Bukefalos 28 år!

Tims framsteg. *film*

Sv: Tims framsteg. *film*

Jag tycker han är jättesöt med sitt hår, sitt leende och när han letar under tröjan efter sin navel! :love:

Jag blev alldeles rörd av filmen. Jag har läst vad du har skrivit om honom, men inte alls fattat att han är så charmig. Jag tycker att den egenskapen borde komma först i alla beskrivningar, utredningar, allting, alltid.

Skulle man skriva så först i alla beskrivningar så skulle ingen ta en på allvar.
Men många tycker han är charmig. exempelvis kuratorn på hab säger alltid att han är så charmig och go. Å att han betyder lite extra för henne i jobbet för att hennes son också heter Tim.
Å jag tycker också så klart att han är charmig :)

läste på ett annat forum att en tjej inte skulle få utreda sin son inom autismspektrat för att han var GLAD!
Autistiska kan alltså inte vara glada, utan ska sitta och vagga fram och tillbaka i ett hörn. Nu är det ju så att många autistiska gör det, men dom har också riktigt grav autism och många gånger också en utvecklingsstörning samtidigt. Det är vanligt med ep och utvecklingsstörning hos autistiska.
Tim har också rätt grav autism men han kan vara glad för ändå ;)
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Tim har också rätt grav autism men han kan vara glad för ändå ;)

Glad, trodde jag nog att han kan vara. :) Det som överraskade mig var kommunikationen och att han dessutom blir glad av den. Charm består nog av kommunikation och glädje tillsammans, inte var för sig.

Jag har sett autistiska barn skratta lyckligt åt en apelsin, en fläck på väggen, etc, men inte åt människor. Det måste vara oerhört svårt att ha ett barn som (nästan) aldrig möter en. Jag trodde faktiskt att det var så med din Tim.
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Vilken fin film!

Ni samspelar ju verkligen. Väldigt roligt att se.

Den där träningen är säkert jättebra för din fina lilla pojke. (Han har en väldigt gullig glimt i ögat:D)
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Glad, trodde jag nog att han kan vara. :) Det som överraskade mig var kommunikationen och att han dessutom blir glad av den. Charm består nog av kommunikation och glädje tillsammans, inte var för sig.

Jag har sett autistiska barn skratta lyckligt åt en apelsin, en fläck på väggen, etc, men inte åt människor. Det måste vara oerhört svårt att ha ett barn som (nästan) aldrig möter en. Jag trodde faktiskt att det var så med din Tim.

Gör man det på hans villkor så funkar det :)
Han vill ha roligt, inte bara sitta och säga en massa saker.
Han gillar att sjunga och sjunger med på nästan alla låtar på radion när vi åker bil. Inte för att han sjunger rent men det är så sött så man sitter där fram å småler åt honom :D
Å ska man sjunga med honom så måste man vara roliga gubben. Bä bä vita lamm är en favorit, men här låter den inte som man brukar sjunga den :D
Han vill ha höga, stora, mörka röster som gör rollspel med rösten.
han skrattar nog egentligen inte åt mig, utan allt det jag gör.

En av hans favoritlekar här hemma är att ställa sig vid en vägg, och så räknar jag till 3, å då jag säger 3 så säger jag det lite roligt å så kommer han farandes i full fart mot en och kastar sig i min famn.

Det är oerhört svårt att ha ett barn som nästan aldrig möter en. Men vi vet vilka knappar vi ska trycka på nu. Vi har lärt känna honom för den han är, för alla är vi ju unika och ingen autistisk är den anda lik. specialpedagogen på hab fick inte igång Tim då hon försökte, å hon ska vara expert. Jag fick visa henne hur man skulle göra, å så vips radare han upp siffror och sa deras namn :)
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Gud så söt han är! Och vad duktig han är!!

Och behåll håret, det är ju underbart :love:
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Han är helt otroligt söt andra gången han springer mot dig på filmen, då han först backar ett par steg så att löparsträckan ska bli längre. :D

Han verkar ha hyfsad kroppskontroll? Jag tänker på när han går baklänges från dig och knappt borde se lillasyster (?) bakom sig, men ändå rundar henne istället för att krocka med henne.
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Han är helt otroligt söt andra gången han springer mot dig på filmen, då han först backar ett par steg så att löparsträckan ska bli längre. :D

Han verkar ha hyfsad kroppskontroll? Jag tänker på när han går baklänges från dig och knappt borde se lillasyster (?) bakom sig, men ändå rundar henne istället för att krocka med henne.

fast där visste han att lillasyster stod där. Hon brukar numera springa med å skrika som fasiken då man säger 3 :D
Hans motorik är inte den bästa.

Blir en kväll med bara lillan nu. Svärgeskan hämtade Tim för en stund sen. ville ha honom ett tag. eller så som jag misstänker, ge mig lite avlastning. Inte för att det behövs nu. Min man kommer hem imorgon igen efter att ha varit borta i 2 veckor. sovmorgon på söndag :banana:
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Det är oerhört svårt att ha ett barn som nästan aldrig möter en. Men vi vet vilka knappar vi ska trycka på nu. Vi har lärt känna honom för den han är, för alla är vi ju unika och ingen autistisk är den anda lik.

Det syns verkligen att ni (du?) jobbar hårt. När du börjar räkna, tycker jag att hans kroppspråk ser ut som att han kanske inte är riktigt med på vad som ska hända, men när du närmar dig tre är det ju ingen tvekan om att ni leker samma lek. Det är väl det som är det autistiska, antar jag.

Intressant att få se ert fina samspel.:bow: Hur känner du inför att hitta hans knappar och utveckla dem? Är det roligt? Har du tillräckligt med tid? Känner du framgång? Går det snabbare eller långsammare än vad du trodde när han fick diagnosen?
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Det syns verkligen att ni (du?) jobbar hårt. När du börjar räkna, tycker jag att hans kroppspråk ser ut som att han kanske inte är riktigt med på vad som ska hända, men när du närmar dig tre är det ju ingen tvekan om att ni leker samma lek. Det är väl det som är det autistiska, antar jag.

Intressant att få se ert fina samspel.:bow: Hur känner du inför att hitta hans knappar och utveckla dem? Är det roligt? Har du tillräckligt med tid? Känner du framgång? Går det snabbare eller långsammare än vad du trodde när han fick diagnosen?

Det är vi båda som tränar, fast mest jag får jag väl säga eftersom min man är borta så mycket som han är.
Ja, innan man räknat till 3 så håller han på som vanligt med det han gör, men sen så är han med :)

Javisst är det roligt att kunna kommunicera med honom även om det är rätt så lite kommunikation i dagsläget. mest vid lek. Jobbigt är det med ibland. Han blir så arg när han inte vet vad vi vill och innan vi hinner visa honom. Men när man visat så blir han jätteglad.
Tid. Vem har tid? nä, men än så länge är jag ju hemma med båda barnen så då kör vi lite träning i vardagen hela tiden. sen så kommer jag inte kunna söka heltidsjobb, får anpassa mina arbetstider efter Tims behov.
Nu vet han tex att kommer jag med en blöja så ska han lägga sig på golvet. Funkar ju inte med skötbord nu när han är så gammal. Å säger man äta äta äta så tror jag att han förstår att det är mat. Man får säga samma ord många många gånger om för att han ska se ett samband. När han lärde sig färgerna så lekte han med sin v-tech och började förstå, och då la jag till en förstärkare i form av non stop i olika färger= roligt att lära sig färger och få godis samtidigt.
Non stop funkade för det är hans favorit. äter inte så mycket annat godis.
Så nu kan han blå, röd, rosa, grön och gul och säga rätt färg till färgen.

Nu sen i vintras så har det gått väldigt bra framåt just med att lära sig ord, medans annat har gått bakåt. det är lite så i perioder. Ibland framåt och ibland bakåt. Hans sömnstörning är det väl lite värre med just nu men vi kämpar på. Han har fått en ny medicin som han i alla fall inte kräks upp men tycker den funkar dåligt.
Jag hade inga förhoppingar om att han skulle lära sig något alls när han fick diagnosen, mest för att inte bli besviken i slutändan. Så det har gått bättre än väntat. Dock hade jag ju sett att han kunnat gå att potträna men det är helt uteslutet tyvärr...Även att ha honom sovandes i vanlig juniorsäng. Så nu ska vi bygga en säng till honom. Har en idé i huvudet. Väntar bara för att se om försäkringskassan bidrar med en slant eller inte. Om inte så tänkte vi söka för det i en fond innan vi själva lägger ut pengar på det. Räknas som en merkostnad för oss så vi har rätt till bidrag för det, men man vet ju aldrig vad FK beslutar...En annan sak jag hade hoppats på är att han kunnat gå utan sele utomhus men det går inte heller.
Men först så löser vi det med sängen, så kan vi alla sova gott utan att tänka på att Tim kommer ur sängen å hittar på massa under natten.
Så får vi ta det andra sen. Ska man gå runt och oroa sig för allt hela tiden lär man inte leva länge...
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Jag hade totalt missat den här tråden så det var så roligt att få se filmerna på Tim. Han är ett riktigt charmtroll och du gör det fantastiskt bra!
Vad kul att det går så mkt framåt!:love:
 
Sv: Tims framsteg. *film*

Okej! Jag har noll koll på hur stora barn är beroende på ålder så därför passade jag på att fråga :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 949
Senast: Snowball
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 350
Senast: Migo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 427
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp