(Tillgång till) barnvakt

Vi är och har varit äckligt bortskämda med barnvakter. Finns alltid ett tiotal att välja på och med en halvtimmes varsel vet vi att vi kan ha en släkting eller vän på plats oavsett orsak, dag och tid. Det är verkligen en fantastisk förmån. Nu är sonen så gammal att han i princip aldrig behöver barnvakt längre, men tidigare har det varit otroligt skönt att spontant kunna sticka iväg på ett träningspass, en fika eller en "date" med maken. Nu får ni snart barn nummer två och åter igen står potentiella barnvakter på kö och bara att veta att det alltid finns någon som gärna tar barnvagnen med sig på en promenad medan man själv sover en stund på soffan... Det är en sann lyx. Visst finns det tillfällen då det känns lite överväldigande att springa på en släkting (till maken) i vart och vartannat gathörn, men fördelarna med att ha det här stora nätverket är så många fler. Dessutom skönt att inte alltid behöva "slita" på samma barnvakt och att sonen har så många vuxna han trivs med och litar på omkring sig. Sedan han fyllde tre har han dessutom tillbringat en vintervecka och en sommarvecka varje år hos mina föräldrar som bor många mil bort och som han sett fram emot dessa veckor! Och ja, vi föräldrar har allt uppskattat dem också :D.

Vilket guldläge! :)
 
Något som jag hört/sett i andra barnvaktsduskussioner är att det kan bli slitningar om man har en villig barnvakt som vill göra/gör väldigt olikt mot hur man som förälder vill ha det med barnet, främst då när det är en barnvakt som har barnet ofta. Nu har ingen i tråden tagit upp det, är ni lyckligt förskonade från det? :)
 
Något som jag hört/sett i andra barnvaktsduskussioner är att det kan bli slitningar om man har en villig barnvakt som vill göra/gör väldigt olikt mot hur man som förälder vill ha det med barnet, främst då när det är en barnvakt som har barnet ofta. Nu har ingen i tråden tagit upp det, är ni lyckligt förskonade från det? :)
Vi tänker att barnvakten själv bestämmer regler m.m så länge det inte skadar barnet eller är väldigt extremt.
Jag tror inte att det "förstör" något man själv byggt upp utan tänker att barnen kannskilja på person och person.

Tillägg: när man har så begränsat med barnvakter har man heller inte råd att vara picky;)
 
Vi tänker att barnvakten själv bestämmer regler m.m så länge det inte skadar barnet eller är väldigt extremt.
Jag tror inte att det "förstör" något man själv byggt upp utan tänker att barnen kannskilja på person och person.

Tillägg: när man har så begränsat med barnvakter har man heller inte råd att vara picky;)

Ja, regler kan väl vara en sak men jag tänker nog mer på bemötande, t ex inställning till små barns ätande/sömn/tröst/rutiner, sätt att prata om/bemöta killar/tjejer/hbtq/”invandrare”, osv. Trots begränsade barnvaktsmöjligheter har jag t ex fått säga till en av de potentiella barnvakterna om n-ordet - nu lyssnade hen på det, men om man inte får respons så kan det ju vara värre!
 
Vi har ingen barnvakt nära utan avstånden är ca 60 mil, därför har vi ingen som avlastar i vardagen. Har dock otroligt bra uppbackning med lite framförhållning så känns inte som att vi direkt saknar barnvakt trots avståndet. Både mina föräldrar och svärmor prioriterar att barnvakta om behovet finns så någon kommer och hjälper oss bara vi flaggar i tid. Svärmor som är pensionär skulle gärna komma hit oftare, men haken är då att hon stannar ett tag pga avståndet så där är det vi som bromsar lite. Mina föräldrar träffar vi oavsett en långhelg varje till varannan månad så barnvaktstillfällen ges kontinuerligt, det blir bara inte så spontant.
 
När jag pratar med andra föräldrar brukar det rätt snabbt bli uppenbart att tillgången till barnvakt är väldigt ojämnt fördelad. Vissa har barnvakter (ofta mor-/farföräldrar) som är väldigt delaktiga - hämtar på förskolan, initierar aktiviteter med barnet osv. Andra har i princip bara alternativen att barnen är inom barnomsorgen eller att partnern har dem. Och så allt däremellan såklart!

Hur ser det ut för dig/er? Vem är barnvakt? På vems initiativ? Har det varierat med barnets ålder? Med antalet barn? Hade du velat ha det annorlunda? Vad är för- respektive nackdelarna med hur ni har det nu?

Vi har ingen barnvakt, mina föräldrar bor i Sverige (vi i uk) och vi har ingen kontakt med farföräldrar längre.
Krisar det så finns det vänner som ställer upp och även våra äldre grannar kan hoppa in (men där är det endast om jag måste till sjukhuset snabbt och sambon inte hunnit hem)
Är vi i Sverige och hälsar på har vi barnvakt hur mycket vi vill
 
Något som jag hört/sett i andra barnvaktsduskussioner är att det kan bli slitningar om man har en villig barnvakt som vill göra/gör väldigt olikt mot hur man som förälder vill ha det med barnet, främst då när det är en barnvakt som har barnet ofta. Nu har ingen i tråden tagit upp det, är ni lyckligt förskonade från det? :)
Vi är rätt förskonade från det. Iaf när det gäller det viktiga. Iom att det är min mamma och hon jobbar med barn diskuterar vi det också sånt en hel del oavsett om hon skulle vara barnvakt eller inte. Liknande värderingar, lite egna (små) regler, lyssnar på våra rutiner (fast får en del "gör det som verkar funka" också) och skämmer bort lite lagom :cool:
 
Vi har ingen barnvakt, mina föräldrar bor i Sverige (vi i uk) och vi har ingen kontakt med farföräldrar längre.
Krisar det så finns det vänner som ställer upp och även våra äldre grannar kan hoppa in (men där är det endast om jag måste till sjukhuset snabbt och sambon inte hunnit hem)
Är vi i Sverige och hälsar på har vi barnvakt hur mycket vi vill

Det blir ju direkt rätt rejäla avstånd när man bor i olika länder, fint att ni har barnvakt när ni är här i alla fall!
 
Vi är rätt förskonade från det. Iaf när det gäller det viktiga. Iom att det är min mamma och hon jobbar med barn diskuterar vi det också sånt en hel del oavsett om hon skulle vara barnvakt eller inte. Liknande värderingar, lite egna (små) regler, lyssnar på våra rutiner (fast får en del "gör det som verkar funka" också) och skämmer bort lite lagom :cool:

Det låter som en bra mix! :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 514
Senast: monster1
·
Övr. Barn Skriver detta under ett anonymt nick. Är det vanligt att mor/farföräldrar gör skillnad på barnen? Min mamma och min äldsta...
2
Svar
26
· Visningar
9 410
Senast: Fille
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 768
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp