Bukefalos 28 år!

Tillstånd

Det var så många frågetecken här och är det ett ställe som redan finns och som ev behöver kollas av vad som är godkänt idag och inte, hade jag absolut valt att hellre låta någon komma och titta, minst ringa till dem för rådfrågning.

Lättare är det många gånger med helt nybygge men är det inte det så kan ju lätt frågetecken uppkomma som kan vara bra och skönt att bolla av med de som riktigt vet/kan säga hur det ska vara eller minst får vara
 
Jag tycker det lämpligaste att göra vid om eller nybyggnationsfrågor som här vid osäkerhet är nog att vända sig till en sakkunnig i sin hemkommun

Bla gällande sjukbox tycks det kunna vara avvikelser beroende på vart man bor och vem man frågar..
Jag vet ett stall som inte fick godkänt att sjukbox kunde ordnas i ligghallen, eller i närliggande stall. Det skulle finnas på aktuell gård, i aktuellt stall iordninggjort och m godkända mått vad gäller takhöjd, storlek och allt annat...Man ansåg att sjukvård kunde bli för komplicerad - Så med den slutsatsen kan det nog vara helt utefter hur stället ser ut också hur de isf väljer att tolka lämplighet i bygglösning..

Oavsett vad man själv kanske ordnar till så har de ju en lagstiftning som de kan tolka på sitt sätt och tolkar de annat kan det ju bli onödigt krångligt än att göra som de tycker är korrekt..Så..fråga hur det ligger till i kommunen/att någon kommer och tittar vid osäkerhet så har man sitt på det torra från början utan konstigheter senare ff om det är en gammal gård eller byggnader som man utgår ifrån eller tror behöver göras om.


Har man frågor gällande ny- eller ombyggnation av djurstall så är det Länsstyrelsen som ska kontaktas.
Föreskriften gällande förprövning av djurstall finns här http://www.jordbruksverket.se/download/18.3a3862f81373bf24eab80003074/1337582583716/2012-012.pdf
 
- Undrar om det krävs förprovning för att höja takhöjd? Har fått en anmärkning och behöver höja för att vara mer flexibel i vilka hästar som kan stå i vilka boxar - ganska lätt att höja tror jag. Alt sänka golvet, men det är nog mer jobb.
 
- Undrar om det krävs förprovning för att höja takhöjd? Har fått en anmärkning och behöver höja för att vara mer flexibel i vilka hästar som kan stå i vilka boxar - ganska lätt att höja tror jag. Alt sänka golvet, men det är nog mer jobb.
Nej, det ska inte vara förprövningspliktigt om man inte ändrar övrig planlösning i stallet. jag skriver "ska inte" eftersom det tyvärr skiljer en del mellan länsstyrelserna i landet när det gäller det som kallas "mindre ändringar". Alltså är det bäst att dubbelkolla med din länsstyrelsen för säkerhets skull.
 
Nej, det ska inte vara förprövningspliktigt om man inte ändrar övrig planlösning i stallet. jag skriver "ska inte" eftersom det tyvärr skiljer en del mellan länsstyrelserna i landet när det gäller det som kallas "mindre ändringar". Alltså är det bäst att dubbelkolla med din länsstyrelsen för säkerhets skull.

Tack för svar.... klurigt det här.
 
Ursäkta om jag är trög eller om detta är ett sidospår... Jag är fortfarande förvirrad efter att ha läst tråden och viss annan lagtext.
Det står ju att tillstånd enl. 16§ djurskyddslagen gäller om man t. ex. hyr ut 4 boxar, eller förvarar eller utfodrar 4 hästar. Vad gäller då om jag har 3 egna, och 3 inackorderingar? Jag utfodrar ju då fler än 4, och gården "rymmer" då fler hästar än 4. Jag har dock tänkt lösdrift med max 4 skötselboxar, hur räknar man då "hästplatser på gården" och ev. förprövning av byggnad (tex lada som ska göras om)?
 
Ursäkta om jag är trög eller om detta är ett sidospår... Jag är fortfarande förvirrad efter att ha läst tråden och viss annan lagtext.
Det står ju att tillstånd enl. 16§ djurskyddslagen gäller om man t. ex. hyr ut 4 boxar, eller förvarar eller utfodrar 4 hästar. Vad gäller då om jag har 3 egna, och 3 inackorderingar? Jag utfodrar ju då fler än 4, och gården "rymmer" då fler hästar än 4. Jag har dock tänkt lösdrift med max 4 skötselboxar, hur räknar man då "hästplatser på gården" och ev. förprövning av byggnad (tex lada som ska göras om)?

Antalet hästar totalt du huserar eller tar hand om? I ditt fall har du väl då 6 hästar. Antar det spelar ingen roll om det är lösdrift eller ej
 
Antalet hästar totalt du huserar eller tar hand om? I ditt fall har du väl då 6 hästar. Antar det spelar ingen roll om det är lösdrift eller ej
Ja sex hästar totalt på gården, varav 3 egna. Anledningen till att jag skrev att det var lösdrift är att jag tycker det är svårt att säga hur många "platser" en lösdrift har, och förklaring till att stallet har färre boxar än hästar. Såg nu en liknade tråd, och uppfattade det som att tillstånd eller förprövning inte skulle behövas i mitt fall(som bara är ett exempel). Menar du att jag missuppfattat?
 
Ja sex hästar totalt på gården, varav 3 egna. Anledningen till att jag skrev att det var lösdrift är att jag tycker det är svårt att säga hur många "platser" en lösdrift har, och förklaring till att stallet har färre boxar än hästar. Såg nu en liknade tråd, och uppfattade det som att tillstånd eller förprövning inte skulle behövas i mitt fall(som bara är ett exempel). Menar du att jag missuppfattat?
Det är inte tillståndspliktigt att ha tre egna och tre inackorderingar. Teoretiskt sett kan du alltså ha 9 egna hästar (eller vara fodervärd åt) och 3 inackorderingar utan tillstånd. Men hade du så många så är det väl frågan om du inte faller för yrkesmässig verksamhet med tanke på att det nog är ganska knepigt att hinna med något annat jobb än hästarna om man har så många ;)

Det kan verka helt puckat att ha begränsningarna på det sättet, men någonstans måste man ju sätta gränserna och jag tippar att man anser att den yrkesmässiga verksamheten är troligare med fler inackorderingar... Nä, jag vet inte varför gränserna är där de är, men det finns nog i något föreskriftsmotiv eller något någonstans :p
 
Det är inte tillståndspliktigt att ha tre egna och tre inackorderingar. Teoretiskt sett kan du alltså ha 9 egna hästar (eller vara fodervärd åt) och 3 inackorderingar utan tillstånd. Men hade du så många så är det väl frågan om du inte faller för yrkesmässig verksamhet med tanke på att det nog är ganska knepigt att hinna med något annat jobb än hästarna om man har så många ;)

Ok tack!! Då har jag svar på biten om tillstånd för djuren iaf :-) Ev. förprövning kvar att klura på... Jag hade fått för mig att man inte behövde förpröva om det kommande/ombyggda stallet endast skulle ha 4 boxar, men jag hittar inte den texten någonstans. Ska man alltid förpröva nya stall /ombyggda lador, kanske?
 
Ok tack!! Då har jag svar på biten om tillstånd för djuren iaf :-) Ev. förprövning kvar att klura på... Jag hade fått för mig att man inte behövde förpröva om det kommande/ombyggda stallet endast skulle ha 4 boxar, men jag hittar inte den texten någonstans. Ska man alltid förpröva nya stall /ombyggda lador, kanske?
Där har jordbruksverket rört ihop det såpass att jag inte heller får ihop det. Eftersom det är viktigt för mig att känna till så tänkte jag ringa i morgon och kolla hur de har tänkt sig egentligen. Jag återkommer :)
 
Där har jordbruksverket rört ihop det såpass att jag inte heller får ihop det. Eftersom det är viktigt för mig att känna till så tänkte jag ringa i morgon och kolla hur de har tänkt sig egentligen. Jag återkommer :)

Ok, toppen! Tack! Jag hittade texten om max 4 hästar, men frågan är vad de menar med "antal hästar som det finns plats för på gården efter byggnationen". Ska man räkna antalet boxar, eller antalet platser på lösdriften... Ser fram emot ditt nästa inlägg :)
 
Ok, toppen! Tack! Jag hittade texten om max 4 hästar, men frågan är vad de menar med "antal hästar som det finns plats för på gården efter byggnationen". Ska man räkna antalet boxar, eller antalet platser på lösdriften... Ser fram emot ditt nästa inlägg :)
Precis! Det är där det blir konstigt! De har lagt till texten om undantagen utan att ändra texten som fanns tidigare. Så man kan tolka det på två olika sätt. Antingen kan man bygga ett stall med fyra boxar + ett antal ligghallar för max 10 hästar utan förprövning (eftersom ingen av de båda är förprövningspliktig) eller så ska stallet för fyra hästar förprövas eftersom det får plats fler än fem hästar på anläggningen :p Ja, mycket kan man säga om jordbruksverket, men de gör det ju inte lätt för någon att tolka regelverket i alla fall. Jag ska tillägga att jag har rätt många års erfarenhet av tolkning av regelverk inom djurskyddsområdet och får ändå inte ihop det här :p
 
Precis! Det är där det blir konstigt! De har lagt till texten om undantagen utan att ändra texten som fanns tidigare. Så man kan tolka det på två olika sätt. Antingen kan man bygga ett stall med fyra boxar + ett antal ligghallar för max 10 hästar utan förprövning (eftersom ingen av de båda är förprövningspliktig) eller så ska stallet för fyra hästar förprövas eftersom det får plats fler än fem hästar på anläggningen :p Ja, mycket kan man säga om jordbruksverket, men de gör det ju inte lätt för någon att tolka regelverket i alla fall. Jag ska tillägga att jag har rätt många års erfarenhet av tolkning av regelverk inom djurskyddsområdet och får ändå inte ihop det här :p

Ja precis så tänkte jag med! Lite skönt att höra att det inte bara var jag som inte fick ihop det då ;) De kanske omformulerar sig i framtiden om de får frågor på det :)
 
JV har redan fått många frågor i ämnet... De som förprövar i mitt län tolkar det som att om man bygger stallet först, dvs att det får plats max 4 hästar på fastigheten efter byggnationen, så är den inte förprövningspliktigt. Finns det däremot en byggnad som rymmer ett antal hästar och det efter en byggnation blir plats för fyra hästar eller fler när man bygger en förprövningspliktig byggnad så är den förprövningspliktigt så snart antalet hästar som ryms på fastigheten blir fler än fyra.
Sedan är det så att många drar sig för att förpröva, men förprövning kostar inget, det gör däremot en efterprövning som kan bli aktuellt om man underlåter att förpröva om man bygger en förprövningspliktig byggnad, och man kan ofta få en del hjälp på vägen om förprövningen inte godkänns direkt. Det är för djurens bästa man förprövar och så att det blir rätt från början, vilket också kan spara in en och annan krona som man annars skulle behövt kosta på om det byggs fel.
 
JV har redan fått många frågor i ämnet... De som förprövar i mitt län tolkar det som att om man bygger stallet först, dvs att det får plats max 4 hästar på fastigheten efter byggnationen, så är den inte förprövningspliktigt. Finns det däremot en byggnad som rymmer ett antal hästar och det efter en byggnation blir plats för fyra hästar eller fler när man bygger en förprövningspliktig byggnad så är den förprövningspliktigt så snart antalet hästar som ryms på fastigheten blir fler än fyra.
Sedan är det så att många drar sig för att förpröva, men förprövning kostar inget, det gör däremot en efterprövning som kan bli aktuellt om man underlåter att förpröva om man bygger en förprövningspliktig byggnad, och man kan ofta få en del hjälp på vägen om förprövningen inte godkänns direkt. Det är för djurens bästa man förprövar och så att det blir rätt från början, vilket också kan spara in en och annan krona som man annars skulle behövt kosta på om det byggs fel.
Då har det alltså blivit ett kryphål om man bygger ett stall med fyra boxar och en ligghall för tio... Jaja.. jag hör med SJV för att få det rätt (inget ont om er bedömning, men vi vet ju båda att det skiljer en del mellan länen i många andra avseenden). Det jobbiga är ju egentligen inte att förpröva utan att få betala avgiften om man trodde att bygget inte var förprövningspliktigt men att länsstyrelsen bedömer att det är det :crazy: Om jag, som rådgivare, informerar fel om detta så lär jag bli den som får betala avgiften åt min kund. Så här får nog vårt kära jordbruksverk precisera lite bättre så att alla gör lika. Den här föreskriften går ju knappast att bedöma "från fall till fall" vilket SJV gärna gömmer sig bakom i andra fall ;)
 
Ja precis så tänkte jag med! Lite skönt att höra att det inte bara var jag som inte fick ihop det då ;) De kanske omformulerar sig i framtiden om de får frågor på det :)
Okej! Nu har jag fått svar och det är som Elle12 säger. jag får försöka bena ut det här. Innan föreskriften ändrades körde man med förprövningsplikt rakt av utefter hur många hästplatser det var totalt på fastigheten. Nu är ligghall för upp till 10 hästar undantagen förprövningsplikt.

Det betyder i realiteten att om man först bygger ett stall med 4 platser och sedan bestämmer sig för att bygga en ligghall för tio hästar så är det inte förprövningspliktigt.

Om man bygger både ligghall och stall samtidigt så att det blir fler fem eller fler hästplatser totalt på fastigheten så är stallet förprövningspliktigt på grund av att det blir 5 hästplatser eller fler totalt på fastigheten.

Bygger man en ligghall först och stallet sedan så är stallet förprövningspliktigt på grund av att det blir 5 hästplatser eller fler totalt på fastigheten.

På en sån här anläggning som jag ger exempel på är det endast om man bygger stallet först och ligghallen senare som stallet inte behöver förprövas.

Hoppas ni hänger med :)

Sedan kan jag tillägga att förprövning inte är något man ska vara rädd för (annat än att det kan ta tid om man inte lämnat in all information som behövs). Förprövning är gratis och man kan få en del hjälp av eventuella påpekanden som länsstyrelsen gör. Oftast handlar det om ventilationslösningar, brandutrymning och liknande som man som stallbyggare oftast inte tänker på när man planerar sitt stall!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·
Anläggning Har sökt information i tre dagar nu. Sökt och läst här, på jordbruksverket, på länsstyrelsen m fl. Men jag får inte riktigt kläm på det...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp