Är precis i samma "tillstånd", dock har jag gått igenom vilka som man skall ha tillstånd för och så...
1) Byggnadslov måste Du söka hos kommunen om Du inte har en jordbruksfastighet. PÅ taxeringsbeslutet står angivet vad det är för typ av fastighet Du har. Det kostar sina runda summor med bygglov...jag betalade 5300:-, men just nu är jag i den sisten att min fastighet har taxerats om til ljordbruksfastighet, så jag skall (försöka) begära pengarna tillbaka.....
Du måste lämna in ritningar....med ALLA detaljer.....
2) Miljönämden i kommunen måste komma ut och göra en inspektion av miljöinspektorn. Detta kostar Dig c:a 350- (är nog olika från kommun till kommun)...Möjligen är det olika från kommun till kommum, men har man 6 hästar eller fler så skall/kan de göra inspektion årligen, som Du får betala
3) Länsstyrelsen's lantrbruksenhet skall göra en förprövning av utbyggnad/tillbyggnaden. OBS ritningar även till dem. Då skickar de ut en massa papper som skall fyllas i och Du lämnar tillbaka och betalar c:a 3000:-
4) Räddningstjänsten skall komma ut och inspektera - helst innan, så man slipper ändra - tillbygganden/påbyggnaden. Detta för brandsäkerheten. Detta är gratis (hurra!

)
5) Om Du skall ha stålkonstruktion i stallbyggnaden eller inredningen så måste en ordentlig elektrier vara med vid anläggandet av bottenplattan och jordningskablar måste gjutas in i densamme. Detta kostar pengar ;o)
6) Ditt försäkringsbolag har en del att säga till om vad gäller tillbyggnader/påbyggnader...Om man gör fel kan försäkringspremien höjas med det tredubbla!
Hmmmm, det var vad jag kom på i all hast.....
Lycka till