbanan.

Kostar bara 199 pr stk och är uppladbara..
 

Liknande trådar

Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp