Tinkerägare eller....

B

Bounty

Ni som har häst med kort, lite svank rygg. Hjälp mig!!!!
Vad har ni för sadel som passar till eran häst..??
Vilket märke på sadel har korta bossor...??
Måste hitta en sadel till att börja med, skall ta hjälp av en sadelutprovare till våren.


Hans bog går väldigt långt bak. Ryggen är kort och svank. Tillråga på allt så är han även lite överbyggd bak. Han låter som ett monster, men är faktiskt väldigt söt.

Han ser ut som en tinker i kroppsform.. därför vänder jag mig till er tinker ägare!

Vet inte om han kan ha en allroundsadel p.g.a hans bog.
Vill ha tips på både allround, allround mot dressyr eller dressyrsadel.

Desperat!!! :cry:
 
rida H*N ofta (mkt, och tränas i hopp/dressyr)?

annars skulel jkag satsa på en barbacka sadel tills sadelprovaren kommer... finns ju med fårskinn :love:

svårt att säga på internet när man itne sett hästen :p
 
Det är mest skogsridning. Vi har inte tillgång till ridhus/ridbana vintertid. Alltså mycket plumsa i snö just nu.
Men jag behöver i alla fall en sadel till min häst.
Jag har träffat en sadelutprovare som har föreslagit Appalosa till min häst... Så jag söker efter en sådan för att prova, men vill ha flera märken att leta efter.

Har varit inne på en bomlös men... tror inte på det när han inte har jätte mycket ryggmuskler. Han har musklat om sig p.g.a en dåligt anpassad sadel(tror jag).
Men att komplettera med är bomlös nog ok.
 
Finns det ingen som har kort lite svank rygg på sin häst...?
Snälla tipsa mig om sadlar som jag kan prova!

Är smått desperat!
 
prova appaloosa, vet ett kallblod som har det, han är svankig och så som du beskriver. har det på mitt halvblod också, ursköna sadlar! :love:
 
De flesta hästar får jättefina ryggmuskler efter det att man har börjat rida dem i en bomlös sadel! Man ska bara tänka på att man oftast behöver en speciell pad som bygger upp en kanal för ryggraden, men gå in på www.equisoft.se där har de en bomlös sadel som heter Star Trekk och den har "Bossor" på undersidan som bildar kanal så där behöver du ingen pad. Bomlösa sadlar ger ofta väldigt fin rörelsefrihet för hästens bogar också!
 
Tror besämt att jag ska försöka hitta någon begagnad.
Men vad motsvarar vid i den sadeln 36 eller....??

Är inte motståndare till bomlös heller, ska försöka få låna och prova en sån också!

Tack för era tips! :)
 
Jag har en islänning som har kort rygg, lite svank och lite överbyggd. Jag har en syntet Horse Saver Island, bomvidd ca 105 grader. Synteten är inte så stum. Islandsmodellen är rakare än en vanlig allround. Finns på lillhästen i Stav för ca 2100 kr. Värt att testa? Du får skicka tillbaka den om den inte passar, men frakten går på 2-300 kr. mvh Superbusan
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 394
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 776
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp