Sv: Tinker,Irish Cob. Temperament?
Jag har 5 st Ic/Tinker och alla är precis osm det redan skrivit om,genomstabila.
Det ska mkt till innan de hetsar upp sig för ngt samtidigt som de alla är pigga och glada för å få arbeta,för arbeta och ha uppgifter det gillar de alla,gamla som unga.
Jag har en märr hemma med stor M,hon har sina klara åsikter om vad som är ok och inte ok,samtidigt som hon är mkt pigg och glad när man är ute och rider,det lilla vi nu gjort på henne,har även tömkört och satt henne i vagn,hur mkt som är gjort innan vi köpte henne i december,det vet jag inte,men hon accepterar allt.Vi har inte gjort så mkt övht med henne sen hon kom av den enkla anledningen att hon är dräktig och ber. föla nu i mars/april.
Mitt andra sto är den som jag haft längst,hon är utbildad LB/LA dressyr och hoppningen ungefär detsamma.
Däremot så är det länge sen vi la krut på hoppningen pga bristande eget intresse för det,då dressyr och körning ligger mig varmt om hjärtat.Denna dam är mkt enkel å ha å göra med även om hon har sina sidor också,men även hon är genomstabil och ändå pigg å framåt.
Unghingsten jag har är precis samma sak,3 år i år,inte mkt hanterad mer än en bra grund,dvs ledd,orädd osv osv.han har betäckt som 2-åring och det kan man inte tro,han viftar inte på öronen ens av att gå igenom stostallet,än mindre bryr han sig om att gå ut på promenad själv.Inridning och inkörning påbörjad nu (jag har haft honom hemma i en månad) och tja,inget som på nått sätt oroar mig,hängde på honom inne i boxen på fredagen,tänkte göra samma sak ute på lördagen och vi gjorde så,men han brydde sig inte,så då satt vi normalt på honom (barbacka) och ingen reaktion mer än nyfiken på fötterna,gick en kort promenad på ca 5-7 min. med ryttare på ryggen.Ingen reaktion.
Samma sak på söndagen,kort promenad med ryttare på ryggen,ingen reaktion..
Unghästarna jag har hemma är trygga som få,jag kan göra i princip vad som helst med de och vist funderar de på saken,men ja,kanske nån hel minut,men sen är allt ok..
De tar livet med ro helt enkelt,utan att för den saken vara sega och loja..
(Nämnas ska kanske,att jag har varit hbl-människa ända ut i fingerspetsarna men helt värderat om vad jag tycker är kul och inte kul)