Tillstånd för hästverksamhet

sona

Trådstartare
Håller på att köra igång en hästverksamhet och har lite funderingar.
Behöver man ett tillstånd för att ha hästar? ( Har hört om det, men när man ser sig omkring så verkar det svårt att tro att nån inspektör har godkänt vissa hästgårdar...)
Vad är vinstmarginal?? Har hört om det men inte riktigt fått en bra uppfattning.
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Dessa är reglerna för tillstånd. Tillståndet söker du hos kommunen. Om man tjänar pengar på verksamheten eller ej har inte någon direkt betydelse. Det kan i så fall vara om man har trav- eller galopphästar som går löp (då har man ju ett ganska uppenbart vinstintresse oftast).

DFS 2004:5
Saknr L120

2 § I dessa föreskrifter avses med
foderdjur: ryggradsdjur som är avsedda att användas som föda till
köttätande djur,
förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt
och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i
syfte att förmedla dem,
hållande av djur: att ha hand om egna eller andras djur,
sällskapsdjur: ryggradsdjur som används eller ska användas som
sällskaps-, hobby- eller foderdjur, inklusive alla typer av hundar och katter,
samt
upplåtande av djur: verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut
djur.
Häst
3 § Följande verksamheter med häst ska anses vara av större omfattning:
1. hållande av 10 eller fler hästar äldre än 24 månader,
2. uppfödning av 4 eller fler hästar per år,
3. upplåtande av 4 eller fler hästar per år,
4. försäljning av 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning,
5. försäljning av 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning, samt
6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler hästar.
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Måste bara tillägga, oavsett hur många hästar man än har ska man väl vara registrerad foderföretagare eftersom man utfodrar hästar, hur många man än har.
Har jag uppfattat det som iaf.
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Du behöver ha tillstånd för (jag kan ha missat något.):

Kommunen och länsstyrelsen:

* Hållande av hästar (se svaret från a1agnlju)
* Foderföretagande (oklart regelverk!)
* Ny- eller ombyggnad av lokaler kräver förprövning av lokaler (numera gratis men tar tid).
* Bygglov, ofta är dock näringsfastigheter befriade från bygglovskravet.
* Transporttillstånd (godkänd transport samt utbildning) kan krävas nuförtiden
* För stora anläggningar krävs även miljöprövning

Skattemyndigheten:

Ska det drivas yrkesmässigt ska du även ha: F/FA-skattsedel, ordnad bokföring, momsregistrering).
Driver du det som hobby redovisas vinsten i deklarationen.


Nej, det krävs inga formella kunskaper hur en häst ska skötas eller hur ett företag ska drivas!
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

kl
Vad händer om ngn som inte har tillstånd blir "avslöjad" ?
Händer nåt och isf vad?
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

kl
Vad händer om ngn som inte har tillstånd blir "avslöjad" ?
Händer nåt och isf vad?
Oftast ges personen i fråga en möjlighet att lämna in ansökan efter överenskommelse. Struntar h*n i det ändå ska h*n åtalsanmälas = anmälas för brott mot djurskyddslagen= böter eller fängelse. Dock går det väldigt sällan så långt.
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

kl
Vad händer om ngn som inte har tillstånd blir "avslöjad" ?
Händer nåt och isf vad?

Förseelser i samband med skatt/moms innebär oftast ekonomisk påföljd. Allt från 500:- för för sent inlämnad momsredovisning och uppåt. Är förseelsen allvarlig så det brottsrubriceras så kan det bli från ekonomiska straff till fängelse. Exempelvis bokföringsbrott och osant intygande (skrivit "fel" sak på fakturan) kan ge kännbara straff.

Har man inte sökt förprövning för bygge hos länsstyrelsen så var i alla fall för något år sedan avgiften 12 000:-.

Krävs bygglov så beror det på hur allvarligt din kommun ser på det. Allt från straffavgift till föreläggande om återställande (rivning).
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

kl
Så man får bara en andra chans" att lämna in ansökan? Fick höra av en att dom i värsta fall tar beslag på hästarna men detta är alltså inte sant då..Det låter ju mkt dramatiskt i mina öron.
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Ok, då vet jag det..
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Nu är jag nyfiken: hur kan du få en sådan verksamhet att gå runt?
Vem betalar alla kostnader för de vanvårdade hästar du tar hand om?
Är det SHV, kommunen, Djurens Vänner, eller?

Immer
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Förprövning är numera gratis.

Immer

Förprövningen är visserligen avgiftsfri men straffavgiften om man inte söker finns kvar!
Saxat från länsstyrelsens hemsida:

"Om du genomför en byggnadsåtgärd utan förprövning
ska länsstyrelsen besluta att en särskild avgift tas ut.

Den särskilda avgiften för en nybyggnad av stall till ett mindre antal djur eller en mindre om- eller tillbyggnad ska uppgå till 12 000 kronor.

För en större nybyggnad av stall eller för större om- eller tillbyggnad ska avgiften uppgå till 24 000 kronor. "
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Håller på att köra igång en hästverksamhet och har lite funderingar.
Behöver man ett tillstånd för att ha hästar? ( Har hört om det, men när man ser sig omkring så verkar det svårt att tro att nån inspektör har godkänt vissa hästgårdar...)
Vad är vinstmarginal?? Har hört om det men inte riktigt fått en bra uppfattning.

Jo du måste ha tillstånd att hålla häst för näringsverksamhet. Enligt Djurskyddslagen §16. Sökes hos kommun än.

Hälsning Maja
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Usch har läst tråden nu o funderar... i vilken ända börjar man ansöka om vad?? Jösses papper, byråkrater o regler som bara krånglar till det...:crazy:
 
Sv: Tillstånd för hästverksamhet

Usch har läst tråden nu o funderar... i vilken ända börjar man ansöka om vad?? Jösses papper, byråkrater o regler som bara krånglar till det...:crazy:
Inte så besvärligt egentligen, byråkrater är också människor och oftast mycket trevliga om man bemöter dem positivt (jag är själv byråkrat). Ta kontakt med länsstyrelse och kommun beskriv din situation och dina frågor så tydligt som du kan.

Bra sak att tänka på: Ring gärna eller besök gärna byråkraten direkt men se alltid till att skicka frågor du vill ha svar på som mail, fax eller brev. Varför då ? Jo, myndigheter är skyldiga att registrera både din skrivna fråga och det skriftliga svaret. Spara fråga och svar så har du och byråkraten samma information om det senare uppstår problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 860
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 191
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 030
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp