• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Marius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 204
M

Marius

hmm, har ingen aning hur de stavas :/ svenska betygen är inte vade de borde vara :smirk:
men men...

min fråga är: Är de mycket protein o.s.v. i timotej hö?
Vi ska köpa några rundbalar om innehöll mesta dels med timotej.

Sv: Timmotej?

I de flesta vallfröblandningar finns en stor andel timotej, hälften eller mer. Proteinhalter och näringsvärden beror mycket på när man skördat och hur mycket gödning som vallen fått.

Tidig skörd (innan timotejen gått gått i ax) kombinerat med en extra kvävegödning ger höga proteinnivåer. Gammal mager vall som man skördar sent när timotejen blivit grov ger lågt proteininnehåll men kan vara bra för exempelvis lättfödda hästar.

Man brukar blanda in klöver, lucern eller åkervicker för att slippa sprida konstgödning. Att välja en bra vallfröblandning som passar den mark man har och ger bra kvalité för den sorts djur man har är en hel vetenskap!

Sv: Timmotej?

tack! :) får nog läsa de några gånger innan jag fattar :smirk:
Jag vet då lite mer nu iallafall! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
706
Senast: Alexandra_W
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 405
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka