Bukefalos 28 år!

Tillstånd

Okej! Nu har jag fått svar och det är som Elle12 säger. jag får försöka bena ut det här. Innan föreskriften ändrades körde man med förprövningsplikt rakt av utefter hur många hästplatser det var totalt på fastigheten. Nu är ligghall för upp till 10 hästar undantagen förprövningsplikt.

Det betyder i realiteten att om man först bygger ett stall med 4 platser och sedan bestämmer sig för att bygga en ligghall för tio hästar så är det inte förprövningspliktigt.

Om man bygger både ligghall och stall samtidigt så att det blir fler fem eller fler hästplatser totalt på fastigheten så är stallet förprövningspliktigt på grund av att det blir 5 hästplatser eller fler totalt på fastigheten.

Bygger man en ligghall först och stallet sedan så är stallet förprövningspliktigt på grund av att det blir 5 hästplatser eller fler totalt på fastigheten.

På en sån här anläggning som jag ger exempel på är det endast om man bygger stallet först och ligghallen senare som stallet inte behöver förprövas.

Hoppas ni hänger med :)

Sedan kan jag tillägga att förprövning inte är något man ska vara rädd för (annat än att det kan ta tid om man inte lämnat in all information som behövs). Förprövning är gratis och man kan få en del hjälp av eventuella påpekanden som länsstyrelsen gör. Oftast handlar det om ventilationslösningar, brandutrymning och liknande som man som stallbyggare oftast inte tänker på när man planerar sitt stall!

Tack för att du kollade upp detta! :) En tanke... Om man bygger stall först med 4 boxar, och därefter ligghall så är allt lugnt, men om man sedan vill komplettera med boxar/uteboxar, borde nya uteboxarna (eller kanske även ursprungsstallet?) kräva förprövning p.g.a hästantalet. Då är man ganska låst utan förprövning i första läget. Om man skulle köpa en gård med ett befintligt stall med max 4 boxar, och därefter utöka med uteboxar, ska hela huvudstallet förprövas då också? Jag ska kanske inte krångla till det, och det sista finns kanske bättre förklarat på hemsidan. Det är hur som helst väldigt intressant att höra hur det fungerar! En förprövning kan ju vara bra hur som helst.
 
Tack för att du kollade upp detta! :) En tanke... Om man bygger stall först med 4 boxar, och därefter ligghall så är allt lugnt, men om man sedan vill komplettera med boxar/uteboxar, borde nya uteboxarna (eller kanske även ursprungsstallet?) kräva förprövning p.g.a hästantalet. Då är man ganska låst utan förprövning i första läget. Om man skulle köpa en gård med ett befintligt stall med max 4 boxar, och därefter utöka med uteboxar, ska hela huvudstallet förprövas då också? Jag ska kanske inte krångla till det, och det sista finns kanske bättre förklarat på hemsidan. Det är hur som helst väldigt intressant att höra hur det fungerar! En förprövning kan ju vara bra hur som helst.
Nej, det är bara tillbyggnaden, alltså uteboxarna, som ska förprövas. Ska du däremot bygga om 4-boxarsstallet (alltså ändra planlösning etc.) så ska det förprövas om du har fler än 4 hästplatser totalt på fastigheten när du bygger om.
 
Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva
  • om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning
  • tillfälliga sjukboxar
  • tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
  • byggnad som endast avser att ge väderskydd för högst 10 hästar när de hålls utomhus.
  • du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst.

Följdfråga ang. bygga till en sjukbox... Ska sjukboxen vara skild från övriga boxar, tex bakom stängd dörr i en annan del av stallet, eller kan en sjukbox vara ytterligare en box i boxraden? Stallet med 4 boxar (som kanske inte är förprövat) har ju då plötsligt 5 boxar, oavsett placering.
 
Följdfråga ang. bygga till en sjukbox... Ska sjukboxen vara skild från övriga boxar, tex bakom stängd dörr i en annan del av stallet, eller kan en sjukbox vara ytterligare en box i boxraden? Stallet med 4 boxar (som kanske inte är förprövat) har ju då plötsligt 5 boxar, oavsett placering.
Sjukboxen behöver inte vara en speciell box som bara används för sjuka hästar. Så i o m att du redan har 4 boxar i ett "uppvärmningsbart" utrymme så behöver du inte bygga någon extra box. Är de fyra boxarna okej måttmässigt (och takhöjden är okej) så kan du alltså byta hästar mellan box och lösdrift om en häst som bara har en lösdriftsplats av någon anledning måste stå på boxvila t ex.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 316
Senast: Roheryn
·
Anläggning Har sökt information i tre dagar nu. Sökt och läst här, på jordbruksverket, på länsstyrelsen m fl. Men jag får inte riktigt kläm på det...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp