Tillverkaren: ”Mycket liten koncentration av cederolja”

Det tror/hoppas jag inte då rödcederolja är mycket giftig.

Det står faktiskt inte på deras hemsida vilken ceder det är men jag misstänker att det är rödceder. Det finns flera som används inom aromaterapi och rödceder (Juniperus virginiana) är egentligen inte en ceder, den tillhör cypressfamiljen. Praktiskt taget alla eteriska oljor är akut giftiga vid oralt intag men relativt säkra vid dermal användning när de är utspädda (med några undantag givetvis). Rejält utspädd rödcederolja bör inte framkalla irritation men det känns ändå väldigt onödigt att ha den på en häst.

Under antiken var det atlasceder och libanonceder (Cedrus atlantica resp libani) man använde för att hålla borta insekter och de är äkta cedrar. Eterisk olja från atlasceder är generellt "snällare" och säkrare att använda än rödcederolja.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 963
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 708
Senast: anna_panna
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 298
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp