Tillskott till överviktig häst.

lillan222

Trådstartare
Hej, har nyligen fått hem ett fint sto men hon är lite rund.
Ger henne mineraler samt morötter men mineralerna verkade inte vara så jättepopulärt så fundera på vad man kan ha i för att få henne att äta upp mineralerna.
Hon är ju som sagt rund så är lite rädd för att öka mängden energi/socker/spannmål.

Några som har något tips?

Tack!
 
Kan du minska höet något till förmån för lusern om hon äter det?

Jag fick hem en smällfet häst som nu blev satt på begränsad mängd hö och lite högre proteinkvot än nödvändigt på pappret och börjar nu se ut som en häst istället för en flodhäst. Min får för övrigt inget annat än hö, tillgång till saltsten, lusern, soja och mineraler. Inga morötter eller godis alls.
 
Kan du minska höet något till förmån för lusern om hon äter det?

Jag fick hem en smällfet häst som nu blev satt på begränsad mängd hö och lite högre proteinkvot än nödvändigt på pappret och börjar nu se ut som en häst istället för en flodhäst. Min får för övrigt inget annat än hö, tillgång till saltsten, lusern, soja och mineraler. Inga morötter eller godis alls.
Hon står nu på begränsad hö och kan nog inte minska höet då jag inte vill minska tuggtiden något.

Kom även på nu att jag kommer behöva ge loppfrön för att minska risken för sandkolik, vet inte ifall det kan bli krångligt med lusern då?
 
Hon står nu på begränsad hö och kan nog inte minska höet då jag inte vill minska tuggtiden något.

Kom även på nu att jag kommer behöva ge loppfrön för att minska risken för sandkolik, vet inte ifall det kan bli krångligt med lusern då?

Vet inte, har aldrig gett loppfrön då vi inte har så mkt problem med sand här (Norrland), säkert andra här som kan svara på om loppfrön går att blanda med lusernpellets, men spontant tror jag inte det bör vara ett problem 😊
 
Hon står nu på begränsad hö och kan nog inte minska höet då jag inte vill minska tuggtiden något.

Kom även på nu att jag kommer behöva ge loppfrön för att minska risken för sandkolik, vet inte ifall det kan bli krångligt med lusern då?
Jag brukar använda blöt lusernpellets när jag ger loppfrö, går jättebra.
 
Min ponny som ska banta får 50 g lusernpellets som jag blöter upp och blandar mineralerna med. Det är en försumbar mängd energi (0,43 MJ) så hon minskar bra i vikt trots detta. Man får helt enkelt prova sig fram hur lite som behövs. 50 g lusernpellets är ungefär 1 dl torrt.
 
Jag brukar använda blöt lusernpellets när jag ger loppfrö, går jättebra.
Men kan det inte börja svälla loppfröna?
Behöver göra iordning i förväg då vi delar på vem som tar in. Och kan dessvärre inte vara där vid insläpp vissa dagar då jag jobbar sent😅

Ger du en näve pellets för att hon ska äta mineralerna så kommer det göra varken till eller från på hennes totala energiintag
Men då kanske det går med lucern på morgonen?
Loppfröna kommer hon få på kvällen men då är jag lite orolig för att det blöta lucern sväller upp det?
 
Men kan det inte börja svälla loppfröna?
Behöver göra iordning i förväg då vi delar på vem som tar in. Och kan dessvärre inte vara där vid insläpp vissa dagar då jag jobbar sent😅


Men då kanske det går med lucern på morgonen?
Loppfröna kommer hon få på kvällen men då är jag lite orolig för att det blöta lucern sväller upp det?
Jag och flera andra i stallet lägger loppfrön i en liten burk som ställs på locket till kraftfoderhinken. Den som fodrar ger båda burkarna.

Sen behöver man ju inte ge det just vid insläpp. Du kan väl ge själv när du kommer till stallet? Tex efter ridning.
 
Har för mig att man måste ge stora mängder loppfrön för effekt. Runt 100 gr/ 100 kg häst en vecka i månaden. Inte lätt att ge sådana mängder i en liten mängd kraftfoder.
 
Har för mig att man måste ge stora mängder loppfrön för effekt. Runt 100 gr/ 100 kg häst en vecka i månaden. Inte lätt att ge sådana mängder i en liten mängd kraftfoder.
Vi ger precis så,min häst får 6 dl. Jag ger det på toppen av mach( lågt socker och stärkelse) och strösslar en näve lusernhack över. Vi har fått lära oss att det är bäst om det ges tillsammans med något blött.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 436
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp