Tioåriga Wilma är kritisk mot 13-årsgränsen

Bukefalos 30 år!

Så roligt att folk verkar tro att det är kört om dom inte kan tävla SM som små, som om det är det avgörande delen i en tävlingskarriär inom ridningen..Jag hoppas verkligen att intresset med hästar inte enbart hänger på tävlingarna såpass mycket som det verkar göra..det finns så mycket att utvecklas och komma framåt inom när det gäller hästar som inte har med tävling att göra. Men det kanske inte är roligt nog om det inte är någon tydlig vinst i det.

Förstår inte artikeln. Hon kan väl fortsätta att drömma om OS? Och SM kan hon rida 2028 (om hon blir 11 i år).

Fast jag tycker nog det är mycket mer rimligt att Wilma är ledsen över en ny regel som begränsar henne än att ”elitryttarna” är upprörda.
Helt övertygad om att Wilma fortsätter rida och drömma om OS ändå men förstår hennes känsla!

Fast jag tycker nog det är mycket mer rimligt att Wilma är ledsen över en ny regel som begränsar henne än att ”elitryttarna” är upprörda.
Helt övertygad om att Wilma fortsätter rida och drömma om OS ändå men förstår hennes känsla!
Ja när man är 10 år så är tre år framåt en oöverskådlig tid, det är inte så konstigt. Märkligare som du säger med vuxna som inte har mer perspektiv än så.

Rättar mig själv. Wilma kommer sannolikt inte beröras av beslutet eftersom det blir övergångsregler. Möjligen om hon inte får tävla sm 2027. I år är det ingen begränsning (och är hon på sm i år lär hon få tävla även 2027 om jag förstår rätt)

Rättar mig själv. Wilma kommer sannolikt inte beröras av beslutet eftersom det blir övergångsregler. Möjligen om hon inte får tävla sm 2027. I år är det ingen begränsning (och är hon på sm i år lär hon få tävla även 2027 om jag förstår rätt)
Jo, hon berörs. Värdet på B-ponnyn hon rider SM på 2028 riskerar att bli lägre med de nya reglerna. Hennes familj tjänar inte lika mycket pengar på den. Det finns mindre pengar till hennes elitsatsning. Hennes chanser att nå OS minskar.

Det är många köpta och sålda ponnyer och hästar på vägen mot ett OS.

Jo, hon berörs. Värdet på B-ponnyn hon rider SM på 2028 riskerar att bli lägre med de nya reglerna. Hennes familj tjänar inte lika mycket pengar på den. Det finns mindre pengar till hennes elitsatsning. Hennes chanser att nå OS minskar.

Det är många köpta och sålda ponnyer och hästar på vägen mot ett OS.
Lite om åldern på OS-ryttare enligt chatGPT nedan. Ryttarna har rätt många år på sig att idka affärsverksamhet med hästar även om de inte får börja med det som barnarbete:

Här är vad som finns tillgängligt om genomsnittsåldern för OS-ryttare i ridsportens grenar (dressyr, hoppning och fälttävlan):

🐎 Allmän genomsnittsålder för ridsport vid OS​

• En äldre analys av olympiska ryttare visar att equestrian-idrottare är betydligt äldre än genomsnittet för alla idrotter. Ett tidigare exempel från London 2012 och Rio 2016 visar en genomsnittsålder runt ca 38 år för ryttare totalt (både män och kvinnor) i ridsport på OS jämfört med ca 26–27 år i många andra idrotter. Topend Sports
  • En annan källa som klassificerar sporter anger en genomsnittsålder för OS-ryttare kring ca 35,7 år (män) och 36,8 år (kvinnor) i ridsport generellt. library.olympics.com

📊 Genomsnitt per gren (exempel från Storbritannien 2000–2016)​

Studier av brittiska olympiska ryttare ger mer detaljerad uppdelning (vilket kan ge en fingervisning om variation mellan grenar):
GrenGenomsnittsålder (års)
Dressyrca 37 år
Fälttävlan (eventing)ca 38 år
Hoppning (showjumping)ca 44 år
(Observera: detta är från brittiska representanter över flera OS, men ger en bra indikation på skillnader mellan discipliner) Hartpury University

🧠 Kontext – åldersspann​

Ridsport är unikt bland olympiska sporter eftersom:
  • Det inte finns någon övre gräns för ålder, bara lägsta: 16 år i dressyr och 18 i hoppning/fälttävlan. Wikipedia
  • Det är vanligt att ryttare tävlar långt upp i 40-60-årsåldern – exempel från Paris 2024 inkluderar flera ryttare över 50 år. Boldin

📌 Slutsats (översikt)​

• ⭐ Circa 35–40 år är en rimlig uppskattning av genomsnittsåldern för ryttare i OS-ridsport totalt. library.olympics.com
  • Dressyr och fälttävlan tenderar att ha medelåldrar i slutet av 30-årsåldern. Hartpury University
  • Hoppning i vissa grupper kan vara något äldre, ofta i början av 40-årsåldern. Hartpury University

Jag börjar förstå att det är så många vuxna som tävlar som rider dåligt även på högre nivåer, köper färdiga hästar, fokuserar på tävling mer än att utveckla sig själva i unga år.

Kanske om ryttare fokuserade på att lära sig att rida ordentligt innan dom börjar satsa på tävling så helhjärtat som elitsatsning är så kanske fler faktiskt hade ridit bättre som vuxna sen.

Folk har verkligen hela livet på sig sedan att tävla och komma uppåt i klasserna, förstår verkligen inte stressen. Dessutom om dom la mer pengar på att utveckla sig själva och sin ridning och känsla så kanske dom sen inte behöver köpa färdiga miljonhästar för att kunna vinna.

Jag misstänker att det är för att få bort den här hetsen från de första ponnyåren som man vill ändra reglerna.

Annars har köpa och sälja ponnyer varit ett sätt att komma igång för talangfulla små ryttare med relativt mycket, men inte tillräckligt, med pengar bakom sig.

Jag stödjer det inte, men det var den verklighet jag såg innan jag slutade med hästar (hjärtskärande när barnen gjorde som barn gör och kärade ned sig i någon liten häst). Ibland önskar jag ett totalt förbud för tävlingar som involverar barn och djur - men det är inte realistiskt och egentligen inte önskvärt. De vuxna människorna måste dock (som vanligt) kamma till sig och sätta på sig tänkarhatten (och slå på hjärtat)

Jag misstänker att det är för att få bort den här hetsen från de första ponnyåren som man vill ändra reglerna.

Annars har köpa och sälja ponnyer varit ett sätt att komma igång för talangfulla små ryttare med relativt mycket, men inte tillräckligt, med pengar bakom sig.

Jag stödjer det inte, men det var den verklighet jag såg innan jag slutade med hästar (hjärtskärande när barnen gjorde som barn gör och kärade ned sig i någon liten häst). Ibland önskar jag ett totalt förbud för tävlingar som involverar barn och djur - men det är inte realistiskt och egentligen inte önskvärt. De vuxna människorna måste dock (som vanligt) kamma till sig och sätta på sig tänkarhatten (och slå på hjärtat)
Vad är problemet med att barn/unga med sämre förutsättningar hittar ett sätt att finansiera sin satsning på? Jag känner personer med sämre ekonomi som kunnat ta sig till SM genom att köpa problemponnys, rida till dem och sedan sälja dem dyrare för att sedan kunna köpa en lite bättre ponny etc. Ser verkligen inget fel i det så länge barnen själva vill det?

Eller ska bara barn/unga med rika föräldrar ha chans att satsa?

Vad är problemet med att barn/unga med sämre förutsättningar hittar ett sätt att finansiera sin satsning på? Jag känner personer med sämre ekonomi som kunnat ta sig till SM genom att köpa problemponnys, rida till dem och sedan sälja dem dyrare för att sedan kunna köpa en lite bättre ponny etc. Ser verkligen inget fel i det så länge barnen själva vill det?

Eller ska bara barn/unga med rika föräldrar ha chans att satsa?
Exakt - men det kräver att de vuxna sätter på sig tänkarhatten och slår på hjärtat. De vuxna runt ikring måste vara beredda att bromsa om barn eller djur far illa.

Och jag tror personligen att det är bättre att den här typen av satsningar sker lite senare och tror därför att det beslut som tagits kan vara en bra kompromiss.

Åh så svårt med pengarna i ridsporten, så trist. Nu är ridskolepriserna ofta höga också och barnen verkar ges mindre möjlighet till att hjälpa till för att minska kostnaderna.

@Wingates tror du inte att en 11-årings satsning är föräldrarnas dröm? Jag läser ponnypappan på tidningen ridsport och de har satsande föräldrar, han har ett relativt förmånligt och fritt jobb som sportjournalist och resten av familjens arbetsituation har jag inte kunnat läsa om, alltså förstå, utifrån blogginläggen.

Ponnypappans barns satsningar känner jag är ganska klockrent passande för vilka den här regeln vänder sig mot. Jag tänker inte bedöma eller skriva något om dem , de beskriver ju själva sin situation på sina betalda inlägg. Jag känner att det känns som de har ett bra liv.

Jag tror inte små barn tränar upp sina ponnies själva generellt oavsett.

Jag kan tänka mig att russaveln kan få ett uppsving om den här marknaden med extrema, dyra, duktiga, importerade hoppponnyerna minskar något.

Russen är härdiga, relativt billiga att fodra och mångsidiga iochmed att de både körs och rids och hoppar gärna mindre banor med något lägre hinder. Dessutom undrar jag om något annan häst kan vara så extremt envis som ett russ kan vara och jag kanske inte är ensam att ha stått i ett hörn på ridskolan, i princip alla på min gamla ridskola för länge sen gjorde det. Det var det russets egenhet och Dandy hette han och jag tecknade ju av honom på högstadiet ochahr fortfarande bilden uppe. Uj så nostalgiskt. Ursäkta 🫤.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur