Bukefalos 28 år!

Tips för tappskor bak

Intractable

Trådstartare
Kära Buke,
Jag vänder mig till alla erfarna människor här för att få era bästa råd om hur tusan man behåller bakdojorna på en häst som verkligen inte har råd med att få fler tappskor. Idag lyckdes hovis slå på en sko på en rejält trasig hov och nu är jag livrädd för att mer av hoven ryker om hästen trampar av sig den igen. Jag har starka misstankar om att det är hagens beskaffenheter (stenig och lerig) som har bidragit till att vi är där vi är nu. Vi byter stall om 1 månad och har små möjligheter att göra något åt den fram tills dess.

Det stora problemet är att hästen har svallkött/ärrvävnad som gör användandet av konventionella boots svårt då det irriterar med sår som följd. Har provat Acavallo gelboots men de sitter inte på plats utan roterar eller viker upp sig i karleden.

Tacksam för ideer på akuta lösningar fram tills flytten!
 
Kolla "shoe secure". Ingen egen erfarenhet men det låter som om du är beredd att testa vad som.

Annars blir nog mitt tips att ha pålle oskodd fram till flytten. Det är liksom inte värt sömmar som sliter sönder väggar som tar ett halvår att växa ner. Och om hovarna går sönder för mycket utan skor, barfotaboots?
 
Trampar hästen av sig skorna själv eller har den hjälp?

Vad har hovis sagt om var/hur hästen plockar av sig dem? (dvs, har hästen ställt sig på insidan skon med andra foten eller är det något annat)? Vad har hovis gjort för att förhindra att detta händer (kortare traktarmar/fasad ovansida/tätare inpassning)?

Det enda som funkade för min Fröken (när hon plockade av sig 11 skor på 7 veckor) var alldelles för stora neoprenboots med hård utsida. Med alldelles för stora menar jag 2-3 storlekar för stora. I vanliga fall har hon M på boots, de jag körde med var XL. Nu vet jag inte om det skulle funka med din häst, iom svallköttet men det beror ju på exakt hur det ser ut.
 
Frågan är varför den får tappskor, är det hoven som är skör och släpper sömmen eller är det en hagkompis som trampar av?
Enda sättet för en häst att ta av sig bakskorna själv är ju annars om de står och vilar och har vilande bakhoven väldigt nära den stående och när de sätter ner den vilande så hamnar de på kanten av den andra skon och så ryker den. Det har min häst gjort flera gånger på stallgången.
Löses genom att slipa bort insidan av skon ordentligt så ingen kant sticker ut

Min är en mästare på att plocka av sig skor, har aldrig sett något liknande men har iallafall kommit på en bra lösning för framskorna och det är barfotaboots utanpå skorna i hagen. Och stora neopreenboots utanpå det. Kanske värt att testa om du hittar några som sitter bra på bakhovarna. Jag använder cavalloboots
 
Jag hade funderat över varför den får tappskor.
Ofta beror de på att hovis inte balanserat hoven optimalt vid verkning.
Annars kan det vara så att de har koordinationsproblem. Det i sin tur kan bero på allt från Kissing spines till ung häst med inte än färdig motorik.

Man kan hjälpa dem hitta bättre balans och motorik genom väl avvägda dressyrövningar.

En häst ska inte tappa skor bara för att den går i stenig och lerig hage.
 
Går hästen i hage med andra hästar?
Vanligaste anledningen till tapskor bak i hagen är hästens polare, ännu vanligare vid denna tiden på året är om det är ett sto som delar med valacker.

Även värt att tänka på är om det är från samma hov för då finns risk med att hästen är sned i kroppen.
 
När min gamle dam som unghäst flyttade från platta skåne till bohuslän kunde hon efter en dag i sommarhagen komma in med 3 tappskor, trotts boots. Det tog ett år sen galopperade hon som om hon var född i den hagen över stock och sten med skorna på.
Räddningen var silvertejp tejpade kanten längst ner så att det inte fanns en en kant att få tag på.
 
Det enda som hjälpte när min klev ur skorna, typ varannan vecka, var att byta hovslagare.. Sedan dess (två år sedan) - inte en enda tappsko!
 
Stort tack för alla svar. Jag inser att detta kommer kräva lite analys...

Hästen är ny för mig, jag har inte haft honom under betestillväxtperiod förut. Har bytt hovslagare och tror att det är där problemet ligger då jag inte har haft någon tappsko alls tidigare. Bytte hovslagare eftersom den föregående lade in skorna så mycket att horisontella sprickor bildades på hovarna och noll traktstöd gavs.

Hästen går för närvarande själv i hagen.
 
Ja jag tycker att de sitter kvar. Dock är det väl som med alla skydd, boots osv att det beror lite på vad hästen utsätter dem för och hur hagen ser ut ;). Men värt ett försök iaf, de är ju överkomligt pris på.
 
@Intractable jag hade sett över hur hästen skos...
det finns jättemycket att göra med skoningen utan att tulla på att hästen är väl skodd i bra balans, rätt traktstöd osv.

Har din hovslagare tittat på hur hästen rör sig tex ?
Det bör hovslagaren göra ffa vid problem.

Poängen är alltså inte att hovslagaren skor dåligt i sak.
Rådet att "byt hovslagare" tycker jag är väldigt konstigt när det utdelas bara som sådant .

Det finns jättemånga sätt att sko där skorna sitter kvar som för den skull inte är en sund metod för hästarna för den skull . Så rådet/påståendet att "byt hovslagare" är för onyanserat anser jag .
 
Senast ändrad:
Min hovslagare plastade på mitt ena sto när hon fick en hålvägg och ändå behövde skor. Det fanns inget att fästa i så han plastade och nu har skorna suttit superbra sedan dess. Kanske kan vara ett alternativ?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 231
Senast: Marvin
·
Hästvård I september 2013 köpte jag en hopphäst på 6år. Sedan dess har skorna bara suttit kvar mellan två skoperioder. Mellan alla andra...
2
Svar
22
· Visningar
4 908
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 050
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp