Sjukskrivning

Om du klickar på utbetalningsbeskedet och öppnar det, så ser du vilken % de beviljat och för hur många dagar.

4000 kr för 50% sjukskrivning låter ju som extremt lite.
Jag kollade på specifikationen och summan var för tiden 1 oktober till 20 oktober. 20 halva dagar alltså. Verkar lite konstigt att de räknat samtliga dagar i perioden.

Men ja, det är ändå väldigt lite tycker jag.
 
Jag vet faktiskt inte hur SGI beräknas men mitt boendestöd ringde till fk och fick det förklarat för sig. Om jag uppfattat det rätt så baseras den på vilken årsinkomst man skulle haft om man jobbat året runt. 6 månaders inkomst är minimum för att man ska räkna sgi på det. Och det är exakt så länge jag jobbade.
 
Tror att det är maximalt 543 kr per dag när man är sjukskriven på heltid som arbetslös. De brukar ha sin brytdag den 20e, är man sjukskriven längre kommer det månaden efter. summan som står är väl efter skatt och kör man lite lätt räkning med 30% skatt blir det 3800.
543*20=10860 hälften på det blir 5430 och med en skatt på säg 30% blir det 3801. Så 4000 verkar då rimligt.
 
Jag kollade på specifikationen och summan var för tiden 1 oktober till 20 oktober. 20 halva dagar alltså. Verkar lite konstigt att de räknat samtliga dagar i perioden.

Men ja, det är ändå väldigt lite tycker jag.
Fk delar upp inkomsten med månadens alla dagar, så man får lägre ersättning/dag men eftersom man får även för lö-sö så blir det rätt ändå.

Lär iaf bli lite mer nästa månad, när du får för alla dagar från brytdag till brytdag
Förutsatt att du är sjukskriven iaf en månad till vill säga.
 
Fk ringde för övrigt idag igen. De ville att jag skulle arbetsträna. Vet ju att arbetsträning inte ger någon extra inkomst så jag bad om reseersättning för resor till arbetsträningsplats. Tydligen var det någon man inte kunde få. Eller ja kanske, under särskilda omständigheter. Visst, jag har av hälsoskäl lite problem att klara av att åka buss. Måste ha en plan för hur jag tar mig hem. Spricker planen får jag psykbryt. Och att vara strandad någonstans utan att snabbt kunna ta mig därifrån är också ett problem. Och det kan jag ju inte när det inte går några bussar. Här går det 8 turer om dagen. 3 på morgonen och 5 på kvällen. I bägge riktningarna. Mitt på dagen går inga bussar alls. Så det största hindret mot att åka buss är att det nästan inte går några bussar.
 
Tror att det är maximalt 543 kr per dag när man är sjukskriven på heltid som arbetslös. De brukar ha sin brytdag den 20e, är man sjukskriven längre kommer det månaden efter. summan som står är väl efter skatt och kör man lite lätt räkning med 30% skatt blir det 3800.
543*20=10860 hälften på det blir 5430 och med en skatt på säg 30% blir det 3801. Så 4000 verkar då rimligt.
Helt sinnessjukt hur låg sjukpenningen kan vara. Överlever ju liksom inte på 11000 i månaden om jag skulle vara heltidssjukskriven. Gör ju budget för varje månad och har funderat både framlänges och baklänges hur jag ska kunna minska mina utlägg, men jag lyckas inte.
 
Anser läkaren som sjukskrivit dig att arbetsträning är lämpligt?
Ingen aning.

Hon på fk nämnde nånting om att ett möte behövs för att gå vidare. Men är inte säker på att jag fattat rätt.

Och själv berättade jag för hon på fk att jag presterar när jag är på plats och sen kraschar jag hemma. Finns inget mellanläge.
 
Helt sinnessjukt hur låg sjukpenningen kan vara. Överlever ju liksom inte på 11000 i månaden om jag skulle vara heltidssjukskriven. Gör ju budget för varje månad och har funderat både framlänges och baklänges hur jag ska kunna minska mina utlägg, men jag lyckas inte.
Håller fullständigt med om att det är väldigt lågt, man har ju fortfarande samma fasta utgifter som arbetslös/sjuk, om inte mer pga mediciner och andra merkostnader. Det är svårt tillslut att komma på vad man kan dra ner på i sin budget.
 
Ingen aning.

Hon på fk nämnde nånting om att ett möte behövs för att gå vidare. Men är inte säker på att jag fattat rätt.

Och själv berättade jag för hon på fk att jag presterar när jag är på plats och sen kraschar jag hemma. Finns inget mellanläge.
Det där är så svårt när man saknar mellanläge. Jag är likadan och det slutar alltid med krasch, den senaste för 8 år sen och den har jag inte kommit upp ur. Har sån tur va bra FK handläggare än så länge och även min anställning kvar.

Kanske är ett möte bra där läkaren är med och ni tillsammans förklarar hur det fungerar för dig. Först kan det vara bra att träffa läkaren endast för att diskutera om vad hen tror framöver.
 
Ingen aning.

Hon på fk nämnde nånting om att ett möte behövs för att gå vidare. Men är inte säker på att jag fattat rätt.

Och själv berättade jag för hon på fk att jag presterar när jag är på plats och sen kraschar jag hemma. Finns inget mellanläge.
Då verkar det ju inte som de kommer tvinga ut dig i något direkt utan att det finns diskussion och planering först.

Lämplig fråga att ta upp på mötet kan vara hur de tänker sig att en arbetsträning ska vara utformad och vilka sorters anpassningar den ska innehålla. Med hänsyn till att den typen av anpassning som du hade genom lönebidraget (gör X% av arbetsprestationen på 100% av arbetstiden) inte verkar ha fyllt den funktion som var tänkt, lär man föra något resonemang rörande detta.
 
Det där är så svårt när man saknar mellanläge. Jag är likadan och det slutar alltid med krasch, den senaste för 8 år sen och den har jag inte kommit upp ur. Har sån tur va bra FK handläggare än så länge och även min anställning kvar.

Kanske är ett möte bra där läkaren är med och ni tillsammans förklarar hur det fungerar för dig. Först kan det vara bra att träffa läkaren endast för att diskutera om vad hen tror framöver.
Det är så jävla sorgligt att det ska drivas så långt att man typ aldrig blir bra igen. 8 år är väldigt lång tid.
 
Då verkar det ju inte som de kommer tvinga ut dig i något direkt utan att det finns diskussion och planering först.

Lämplig fråga att ta upp på mötet kan vara hur de tänker sig att en arbetsträning ska vara utformad och vilka sorters anpassningar den ska innehålla. Med hänsyn till att den typen av anpassning som du hade genom lönebidraget (gör X% av arbetsprestationen på 100% av arbetstiden) inte verkar ha fyllt den funktion som var tänkt, lär man föra något resonemang rörande detta.
Jo, jag har i alla fall uppfattat det som att jag inte bara blir ivägschasad på arbetsträning.

Hoppas jag.
 
Det är så jävla sorgligt att det ska drivas så långt att man typ aldrig blir bra igen. 8 år är väldigt lång tid.
Ja det hattades runt på deltid i 9 år innan det också. Sen träffade jag en riktigt bra läkare (tyvärr pensionerad sen några år) men då var det slutligen någon som sa stopp åt mig. Nu är min högsta dröm att klara 25%. Jag vill göra ngt vettigt med mitt liv.

Men i vilket fall hoppas jag det hittas en lösning för dig. Så att det blir på ett bra sätt oavsett arbetsträning eller ny lönebidragsanställning, där du får hjälp med att utforma hur det bäst kan fungera. Men allra mest hoppas jag på att du får må bra!
 
Helt sinnessjukt hur låg sjukpenningen kan vara. Överlever ju liksom inte på 11000 i månaden om jag skulle vara heltidssjukskriven. Gör ju budget för varje månad och har funderat både framlänges och baklänges hur jag ska kunna minska mina utlägg, men jag lyckas inte.
Ja det är inte mkt pengar. Du kanske kan kolla upp om det går att få socialbidrag om det kniper?
Sen finns det ju tex kyrkor som hjälper till med matkassar.
 
Helt sinnessjukt hur låg sjukpenningen kan vara. Överlever ju liksom inte på 11000 i månaden om jag skulle vara heltidssjukskriven. Gör ju budget för varje månad och har funderat både framlänges och baklänges hur jag ska kunna minska mina utlägg, men jag lyckas inte.
Känner du till merkostnadsersättning? Om en har över (drygt) 13000kr/år i merkostnader pga sjukdom eller funktionsnedsättning går det att få ersättning för via fk. Det kan handla om mediciner (även förskrivna mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet), läkarbesök, specialkost, boendestöd (om det har avgift, har ingen koll på det), ev hjälpmedel.

Tillägg: jag får viss ersättning för min bil som jag blev tvungen att köpa pga sjukdom, men det bygger tror jag på att jag ingen hade/behövde innan. Men bara som exempel på att det är verkligen alla merkostnader för dagliga aktiviteter (dvs inte för typ fönsterputs eller andra sällanbehov)
 
Senast ändrad:
Känner du till merkostnadsersättning? Om en har över (drygt) 13000kr/år i merkostnader pga sjukdom eller funktionsnedsättning går det att få ersättning för via fk. Det kan handla om mediciner (även förskrivna mediciner som inte ingår i högkostnadsskyddet), läkarbesök, specialkost, boendestöd (om det har avgift, har ingen koll på det), ev hjälpmedel.

Tillägg: jag får viss ersättning för min bil som jag blev tvungen att köpa pga sjukdom, men det bygger tror jag på att jag ingen hade/behövde innan. Men bara som exempel på att det är verkligen alla merkostnader för dagliga aktiviteter (dvs inte för typ fönsterputs eller andra sällanbehov)

I majoriteten av landets kommuner är boendestödet en avgiftsfri insats.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 796
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 000
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 672
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 812
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp