Tillverka smycken

Jag använder väldigt sällan smycken :o
Men det väldigt kul att arbeta med silverlera!
det vill jag göra igen :)
 
Köpte en bok om att tillverka egna smycken bara för att få lite inspiration. Tyvärr var författarens modeller ingen höjdare 😅 Såg mest ut som något barn gör på förskolan för att sedan ge sina stackars föräldrar.... 😬

Visa bifogad fil 66001
Det där ska nog t.om jag klara av att tillverka 😆

Mer seriöst började jag spana in vad det är du gör och hittade vad jag tyckte fina mönster för armband på en holländsk sida som säljer pärlor och tillbehör 😃 Så om affärerna någon gång öppnar upp på riktigt igen ska jag se till att hasa mig dit å köpa material för att testa.

Men det du säger om boken. Jag jobbar mycket med resin (gör en del smycken men är mer fokuserad på en form av skulpturer) och det finns många guider därute som nu när man äntligen lärt sig en hel del själv får en att typ tappa hakan 🤐
 
Bah, du arbetar med hög konstnärlig integritet mot en selekt nische
Haha ja det låter ju bättre än att jag i själva verket bara är totalt smaklös :laugh:

Det där ska nog t.om jag klara av att tillverka 😆

Mer seriöst började jag spana in vad det är du gör och hittade vad jag tyckte fina mönster för armband på en holländsk sida som säljer pärlor och tillbehör 😃 Så om affärerna någon gång öppnar upp på riktigt igen ska jag se till att hasa mig dit å köpa material för att testa.

Men det du säger om boken. Jag jobbar mycket med resin (gör en del smycken men är mer fokuserad på en form av skulpturer) och det finns många guider därute som nu när man äntligen lärt sig en hel del själv får en att typ tappa hakan 🤐
Ja kör på, det är jättekul att sy! Allt jag har lagt upp hittills är gjort efter mönster av Isabella Lam (Bead weaving Tutorials :: NECKLACE Tutorials N (isabellalam.com)), hon är grym!

Jag är grymt nyfiken på resin i och med alla möjligheter. Kan du inte lägga upp något du gjort? :)
 
Haha ja det låter ju bättre än att jag i själva verket bara är totalt smaklös :laugh:


Ja kör på, det är jättekul att sy! Allt jag har lagt upp hittills är gjort efter mönster av Isabella Lam (Bead weaving Tutorials :: NECKLACE Tutorials N (isabellalam.com)), hon är grym!

Jag är grymt nyfiken på resin i och med alla möjligheter. Kan du inte lägga upp något du gjort? :)
Jag har mängder med misslyckade saker i resin, det är mest smycken och amuletter plus the typical "börja med resin" prytlarna 😆

Mina dekorativa objekt som jag jobbar med håller fortfarande på att förbereda sig för att möta världen 💃🏻 läs är i olika faser gällande härdning och slipning och puts 🙉

Men den här hängaren gillar jag för att jag fick till både färg och glittermix.

Är inte så mycket för att lägga ner torkade blommor i smycken utan är ute efter simpla hängen och glitter är ett intressant material med eget liv och vilja.

Pärlan till vänster kunde varit i bättre kvalisort men det var en övning och jag är väldigt nöjd med öglorna jag böjt till 😃


20210309_132627.jpg
🙃
 
Den här har några år på nacken. Här gick locket av bronspigmentet å allt pigment å glitter hamnade i min resinblandning. Jag körde på ändå för att experimentera och här ser man tydligt problemet med glitter i resin det flyter. Det här är alltså vyn från den sida jag hällt ner det i mallen där överflödet flutit upp.

20210311_100558.jpg
 
Haha ja det låter ju bättre än att jag i själva verket bara är totalt smaklös :laugh:


Ja kör på, det är jättekul att sy! Allt jag har lagt upp hittills är gjort efter mönster av Isabella Lam (Bead weaving Tutorials :: NECKLACE Tutorials N (isabellalam.com)), hon är grym!

Jag är grymt nyfiken på resin i och med alla möjligheter. Kan du inte lägga upp något du gjort? :)
Kelly Wiese, Sue Charette-Hood och Kim Rueth är några av de som verkar ligga bakom mönstren jag sett exempel på
 
Jag har mängder med misslyckade saker i resin, det är mest smycken och amuletter plus the typical "börja med resin" prytlarna 😆

Mina dekorativa objekt som jag jobbar med håller fortfarande på att förbereda sig för att möta världen 💃🏻 läs är i olika faser gällande härdning och slipning och puts 🙉

Men den här hängaren gillar jag för att jag fick till både färg och glittermix.

Är inte så mycket för att lägga ner torkade blommor i smycken utan är ute efter simpla hängen och glitter är ett intressant material med eget liv och vilja.

Pärlan till vänster kunde varit i bättre kvalisort men det var en övning och jag är väldigt nöjd med öglorna jag böjt till 😃


Visa bifogad fil 66020 🙃
Jag kan tänka mig det, resin måste väl vara exakt uppmätt för att fungera? Jättefint halsband i alla fall!

Vad är det för grejer i resin du håller på med?

Nej, torkade blommor i enkla hängen är inte min grej heller. Jag skulle i så fall vilja kombinera det, att man lägger in torkade blommor i resin, syr en ram av pärlor runt och syr in stenar och mönster i en sammanhängande kedja så att det åtminstone blir lite statement över det. Diskreta smycken är inte min grej :laugh:
 
Jag kan tänka mig det, resin måste väl vara exakt uppmätt för att fungera? Jättefint halsband i alla fall!

Vad är det för grejer i resin du håller på med?

Nej, torkade blommor i enkla hängen är inte min grej heller. Jag skulle i så fall vilja kombinera det, att man lägger in torkade blommor i resin, syr en ram av pärlor runt och syr in stenar och mönster i en sammanhängande kedja så att det åtminstone blir lite statement över det. Diskreta smycken är inte min grej :laugh:
Resin måste ha rätt kvalitet, vara korrekt uppmätt å tar typ en evighet att buffa upp i post production. Ingenting för folk utan tålamod viket nog inte är ett problem för dig. Jag jobbar på att få min webshop online då kan jag visa vad jag gör :)

Kollar man på youtube å smycken använder de oftast UV-resin som härdar med lampa på max 90s. Det jag gör tar minst +72h innan man ens vågar sig på att tänka på att ta ut det ur mallarna🤣🤣🤣
 
Resin måste ha rätt kvalitet, vara korrekt uppmätt å tar typ en evighet att buffa upp i post production. Ingenting för folk utan tålamod viket nog inte är ett problem för dig. Jag jobbar på att få min webshop online då kan jag visa vad jag gör :)

Kollar man på youtube å smycken använder de oftast UV-resin som härdar med lampa på max 90s. Det jag gör tar minst +72h innan man ens vågar sig på att tänka på att ta ut det ur mallarna🤣🤣🤣
Haha tålamod har jag, i små portioner 🙄
Har gjort enstaka grejer med resin innan men det får jag också ta upp igen när renoveringen är klar.

Oj, 72 timmar? Gör du tjocka lager som måste härda ordentligt? Vanligt resin härdar väl annars på ett dygn?
 
Haha tålamod har jag, i små portioner 🙄
Har gjort enstaka grejer med resin innan men det får jag också ta upp igen när renoveringen är klar.

Oj, 72 timmar? Gör du tjocka lager som måste härda ordentligt? Vanligt resin härdar väl annars på ett dygn?
HAHA jag skrev en bloggpost senast igår om de tre största lögnerna om resin jag genomskådat i online guider genom åren.
  1. det är snorenkelt att jobba med
  2. statiska torkningstider gällande att lägga nya lager
  3. att blåsa ut bubblor med eld modell eldkastaren man använder i köket
För att sammanfatta är det som redan sagt inte helt enkelt att jobba med. Resin har olika torktider och billigt hobby resin torkar snabbast, men man måste pröva sig fram.

Vilket är varför jag har två miljoner berlocker och pendants på lager för att jag experimenterat med olika fabrikat av resin. Testat olika torktider och modeller för att skapa lager på lager plus kollat vad man kan stoppa ner i det och hur dessa saker reagerar.

Med billigt hobby resin i det här fallet är det på intet sätt relaterat till priset utan till kvalisorten. Ju "enklare" att jobba med desto dyrare typ.

Dessa sorter är dessutom rejält klistriga direkt från att man mixat ihop dem och genererar en hel del värme och det samlas ofta extremt luftbubblor i det.

Använder man då eld för att poppa bubblorna så ökar man temperaturen på en redan varm produkt och bränner sönder mallarna man jobbar med nästan på automatik om de är något större än ett normalstort hänge.

Ungefär där tror jag de flesta slutar tycka det här med resin är en kul idé 🤪

Min senaste grej som är färdig att tas ur mallen ikväll har då legat och dragit i 96h från sista lagret. Första lagret har legat i 168h dvs redan en vecka. När det är ute tar det ytterligare en vecka innan jag kan börja bearbeta min skapelse.
 
Har förresten en ganska stor låda med örhängen, ca 7 kilo 😬 eftersom jag själv inte har hål i öronen tänkte jag börja sy om dem till halsband så det blir också ett projekt på to do-listan.

Visa bifogad fil 66317
Om bara affärerna öppnar upp igen och framförallt om mina gamla vanliga vintagebutiker ens existerar ska jag försöka börja leta gamla smycken och bijouterier.

Har raidat mina egna lådor och man kan verkligen lära sig mycket genom att titta på dem och host harkel demontera dem 😆
 
Hur går det för er alla?

De senaste månaderna har jag inte kunnat sy så mycket, har haft fullt upp med både flytt, renovering och som grädde på moset en krånglande rygg 😅

Idag satte jag mig dock och sydde lite för skojs skull, utan mönster och bara från en idé i mitt huvud.
Så här ser första delen ut. Tanken är att göra ett halsband med massor av gula stenar som kommer att lysa ordentligt mot en svart tröja 🤩

Nu ska jag bara komma på hur jag kopplar ihop allt och sy dit några mindre stenar 😅

IMG_20210509_212119.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp