Men åh, tappsko igen?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Men åh, tappsko igen?!

jag förstår faktiskt inte varför människor blir så upprörda när du skriver att du sköter tänderna på hästarna själv. INGENSTANS kan jag läsa att du genomför en raspning, utan du pratar om vardagsunderhåll på specifika individer. en stor skillnad!
QUOTE]


Upprörd blir jag när hästar far illa av människors envisa okunskap!
När man vet bättre gör man annorlunda.
Tyvärr skapar sig vissa en egen sanning istället för att låta sina hästar få den vård de förtjänar.
Det är alltid hästarna som får lida pga hästägarens okunskap och förvridna egna tolkningar .
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

men snälla du....

det handlar om att hon filar ner en tand, som saknar partner och alltså inte själv slits naturligt. skulle inte detta göras med korta intervaller, växer snart tanden ut och hindrar tuggfunktionen på det hela!

har du inte läst vad det handlar om? har du "noll koll"?

inte på långa vägar handlar det om att tandskötsel, inte heller raspar hon tandraden själv och stör därmed inte i munnen. det hon gör är att hjälpa hästen till en dräglig vardag, något som fler borde ta ansvar för och göra.

alternativet skulle jag tro är avlivning eller operation & vem vill avliva ett friskt djur, för att "gemene man inte ska vara och rota i munnen på djuret." att operara och därmed orsaka smärta och onödigt lidande för djuret är mer anmänlingspliktitgt än att fila på en tand själv.


lär egenom inläggen igen, det handlar inte alls om att hon fixar några tänder själv. hon underhåller hästens på ett sätt som är nödvändigt för att den ska kunna leva ett drägligt liv.

så ta å tagga ner lite och försök finn fakta för dina påhopp innan du sätter fingrna på tangentbordet.
Att raspa ner en tand i motsvarande käke är inte så lätt som du kan tro!
Att avlasta ett område eller specifik tand kräver kunskap om hur tänder är uppbyggda ,hur hästar använder sin tuggmekanism.

Det är inget man lär sig efter ett besök hos veterinär!

Har man en häst med dessa problem låter man proffs utföra ingreppet,just för att hästen skall få ett drägligt och långt liv!

Så fort du rör en tand i hästens mun så påverkar du hela hela hästens mun!

Just därför ska du inte som hästägare mixtra själv,för du är inte kunnig inom området.
Det du tycker är små ingrepp är isjälva verket ett stort misstag!

När det saknas en tand i hästens mun ,blir det olika kompenstationer och tänder kan röra sig med allt vad det kan innebära med foderinpackningar osv.

Saknar man kunskap ser man inte när hästen börjar få problem.Man har heller ingen koll på vad som är för mkt eller för lite raspning och hur det påverkar hästen med smärta och obehag.

Jag har sett hästar som saknar en tand ,eller har de problem som inte ung beskriver,dessa fall behöver en kompetent tandläkare.Inte nån okänslig människa som hellre gör saker själv än ser till att det blir rätt gjort.

Fakta är inte påhopp!

Tänk på hästarna istället!
 
Senast ändrad:
Sv: Men åh, tappsko igen?!

:bow::bow: Instämmer.

Jag har sett hästar som saknar en tand ,eller har de problem som inte ung beskriver,dessa fall behöver en kompetent tandläkare.Inte nån okänslig människa som hellre gör saker själv än ser till att det blir rätt gjort.

Fakta är inte påhopp!

Tänk på hästarna istället!

Även i detta:bow:


Delvis KL
Jag har också sett hästar som blivit av med tänder fram i käken, av olika skäl, bla olycka.
Ett par av dessa hästar vet jag har haft en ägare med cirka 40 års erfarenhet av hästar, och som bla både galopptränare och även uppfödare under cirka 25 år eller mer. Den ägaren har en veterinär som h*n samarbetar mkt tight med. Som "företagare"...

Varken veterinären eller ägaren har haft en tanke på att ägaren skulle stå och raspa ner tänderna pga detta, aldrig i livet, inte på någon av de två hästarna som denne ägde/tränade. Självklart inte heller i det fall det handlat om mer "vanliga" hästägare.

Helt hårresande om en veterinär verkligen har "lärt ut" detta och det inte finns en annan version av det hela. Det borde som sagt anmälas. :mad:


Ni som inte tycker det är så farligt. Hur gör ni med era barn, vore det ok att efter tandisens anvisningar fila lite här o var för att ev spara in ett tandläkarbesök o kanske tandställning om ni har tur :crazy: - :confused:
Barn har ju nästan lika lite val som ett djur när det gäller hur det ska behandlas. Därför är jämförelsen inte så horribel som man kan tycka.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Vad jag vet så skruvar föräldrar eller barn själva på tandställningens skruvar efter tandläkarens instruktioner.

Och ensamseglare lagar sina egna tänder under resan.

Jag tycker att ni verkar ganska så hysteriska faktiskt.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Om man har minsta lilla kunskap om hästens tänder så förstår man att hon inte kan utföra sådana ingrepp i hästens mun utan konsekvenser för hästen.
Det behövs kunskap, lång erfarenhet och specialverktyg för att utföra det ytterst små ingrepp som skall göras på exakt rätt sätt och ställe i hästens mun.

Hmm hur gick det till förr i tiden när inte alla dessa hästtandtekniker fanns som har poppat upp från marken som svampar på senare tid, alltså för 20 år sedan då var det ju verkligen inte utbrett och för 20 år sedan då hamnar vi alltså på 1989 vilket är relativt i nutid, Alla hästar innan 1989 måste ju ha lidit till förbannelse då med tanke på vad du skriver menar jag :eek:

En sak till , det finns ju olika skolor även för tandtekniker har jag hört där den ena dömer ut den andra som djurplågeri och som felbehandling.
Vilken skola föredrar du och varför?

Jag har varit med och kollat när "den store" jobbat och förutom att det är helt horribelt dyrt så har alla fått byta bett och sedan byta tillbaka då betten han rekommenderat varit alldeles för små och smala. Förutom det har det ju funkat bra.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Men du skruvar inte på tandställning utan raspar = filar på tanden/emaljen.


Och ensamseglare lagar sina egna tänder under resan.

ja vuxna får absolut göra vad de vill med sej själva, det är ju eget ansvar.
Under extrema förhålllanden är det bra med kunskaper om det ena och andra. Men jag tvivlar på att dom struntar i tandläkaren och sköter det själva när det finns tandläkare inom räckhåll?

Jag tycker att ni verkar ganska så hysteriska faktiskt.


Ja det är just den inställningen som skrämmer mej. Det märkliga är att varken jag eller andra jag känner som liksom du (och jag) hållit på med hästar i 40+ år, har den inställningen, vare sig dom fött upp hästar, är tränare eller på andra sätt proffs med hästar eller vanliga hästägare.
Förr ja, då fanns kanske mer av det där som du verkar stå för, men numera hör man det inte så ofta. När det finns folk som skaffat sej särskilda kunskaper om något, (som utfört på fel sätt kan vålla problem på kort eller lång sikt) varför inte använda dem, :confused:

Att skaffa sej breda kunskaper så att man förstår vad som görs är ju däremot aldrig fel.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag hittade ju som jag skrev tidigare mina instruktioner från veterinären.
De var daterade 1991.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Men inte raspade hästägare själva på tänderna?
Det jag tror är att man kanske idag gör för mycket med tänderna på hästar, många gånger. Vissa hästar behöver man aldrig göra nånting på öht, de har bra tänder där det inte bildas hakar och andra problem och skulle fara illa av att raspas varenda år tex.

Andra har stora problem och för förr, ja även för 20 år sen, hittade man troligen ofta inte anledningen till att hästen var så "tjafsig" i munnen, utan försökte väl en massa bett eller t o m inspänningar kanske. Det finns hästar som blir helt förändrade efter att ha fått tex hakar längst bak bortslipade (på klinik) jag har sett det själv senast nyligen på en häst som ägaren alltid ansett som "svår" i munnen.

Men i det stora hela tror jag det fixas för mycket med tänder idag faktiskt, och för mycket läggs på tandproblem, när det handlar om ryttarproblem.

Man kan alltid diskutera sånt som är så pass nytt som hästtandläkare men dom har ju tänder precis som vi så jag kan inte se att det är fel att några människor sätter sej in i hur dom bäst ska tas om hand, - om det blir problem:confused:

Förr (ännu mera förr;)) sköttes människors tandvård av nån som helt enkelt drog ut när det gjorde för ont, vill vi ha det tillbaka:eek:
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag har lärt mig att själv slå på tappskor. Har inte gått någon kurs men fick tips av hovslagaren. Riktar även till skorna om de har blivit sneda. Tar längre tid än när hovslagaren gör det men skönt att kunna själv i alla fall. Har skaffat mig de verktyg som behövs, såsom söm, rasp, nittång etc.Nu har jag gått steget längre och skaffat grejor så att jag kan reparera hovväggen om den skulle gå sönder när en sko åker, Vettec produkter. Snart är det väl lika bra att man lär sig sko själv om det skulle behövas någon gång.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag tänkte mer på att förr så raspade man ju bara ner alla ojämnheter och så blev hästen bättre i munnen och det var det!

Herregud nuförtiden finns det ju så många olika tekniker och sätt men ändå så dömer dom ut varandras metoder så jag vet inte...

Sen är det väl mer skarpa bett och inspänningstyglar och gramaner nu än förr :confused:

Jag har haft ute en tandtekniker som är utbildad i USA och det är tydligen djurplågeri enligt andra, men han gör ju alla hästar nere i skåne typ och sen har vi den andre då som gör helt annorlunda.

Nu har jag distriktaren som har gått någon utbildning på tänder.

Hur vet man att det är rätt? Det var mer så jag tänkte när det skrevs om finlir och hit och dit! Det enda man kan kolla av är ju att hästen funkar men jag tyckte ponnyn funkade bra med hovslagarraspen för 30 år sedan oxå men det fanns ju inget annat då.

För mig är det helt självklart att man inte gör tandvården själv, jag skulle inte våga iallafall.... men å andra sidan så skulle jag inte ens drömma i att slå i en söm än gång :D Jag lejar bort allt sådant till dom som kan.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag har lärt mig att själv slå på tappskor. Har inte gått någon kurs men fick tips av hovslagaren. Riktar även till skorna om de har blivit sneda. Tar längre tid än när hovslagaren gör det men skönt att kunna själv i alla fall. Har skaffat mig de verktyg som behövs, såsom söm, rasp, nittång etc.Nu har jag gått steget längre och skaffat grejor så att jag kan reparera hovväggen om den skulle gå sönder när en sko åker, Vettec produkter. Snart är det väl lika bra att man lär sig sko själv om det skulle behövas någon gång.

Vilket jag naturligtvis oxå bör göra , alltså gå en kurs eller nått men jag är så jävla rädd för att slå fel och så blir det puls och så blir det hovbenssänkning och allt hemskt som kan hända. :eek:

Jag kan spruta pencillin och göra en massa saker själv men just hovarna är jag rädd för att förstöra även om det nu inte är så jättestor risk kanske.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag tycker det förr (om du med förr menar 20 år sen, som sagt) var lika mycket skarpa bett och gramaner som idag, men i alla fall som jag har uppfattat det så var det lite bättre ett tag vad gäller gramanerna men dom tycks ju nu ha gjort nya intåg t o m bland dressyrfolk:( Jag har aldrig gillat dom. Bett är väl kanske inte bättre precis det finns fler varianter...

Men idag kanske fler skyller på tänderna när det handlar om deras egna ridning i allmänhet:confused:
Såg tex i en tråd att någon bestraffade hästen för att den gjorde så att ryttaren strök benet mot staketet på ridbanan:eek: :crazy:

Ärligt talat raspade vi inte ofta tänderna på hästarna på den tiden (eller nu) så länge det inte var något problem som märktes dvs i munnen eller när hästen åt. Jag bad veterinär känna efter vid vaccinationer och dom tyckte inte det behövdes i regel. Kanske sa dom det bara utan att kunna mycket:angel:

Senare när vi hade tandläkare ute med hästkompetens till dåvarande stallet (när sånt var rätt nytt) sa han precis det jag misstänkte, inte fila och hålla på i onödan, samma säger den som anlitas nu, som jag inte har en aning om vilken skola han tillhör:eek:

Men aldrig att jag skulle göra det själv.....
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Hovbenssänkning av sömstick.......:cool:

Jag har tvingats lära mej slå på tappskor o även raspa av kanter osv för många år sen, men jag är ändå alltid rädd att slå fel, hovisen visade hur man skulle böja sömmen för att jag inte skulle behöva vara rädd för att den inte skulle komma ut i tid i de tunna hovväggarna.


Men jag är också feg och vill helst inte, equibooten blir istället räddningen om hovis inte kan komma dan därpå. JAg vill inte riskera sömstick och har stor respekt för tunna hovväggar, (på tex ponnyerna och ett halvblod var det mkt lättare) usch, nej, jag vill inte hålla på, går det att sätta i de gamla sömhålen så ok, men ofta är dom uttänjda om skon åkt av.

Nej glad att jag slipper.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

*KL*

I ett diskussionsforum behöver man inte bevisa något genom att skicka PM mail, or what ever. Likaså är antydningar till höger och vänster ej ok. Det får bli helt och hållet upp till varje användare att bedöma sanningshalten i inläggen, det är däremot ok att länka som fördjupning eller källhänvisning först efter att man skrivit sitt eget inlägg.

Boj/moderator
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Vilket jag naturligtvis oxå bör göra , alltså gå en kurs eller nått men jag är så jävla rädd för att slå fel och så blir det puls och så blir det hovbenssänkning och allt hemskt som kan hända. :eek:

Jag kan spruta pencillin och göra en massa saker själv men just hovarna är jag rädd för att förstöra även om det nu inte är så jättestor risk kanske.

Är hovväggarna intakta och du hittar skon så kan du använda de gamla hålen. Det brukar jag göra i den mån det går. Då behöver man inte vara rädd men det gäller förstås att man sätter sömmen på rätt håll så att den inte går in i hoven.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag vet inga hovslagare som raspar tänder på hästar sen de senaste 20 åren tillbaks, än mindre hästägare sen de senaste 20 åren tillbaks, som skulle ens överväga att ha detta gjort av en hovslagare. Inte ens vanliga distriktsveterinärer utan special utbildning på tänder klarar av det hälften av tiden. Läs återigen min tidigare redogörelse för hästar som sen måste in till tandläkaren där det konstateras att veterinären som raspat spräckt tänder ner till tandroten, alternativt raspat bort hela emaljen på hästarna.

Jag vet fler, då betydligt äldre (gammal skola kanske?), hovslagare som anser sig ha den kompetensen att raspa tänder på hästar. Men jag har ingen aning om hur de skaffat kunskap, det var nog det jag var lite ute efter i mitt inlägg.

Som jag sa så är det tandklinik som gäller för mina hästar ändå. :)
Har även jag hört talas om hästar som fått trasiga tänder av raspen felaktigt använd, men det betyder ju inte att alla som utför tandraspning/underhåll förstör dem ;).

Givet är ju att vid all vård av hästar gäller ju att den som lär ut eller råder hästägarna att själva underhålla hovar/tänder/medicinering m.m. vet vad han gör och litar på att det blir rätt gjort.

Vem har ansvaret? Släpps det för fritt?

Vet åtminstone två fall där veterinärer gett penicillinsprutor till hästägare som sedan stått och gjort HELT fel när de sprutar hästen, vilket orsakat rejäla ömma bulor på hästarna då det sprutats för ytligt (tack och lov att det inte gått värre!) och både häst och dess ägare är helt skakis av situationen.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Hovbens sänkning pga sömstick ? :cool:

KL
Håller för övrigt med LillaSkutt, finner diskussionen som den nu urartat till tänder helt absurd. InteUng: du har haft tur helt enkelt att inte ngt hänt, och om du har så god ekonomi och så god väl och ve attityd till dina hästar, varför då inte åka iväg till veterinären som är så kunnig, eller ta ut denna och låta den göra detta istället för att leja ut det till dig? Pinsamt, din veterinär agerar inte utefter det som är etiskt för en veterinär, men kanske är det vana i din bygd eller? Sorgligt hur som helst.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Nu så kom jag på att jag faktiskt blir sur på detta eviga hackande.

1. Den goda ekonomin kanske beror på ett visst ekonomiskt sinnelag.
2. Varför skall jag bry mig mera om vad någon som förolämpar mig på forum tycker än vad jag skall bry mig om vad en erfaren veterinär instruerar mig att göra för att sköta mina hästar?

Himmel varför skriver jag här?
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Upprörd blir jag när hästar far illa av människors envisa okunskap!
När man vet bättre gör man annorlunda.
Tyvärr skapar sig vissa en egen sanning istället för att låta sina hästar få den vård de förtjänar.
Det är alltid hästarna som får lida pga hästägarens okunskap och förvridna egna tolkningar .

Jag förstår dina upprörda känslor eftersom jag vet hur du brinner för hästens välbefinnande, och då menar jag inte "naturlig hästhållning" och gröna vågen utan att till varje pris anlite rätt kompetens yrkesgrupp för varje enskilt problem.

Att hästar lider p.g.a. okunskap är väl knappast ngt nytt,, det har förekommit i alla tider men innan Internet så kunde man bara ta del av den verklighet man IRL stötte på. Sedan Internet och alla forum startade så får man ju även ta del av saker som man annars aldrig ens skulle tro existerade. Ett ex är väl den nya arbetsskydds lagen som tillkommit för yrkesverksamma hovslagare och veterinärer som gäller samtliga landets stallägare. Denna lag har uppkommit med motiveringen att dagens hästägare har så bristande hästkunskap.

Trist att man är tvungen att lagstifta om sunt förnuft men så illa är det enligt Arbetsskydds styrelsen och Svensk lagstiftning.

Kanske gör både du och jag fel genom att läsa trådar,svara på inlägg och ta del av vad som skrivs.. Det kostar både energi och engagemang, ngt som vi i stället har mer "feed back" av att sprida till våra kunder.

Hur vi än vrider och vänder på oss alla inom yrkesgrupperna för hästars välbefinnande så går det inte att rädda alla landets hästar.

I slutändan är det enligt lagen endast hästägaren själv som har det yttersta ansvaret för sina hästars välbefinnande.

Anmäl till berörd instans istället och låt dom sköta sin opartiska utredning om du finner ngt som är anmälningsbart,, jag gör det alltid!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 019
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 926
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp