Bukefalos 28 år!

Timanställd & sjukskrivning

superstar

Trådstartare
Jag kan ju ringa och höra med försäkringskassan också men eftersom jag bara undrar av rent hypotetiska skäl känns det lite onödigt, när det finns så många kloka människor här som kan svara! Hittar inget solklart svar på deras hemsida heller.

Jag har sagt upp mig från min fasta tjänst och kommer frilansa på timanställningar i några månader av diverse olika skäl (är sjuksköterska så jobb finns det så det svämmar över så för den biten är jag inte ett dugg orolig). Har ekonomi som gör att jag klarar mig utan inkomst en eller ett par månader om det skulle behövas. Men vad händer om jag blir sjuk/skadad under tiden jag bara jobbar på timmar? Eftersom jag har haft fast tjänst tidigare har jag lite dålig koll på sånt här.

Får jag sjukpenning? Räknas den fortfarande ut efter min tidigare inkomst då? Jag har fått för mig att eftersom jag själv sagt upp mig så är jag ju "frivilligt arbetslös" (fast inte riktigt arbetslös ändå men med osäker arbetssituation) och därför får jag "skylla mig själv" om jag skulle bli sjukskriven men så kanske det inte alls är?
 
Sv: Timanställd & sjukskrivning

Är du schemalagd och skulle haft arbete om du inte blivit sjuk, får du sjukpenning från arbetsgivaren. Om du däremot blir sjuk när du INTE har arbetstid planerad, får du ansöka hos Försäkringskassan.
 
Sv: Timanställd & sjukskrivning

Ja det låter ju vettigt såklart, borde jag ha kunnat lista ut... tack ;-)
 
Sv: Timanställd & sjukskrivning

Men tyvärr fuskar många AG med den delen. Så se till att ha ditt schema på papper :idea:
 
Sv: Timanställd & sjukskrivning

Det var bara som ett komplement till ditt första inlägg här i tråden, och inte riktat direkt till dig.

Alltså att man som timanställd bör se till att ha sitt schema på papper. Jag har fler än en gång hjälpt vänner och kollegor med just den biten då AG:n har hävdat att de inte ska ha sjukpenning från denne utan från FK.
 
Sv: Timanställd & sjukskrivning

Det där skulle man vetat. Har förlorat massor i timmar (och då lön) pga sjukdom den senaste månaden. Vad sur man blir. Nåja, jag visste iofs redan att jag jobbade på ett skitföretag.
 
Sv: Timanställd & sjukskrivning

Om du inte är anmäld som arbetssökande är din SGI i fara! Det betyder att du mycket väl kan få sjukpenning men på en mkt låg nivå! Det finns en regel som säger att man kan få behålla sin SGI om man går ner i tid eller är tjänstledig, men så ska denna förändring bara vara beräknad att vara kortare än tre månader. Du bör kolla med FK för att veta vad som gäller för dig. Så länge man inte kräver a-kassa kan man dessutom vars inskriven som arbetssökande utan att söka jobb särskilt aktivt och på så vis skydda sin SGI.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
995
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: enough
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 290
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp