Tillfrisknande efter hovledsinflammation

lizzie

Trådstartare
Någon som erfarenhet av denna diagnos?? Var till ATG första vändan den 3/9. Pållan fick diagnosen kotleds- och hovledsinflammation i vä framben. Hon har blivit behandlad totalt 3 gånger med kortison och tuppkam i båda lederna. Hon har svarat väldigt bra på behandlingen, mycket bättre än vad veterinären hade förväntat sig.

Vid det 4:e besöket förra måndagen så hade hon kvar en liten resthälta på volt i vä varv. Det är ingen ren hälta utan det syns i vissa steg, men hon är i alla fall inte 100 % rent. I hö varv är hon helt ren. På rakt spår är hon helt ren. Veterinären tyckte inte att det behövdes någon mer behandling, utan att det var bättre att vänta ytterligare några veckor och sedan kolla pållan igen. Det hade då bara gått 2 veckor sedan den senaste behandlingen.

Naturligtvis är jag orolig matte :crazy:, vet ju att det kan ta lång tid med just hovledsinflammationer, men vad är lång tid. Vi ska tillbaka den 24/11 och då har pållan vilat i 3 månader. Det tycker jag är ganska lång tid, men när veterinären säger lång tid, kanske han menar 6 månader :crazy:

Kan jag ha förhoppningar om att ledinflammationen har läkt ut den 24/11, eller brukar det ta ännu längre tid???

Till och från är även varm i den hoven hon har ledinflammation. Är det tecken på att det inte läkt ut ännu???

Tips önskas från en orolig hästägare :cry:
 
Kotledsinflammation har jag erfarenhet av. Det viktigaste är att man försöker komma på varför hästen har fått inflammationen. Beror det på ensidig träning eller har den kanske haft en annan skada vilket gjort att den har felbelastat något ben?

Vår häst har blivit bra, och nu är jag jättenoga med variation på ridningen. Sedan finns det ju tyvärr hästar som aldrig tillfrisknar ordentligt.
 
Min veterinär är ganska övertygad om att pållan har vrickat sig. Han grundar detta just på att hon har fått både kotledsinflammation OCH hovledsinflammation i samma ben. Går man bakåt i tiden och kollar hur ridningen har funkat kan man härleda det till att något hände vid en hopptävling i mitten av februari då hon braschade rakt in i ett hinder :crazy: Det har varit krångel ända sedan dess. Pållan är ju 5 år, så hon har inte hunnit gjort så himla mycket, så veterinären trodde inte att det berodde på överbelastning eller dylikt, utan han tror att något speciellt har hänt.

Nästa fredag kommer Equiterapeuten och går igenom pållan. Hon har inte velat behandla pållan så länge pållan fick behandlingar. Nu vilar pållan endast. Belastar pållan fel eller sitter fast på något annat sätt kommer ju equiterapeuten hitta det. Det är en väldigt duktig tjej. :)
 
Min pålla var halt från och till i nästan 2 år, troligen en hovledsinflammation eller kanske olika saker. Hon kan ju ha vrickat sig i hagen eftersom hon var pigg efter vilan etc..

Ungefär som din hade hon också en resthälta som syntes på volten och veterinärerna tyckte inte att det var värt att behandla igen. Den där 'resthältan' kände jag av från och till i en lång tid efteråt men nu är hon bra och har varit det i 8 månader! :)

Lycka till med din häst och hoppas att ni inte behöver hålla på så länge som vi gjorde.

malu
 
Under tiden som din häst hade "Resthältan" kvar, vad gjorde du då? Lät du henne bara gå i hage tills det var helt borta eller skrittade du igång henne ändå??
 
Jag red i princip som vanligt men undvek böjda spår. När jag började sätta igång henne så red jag ju bara på raka spår väldigt länge så hon hade kommit upp i kondition ganska mycket när resthältan märktes. Det var bara ytterst lite och veterinären sa att jag skulle ridas som vanligt.

Sen tror jag att min häst har en ganska hög smärtgräns så det kan hända att hon inte visade nånting i början när hon var så pigg...

Resthältan kan ju också ha varit en stelhet eller liknande för det kom och gick ganska mycket och jag kunde känna det tydligt i början av ett ridpass men sedan så försvann det nästan helt.

Det är inte lätt det där med hältor, det har ju en tendens att cirkulera runt i kroppen på hästen också. Flyttar mellan benen och på olika ställen. Det bästa är nog att ta det väldigt lungt i början. Jag tog det mycket lugnare med igångsättningen än vad veterinären föreslog.

malu
 
OK - jag är inriktad på att starta upp väldigt lugnt. Känner att det är bättre att ta det för lugnt än att skynda på. Om jag får klartecken från veterinären den 24/11 så är planen att jag ska börja promenera med pållan. Bara ut och gå rakt fram för hand och detta tänkte jag göra under december, så hon får komma igång med kroppen. För stel det är hon :crazy: Sedan så räknar jag med att bara skritta henne i minst 2 månader, antagigligen 3 innan det blir några mer avancerade övningar :D.

Det där med vart hästens smärttröskel går är ju svårt, och inte kan de tala om nåt heller... :smirk:
 
Min pålle hade hovledsinflammation förra sommaren, med tanke på att han är 22 år så var man ju klart orolig om han skulle bli bra. Han har förslitningar i sina hovleder efter ett långt liv som hopphäst men veterinären sa att han kan ju bara ha vrickat sig det behöver inte ha något med förslitningarna att göra.
Han blev dålig i juni och vi var på tre besök där han behandlades, vid sista besöket som var i augusti/september (mitt minne är i så bra) så var han i stort sett bra och vet. sa att vi kunde skritta och börja trava så småningom ifall han fortsatte att kännas bra - och det gjorde han och nu rids som vanligt igen fast vi tar det försiktigt med väldtigt hårda eller mjuka underlag.

Det var en jobbig sommar men med lite tid och försiktig igångsättning så blev han helt bra. Lycka till med din häst!
 
Vad skönt att din pålla blev bra. 22 år är ju ingen dålig ålder... :D så jag förstår att du blev orolig.

Jag står på en anläggning så jag har tillgång till banor och ridhus. Har inte hört något om några restriktioner vad gäller underlag, men av ditt inlägg kan jag nog dra slutsatsen att jag ska undvika ridhuset ett tag framöver. Har dock tänkt ta promenader på asfaltsvägen - eller blir det för hårt??? :confused:
 
Jag tror det beror på hur underlaget på ridbanan är. Vårat underlag är väldigt bra, vet man med sig att det är djupt och tungt så ska man nog däremot vara försiktig. Promenader på asfalt är nog ingen fara, jag rider ju på hårda grusvägar (finns tyvärr inte så mycket annat) men undviker att trava och galoppera, det får vi spara till mjukare skogstigar eller om det är gräs i mitten av vägen.
 
Vi har precis bytt underlag i ridhuset och det behöver sätta sig lite mera innan jag börjar jobba pållan där. Underlaget på utebanorna däremot är helt OK, så länge det inte fryser till. Som tur är har jag tillgång till en asfalterad väg med vägbelysning, som inte är allt för hårt trafikerad, så jag tänkte börja med att ta promenader på den. Visserligen får jag gå samma sträcka fram och tillbaka, men det är strunt samma. Så här under vintern är det rätt skönt att kunna promenera där det finns gatubelysning. :D Inga problem att ha pållan på släptåg i snöre... hon går med som en stor hund :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
438
Senast: Sirap
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Ketrawzc
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 211
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp