- Svar: 16
- Visningar: 1 157
Tioåriga Wilma Samuelsson drömmer om OS – och hoppas nu på en förändring i Svenska ridsportförbundets beslut om åldersgräns för elitsatsning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja när man är 10 år så är tre år framåt en oöverskådlig tid, det är inte så konstigt. Märkligare som du säger med vuxna som inte har mer perspektiv än så.Fast jag tycker nog det är mycket mer rimligt att Wilma är ledsen över en ny regel som begränsar henne än att ”elitryttarna” är upprörda.
Helt övertygad om att Wilma fortsätter rida och drömma om OS ändå men förstår hennes känsla!
Jo, hon berörs. Värdet på B-ponnyn hon rider SM på 2028 riskerar att bli lägre med de nya reglerna. Hennes familj tjänar inte lika mycket pengar på den. Det finns mindre pengar till hennes elitsatsning. Hennes chanser att nå OS minskar.Rättar mig själv. Wilma kommer sannolikt inte beröras av beslutet eftersom det blir övergångsregler. Möjligen om hon inte får tävla sm 2027. I år är det ingen begränsning (och är hon på sm i år lär hon få tävla även 2027 om jag förstår rätt)
Lite om åldern på OS-ryttare enligt chatGPT nedan. Ryttarna har rätt många år på sig att idka affärsverksamhet med hästar även om de inte får börja med det som barnarbete:Jo, hon berörs. Värdet på B-ponnyn hon rider SM på 2028 riskerar att bli lägre med de nya reglerna. Hennes familj tjänar inte lika mycket pengar på den. Det finns mindre pengar till hennes elitsatsning. Hennes chanser att nå OS minskar.
Det är många köpta och sålda ponnyer och hästar på vägen mot ett OS.
| Gren | Genomsnittsålder (års) |
|---|---|
| Dressyr | ca 37 år |
| Fälttävlan (eventing) | ca 38 år |
| Hoppning (showjumping) | ca 44 år |
| (Observera: detta är från brittiska representanter över flera OS, men ger en bra indikation på skillnader mellan discipliner) Hartpury University |
Vad är problemet med att barn/unga med sämre förutsättningar hittar ett sätt att finansiera sin satsning på? Jag känner personer med sämre ekonomi som kunnat ta sig till SM genom att köpa problemponnys, rida till dem och sedan sälja dem dyrare för att sedan kunna köpa en lite bättre ponny etc. Ser verkligen inget fel i det så länge barnen själva vill det?Jag misstänker att det är för att få bort den här hetsen från de första ponnyåren som man vill ändra reglerna.
Annars har köpa och sälja ponnyer varit ett sätt att komma igång för talangfulla små ryttare med relativt mycket, men inte tillräckligt, med pengar bakom sig.
Jag stödjer det inte, men det var den verklighet jag såg innan jag slutade med hästar (hjärtskärande när barnen gjorde som barn gör och kärade ned sig i någon liten häst). Ibland önskar jag ett totalt förbud för tävlingar som involverar barn och djur - men det är inte realistiskt och egentligen inte önskvärt. De vuxna människorna måste dock (som vanligt) kamma till sig och sätta på sig tänkarhatten (och slå på hjärtat)
Exakt - men det kräver att de vuxna sätter på sig tänkarhatten och slår på hjärtat. De vuxna runt ikring måste vara beredda att bromsa om barn eller djur far illa.Vad är problemet med att barn/unga med sämre förutsättningar hittar ett sätt att finansiera sin satsning på? Jag känner personer med sämre ekonomi som kunnat ta sig till SM genom att köpa problemponnys, rida till dem och sedan sälja dem dyrare för att sedan kunna köpa en lite bättre ponny etc. Ser verkligen inget fel i det så länge barnen själva vill det?
Eller ska bara barn/unga med rika föräldrar ha chans att satsa?