Tillstånd vid stallbygge

B

**BORTTAGEN**

Jag utökar just nu mitt stall från fyra boxar till sex stycken. Häromdan var det någon som sa att man måste söka tillstånd om man utökar sitt stall över fem boxar. Jag har trott att gränsen var 10 boxar. Någon som vet hur det egentligen är?
/Lingon
 
Det är olika i olika kommuner. Men jag skulle tro att ni är tvungna att förpröva stallet i och med att ni bygger om.

Ring till din kommun och hör vad som gäller hos er.
 
Förprövningstillstånd krävs om stallet har fem boxar eller fler. Det utfärdas av Länsstyrelsen, så det är dit du skall vända dig.
 
Det är INTE olika mellan olika kommuner, utan bygger du för fem eller mer krävs förprövning. Kontakta LST!
 
Är precis i samma "tillstånd", dock har jag gått igenom vilka som man skall ha tillstånd för och så...

1) Byggnadslov måste Du söka hos kommunen om Du inte har en jordbruksfastighet. PÅ taxeringsbeslutet står angivet vad det är för typ av fastighet Du har. Det kostar sina runda summor med bygglov...jag betalade 5300:-, men just nu är jag i den sisten att min fastighet har taxerats om til ljordbruksfastighet, så jag skall (försöka) begära pengarna tillbaka.....
Du måste lämna in ritningar....med ALLA detaljer.....

2) Miljönämden i kommunen måste komma ut och göra en inspektion av miljöinspektorn. Detta kostar Dig c:a 350- (är nog olika från kommun till kommun)...Möjligen är det olika från kommun till kommum, men har man 6 hästar eller fler så skall/kan de göra inspektion årligen, som Du får betala

3) Länsstyrelsen's lantrbruksenhet skall göra en förprövning av utbyggnad/tillbyggnaden. OBS ritningar även till dem. Då skickar de ut en massa papper som skall fyllas i och Du lämnar tillbaka och betalar c:a 3000:-

4) Räddningstjänsten skall komma ut och inspektera - helst innan, så man slipper ändra - tillbygganden/påbyggnaden. Detta för brandsäkerheten. Detta är gratis (hurra! :banana: )

5) Om Du skall ha stålkonstruktion i stallbyggnaden eller inredningen så måste en ordentlig elektrier vara med vid anläggandet av bottenplattan och jordningskablar måste gjutas in i densamme. Detta kostar pengar ;o)

6) Ditt försäkringsbolag har en del att säga till om vad gäller tillbyggnader/påbyggnader...Om man gör fel kan försäkringspremien höjas med det tredubbla!

Hmmmm, det var vad jag kom på i all hast.....
Lycka till
 
Njae, enligt SJV skall miljönämnden komma ut för inspektion en gång per år om man har 6 eller fler djurenheter. De följer ju sedan SJV's rek. för hur ett stall skall se ut och hur hästarna mår.
De kan komma bokat och de kan komma obokat.
Sedan att de inte har koll på alla som har 6 hästar eller fler är en annan sak och att de in de facto, inte kommer ut varje år är också en helt annan sak. Men på sätt och vis är dte ju bra att de kommer, så kan de ju beta av alla hästar som trots allt misskötes här och var.
Vid inspektion här hos mig i fjol så hade miljöinspektörn absolut inget att anmärka på. De skall komma sedan igen när nya stallet är klart för att se att de uppfyller de krav som SJV har på stallbyggnader.

Ang. hästarna tyckte hon att de var i utmärkt hull, välverkade och såg allmänt ut att må tip-top. Och sedan tillade hon att hon hade nog aldrig mött coolare och vänligare hästar, som var så sociala och keliga.....
 
Det är ju en sak vad som är sagt ska göras och vad som verkligen hinns med... :)
Realiteten är nog att de flesta får besök betydligt mer sällan och att små häststall är klart mindre prioriterade än större kommersiella djurenheter typ mjölkbönder och svinproducenter.
mvh Maria
 
Just, skrev ju det också.....at om de verkligen hinner med att besöka alla stall med fler än 6 hästar... :)
Men i vissa fall borde de verkligen komma ut regelbundet.....
 
Problemet är väl att många av de stall somverkligen skulle behöva besök inte ens "finns" på pappret...
mvh Maria
 
Måste bara fråga var du hittat det? Har jag aldrig ens hört talas om... :crazy:

Vi kollar f.ö. ALLA stallar i den här kommunen.
 
Vi kollar också över alla stallar... I första hand för att inventera och se var tillsynsnivån (antal hästar) och tillsynsintevallen (antal år mellan besöken) skall ligga.
Hlsn Helena
 
där ser man. har nog aldrig haft påhälsning av några miljönissar i vår 6-boxars stall, byggt 95 (möjligen innan bygget, det kommer jag inte ihåg)... :confused: så det skiljer nog från komun till komun.
 
Naturligtvis skiljer det - det är ju det jag säger. Men enligt SJV:s rekommendationer ska alla stallar ha besök vart tredje år, vissa varje - som t ex tävlingsstallar etc (ridskolor också kanske?). Men nån 6-hästarsgräns har jag aldrig läst om, det måste vara en lokal föreskrift.
 
Hittat och hittat...detta var vad miljöinspketören i Höörs kommun sa när hon vart ute och besiktigade mitt stall och mina hästar i fjol då jag lämnade in bygglovsansökan...Antar att hon inte bara tog det i luften... jag visste inte ens om att de skulle göra besiktningar vid 6 hästar eller fler årligen, men det fick jag ju reda på av henne nu. Hon tyckte det var konstigt att de inte varit hos mig tidigare, då jag länge haft 6 hästar eller fler....
Men hon hade ju inte heller något att klaga på :)

ch enligt henne (miljöinsp.) så var det alltså SJV som krävde inspektion av stallar och djur vid mer än 6 djurenheter som det heter....
 
Jag förstår, men jag tror nog att hon i så fall tagit det ur luften. Här hittar du en (lång) pdf-fil om just detta, och längst bak i den sk bilagan finns de av SJV rekommenderade tillsynsintervallen. Detta är iaf de vi går efter här.
 
Ja, eller så har Höörs Kommun andra (läs: egna tillsynsintervall). Det har varit en hel del (ordentligt) misskötta hästar och andra djur i denna kommun genom åren, så de anser väl att de skall ha tätare tillsyns för de som håller djur...
 
Visst, det är ju precis det jag säger - en lokal föreskrift. Men alltså inget som kommer från SJV.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
587
Senast: Filmare UR
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp