Tillstånd/krav på stall...

Affa

Trådstartare
Om man ska starta hästföretag, vad är det då för krav/ tillstånd som gäller för stallet? Behöver det förprövas? (Att det ska vara godkännt enligt gällande djurskyddsbestämmelser fattar jag ju)

Tacksam för svar :)
 
Om du har ett befintligt stall som du inte ska ändra behöver du inte förprövning. Vart tredje år ska djuransvarig på miljö och hälsoskyddskontoret i varje kommun komma och besiktiga alla djurstall, har dom inget att påpeka är det bara att köra. Följ jordbruksverkets regler så har du inget att vara orolig för. Vad gäller själva firman är det ju många som har små bolag kring hästarna. Skillnaden mellan enskild firma och AB vet du säkert. Ring LRF´s kontor på din ort: dom har en starta-eget-pärm med allt vad det innebär att starta eget. Den är gratis och här får man även en timmas gratis konsultation när man hämtar pärmen. Jättebra!
 
Tack för svaret :-)
Vet du förresten hur det är om man vill förpröva stallet "för skojs skull", då måste man väl få lov att använda stallet under tiden?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 498
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Grizelda
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
883
Senast: Gulis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 335
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp