Sjukskrivning

Ja det är inte mkt pengar. Du kanske kan kolla upp om det går att få socialbidrag om det kniper?
Sen finns det ju tex kyrkor som hjälper till med matkassar.
Nej, jag får inget socialbidrag. Först måste jag göra mig av med mina besparingar. Sen måste jag sälja huset och bilen. D.v.s. hela livet måste raseras först innan man får socialbidrag. Och jag förstår varför det är så.

Jag skulle också behöva omplacera katterna för de kostar mig runt 1000 kronor i månaden, mer om något händer, som det gjorde nyligen.

Just nu har jag alltså så jag klarar mig men resurserna krymper hela tiden när jag måste ta av backupen hela tiden för att gå runt. Det är inte hållbart i längden.

Känner du till merkostnadsersättning? Om en har över (drygt) 13000kr/år i merkostnader pga sjukdom eller funktionsnedsättning går det att få ersättning för via fk. Det kan handla om mediciner (även förskrivna mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet), läkarbesök, specialkost, boendestöd (om det har avgift, har ingen koll på det), ev hjälpmedel.

Tillägg: jag får viss ersättning för min bil som jag blev tvungen att köpa pga sjukdom, men det bygger tror jag på att jag ingen hade/behövde innan. Men bara som exempel på att det är verkligen alla merkostnader för dagliga aktiviteter (dvs inte för typ fönsterputs eller andra sällanbehov)
Jo, jag har hört talas om merkostnadsersättning, men tror inte jag kommer upp i någon summa som ger ersättning. Men kan ju vara värt att kolla upp vad som ger ersättning och börja bokföra vad man har för utlägg.

Har dock inga hjälpmedel och boendestöd är kostnadsfritt i min kommun. Har fått kontaktperson beviljat och inte heller det kostar något. Läkarbesök och mediciner går under högkostnadsskyddet. Jag har ingen specialkost heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 793
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 993
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp