Men åh, tappsko igen?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Men åh, tappsko igen?!

du måste vara unik i ditt slag, ang din åsikt om vad du som lekman själv ska syssla med i fråga om behandlingar. Och din veterinär måste vara unik den också, som tycker det är okej att gemene man själv raspar sina hästars tänder.

Personligen ser jag ingen skillnad på att en hästägare själv raspar tänder eller hovar på sina hästar. Det va inte mer än 10 år sedan många hovisar själva erbjöd sig tjänsten att efter avslutad skoning med samma rasp även utföra tandvård till hästägarnas förtjusning.

Det jag anser som rent skrämmande är den s.k. Veterinären som även borde vara legetimerad (med allt vad det tillhör) som helt bevisligen enligt en annan användares ord lärt upp, och t.o.m. godkännt en glad amatör att på eget bevåg utföra tandvård på sina egna djur. MED veterinärens godkännande!!!

Jag tycker att det nu gått så långt att jag ser det som min skyldighet att till berörd veterinär/instans ifrågasätta veterinärens yrkesutövande och om det finns ens en gnutta sanning i påståendet..

Förmodligen kommer detta leda till att även en viss veterinär "har flyttat"

Otroligt tråkigt för en hel yrkeskår att drabbas av misskreditering enbart p.g.a. att en användare på Bukefalos skriver så "fabulerande"

Jag kommer dock ta reda på hur saken förhåller sig och be om deras syn på saken och att dom ska få ta del av "sanningen"

Att vissa användare inte förstår innebörden med vad dom skriver på Internet är för mig rent skrämmande.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Varsågod att ta reda på sanningen.

En av hästarna fick en tand bortopererad på SLU.
Och i intruktionerna till eftervården stod att tanden i motsatt käke skulle hållas nedraspad för att inte störa tuggandet.
Och så fick jag instruktioner i hur jag skulle göra det.
Så det var inga tvivel om att jag skulle göra det själv.
Tanden skulle raspas var 3dje månad i resten av hästens liv ned till samma nivå som tänderna på varje sida om tanden.
Det var en framtand i nederkäken.

En äldre häst hade "betar" som slog i gommarna och där fick jag också nogranna instruktioner om att hålla nere betarna så att inte hästen skulle få sår i gommen på mostatta käken.
Samma häst fick hakar på framtänderna och dessa skulle jag hålla nere så att de inte störde tuggandet.

Och detta mellan besöken.
Nu är det ju så att man skall följa veterinärens instruktioner.
Både för att försäkringen skall gälla och för att följa djurskyddslagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Men åh, tappsko igen?!

jag har hållt på med hästar i 32 år, så bespara mig "jag har haft hästar i 20 år så ngt har jag väl lärt mig" kommentaren.

Jag har hållit på med hästar i 42 år och varit uppfödare i 20 år.
Olika.

Resten av inlägget finns förklaring till i tidigare inlägg.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Vad händer den dag någon av dina hästar behöver opereras.

Det beror på prognosen.
Hästarna är ordentligt försäkrade och jag har en stor buffert till det som försäkringen inte täcker.
Fördelen med att vara ekonomisk är att man har resurser när de verkligen behövs.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Förmodligen kommer detta leda till att även en viss veterinär "har flyttat"

Ja faktiskt.
Men den kommer och hälsar på mig någon gång om året och ser över hästarnas tänder.
Den veterinären har fortfarande många patienter i trakterna här.
Och åker därför hit regelbundet och sköter dessa.

Hovslagaren som flyttade gjorde det av familjeskäl, inget annat.
Vi har fortfarande kontakt.
Men vi har varit vänner länge - långt före att hovslagaren blev hovslagare.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

jag förstår faktiskt inte varför människor blir så upprörda när du skriver att du sköter tänderna på hästarna själv. INGENSTANS kan jag läsa att du genomför en raspning, utan du pratar om vardagsunderhåll på specifika individer. en stor skillnad!
citerar dig:
Och detta mellan besöken.


ÖHT förstår jag inte hysterin över att göra vissa saker själv. att sy sår, genomföra en raspning eller sko om hästen skulle jag aldrig hitta på med, jag har inte den kompetensen, men jag klipper gladerigen bort skinnflikar på ytliga sår och lägger på tappskor eller byter söm. att kunna dra av skorna och snugga till till kanterna på hoven i väntan på hovis är en självklarhet att kunna tycker jag.

lite sunt förnuft kommer man långt med och plånboken skipper slitas ut över alla onödiga öppningar och stängningar.....
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag håller med dig om allt, förutom filningen på tänderna. Där tycker jag att gränsen är nådd för vad man gör själv. :)

Norrland
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

i de allra flesta fall tycker jag precis som du, man ska inte röra tänderna. men i detta fallet förstår jag varför veterinären instruerat ägaren om hur och varför den ska göra det.
hästen har problem med tänderna oh behöver vårdas ofta, och tycker veterinär och ägare att det är lika bar att ägaren själv gör jobbet mellan de vanliga raspningarna, så tycker jag att det är helt oki.

hon ska ju bara hålla tanden nere, eftersom det inte finns någon tand på motsatt sida som nöter ner den.

om inte veterinär ansett att hon hade klarat jobbet, hade hon nog inte fått eget ansvar att göra det heller.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

spara inte kilometer lager, men spara alltid de typ senaste 6-8 uppsättningarna av skor, då är chansen stor att de passar som en smäck att använda om du inte hittar tappskon - jag har aldrig haft problem!

Sparar inte alla med flit ;) Bara det att det sällan blir så att man åker och slänger dem. Har hela stallets uppsättningar i ett antal hinkar.

Kul att det blev en så laddad tråd det här :p
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

du måste vara unik i ditt slag, ang din åsikt om vad du som lekman själv ska syssla med i fråga om behandlingar. Och din veterinär måste vara unik den också, som tycker det är okej att gemene man själv raspar sina hästars tänder.

knappast jämbördigt med vare sig att spruta hästar med penicillin eller ta stygn från sår - det gör man ju tillochmed på sig själv. eller byter en söm på en sko.

vad menar du med tandunderhåll som ska skötas? sånt tar man in hästen till hästtandläkare för, regelbundet, eller låter denne komma ut. vet du hur många disktriktare som fått en snabbkurs på tänder, som spräckt tänder ner till tandroten pga att de raspat där de inte borde vara och peta? Många. Att då lära ut detta till en vanlig hästägare, är för mig helt absurt. Antar att du använder munstege och ficklampa?


jag har hållt på med hästar i 32 år, så bespara mig "jag har haft hästar i 20 år så ngt har jag väl lärt mig" kommentaren.

Det är ju en hel del hovslagare som raspar tänder på hästar oxå. Hur har de lärt sig? Det borde ju inte vara så himla mkt värre än att någon erfaren hästägare här och där lär sig?

Jag själv skulle inte göra det dock :), jag låter inte ens hovslagaren eller veterinären raspa tänderna på min häst, det blir tandklinik!
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Men jag sköter ju inte tandvården utan jag utför vissa begränsade åtgärder som veterinärerna har intstruerat och ordinerat mig att göra.
Jag sköter inte hela hovvården själv heller utan bara det som mina hovslagare tycker fungerar.
Så det är ju en begränsad hovvård.
Resten görs av mina extremt erfarna och skickliga hovslagare.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Det är ju en hel del hovslagare som raspar tänder på hästar oxå. Hur har de lärt sig? Det borde ju inte vara så himla mkt värre än att någon erfaren hästägare här och där lär sig?

Jag själv skulle inte göra det dock :), jag låter inte ens hovslagaren eller veterinären raspa tänderna på min häst, det blir tandklinik!

Jag vet inga hovslagare som raspar tänder på hästar sen de senaste 20 åren tillbaks, än mindre hästägare sen de senaste 20 åren tillbaks, som skulle ens överväga att ha detta gjort av en hovslagare. Inte ens vanliga distriktsveterinärer utan special utbildning på tänder klarar av det hälften av tiden. Läs återigen min tidigare redogörelse för hästar som sen måste in till tandläkaren där det konstateras att veterinären som raspat spräckt tänder ner till tandroten, alternativt raspat bort hela emaljen på hästarna.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

nej det är nog ur hästens synpunkt bättre att man inte rör tänderna alls än att det görs av person utan kompetens..

en annan sak är ju att det väldigt lätt blir stora skador i munnen om hästen rycker till med huvudet.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Varsågod att ta reda på sanningen.

En av hästarna fick en tand bortopererad på SLU.
Och i intruktionerna till eftervården stod att tanden i motsatt käke skulle hållas nedraspad för att inte störa tuggandet.
Och så fick jag instruktioner i hur jag skulle göra det.
Så det var inga tvivel om att jag skulle göra det själv.
Tanden skulle raspas var 3dje månad i resten av hästens liv ned till samma nivå som tänderna på varje sida om tanden.
Det var en framtand i nederkäken.

En äldre häst hade "betar" som slog i gommarna och där fick jag också nogranna instruktioner om att hålla nere betarna så att inte hästen skulle få sår i gommen på mostatta käken.
Samma häst fick hakar på framtänderna och dessa skulle jag hålla nere så att de inte störde tuggandet.

Och detta mellan besöken.
Nu är det ju så att man skall följa veterinärens instruktioner.
Både för att försäkringen skall gälla och för att följa djurskyddslagen.

Jag har aldrig hört om en seriös veterinär som låter djurägaren fixa eftervården själv.:eek:
Bullshit! Jag tror du ljuger så du tror dig själv,visa papper på att du skall sköta tandvård själv hemma!
Och är det sant så ska den veterinären anmälas !
När utfördes detta ingrepp ? Och av vem har du fått dessa horribla instruktioner att raspa tänderna själv?

Att utan kunskap och erfarenhet ge sig på att raspa tänder själv i känsliga hästtänder är ta mig fan kriminellt djurplågeri!
Jag blir så upprörd över din okänslighet gällande vården av dina hästar.
Du saknar helt klart kunskap om hästens tänder och tuggfunktion.
Om du utan erfarenhet ger dig på att trixa med dina hästars tänder så gör du större skada än nytta.
Att du så naivt tror att du skall sköta hästens tänder själv utan problem gör mig illamående.
Tandvård är finlir på hög nivå,du kan skada hästens känsliga tänder rejält med din okunskap och orsaka spänningar och smärta i både tänder och käkar på hästen.

Du saknar helt erfarenhet om hur tänder är uppbyggda ,vad som är normalt och onormalt ,hur en häst åldras i munnen ,hur känslig emaljen är osvosv.

Du har kort sagt noll koll!

Fattar du inte att du pga dumsnålhet orsakar dina hästar onödig smärta!!!:eek:

Jag önskar med hela mitt hjärta att du slutar med hästar för din avsaknad av empati och vägran att anlita kompetenta yrkesmänniskor gör att dina hästar lider i onödan.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Om du PMar din mailadress så skall jag skicka dig en PDF-fil med en kopia på eftervårds-instruktionerna.
Jag hittade dem faktiskt i en pärm här.
Och jag har scanner.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

i de allra flesta fall tycker jag precis som du, man ska inte röra tänderna. men i detta fallet förstår jag varför veterinären instruerat ägaren om hur och varför den ska göra det.
hästen har problem med tänderna oh behöver vårdas ofta, och tycker veterinär och ägare att det är lika bar att ägaren själv gör jobbet mellan de vanliga raspningarna, så tycker jag att det är helt oki.

hon ska ju bara hålla tanden nere, eftersom det inte finns någon tand på motsatt sida som nöter ner den.

om inte veterinär ansett att hon hade klarat jobbet, hade hon nog inte fått eget ansvar att göra det heller.

Om man har minsta lilla kunskap om hästens tänder så förstår man att hon inte kan utföra sådana ingrepp i hästens mun utan konsekvenser för hästen.
Det behövs kunskap, lång erfarenhet och specialverktyg för att utföra det ytterst små ingrepp som skall göras på exakt rätt sätt och ställe i hästens mun.

Det är inte en hästhov som blir öm i några dagar,det handlar om känsliga häsständer där emaljen är mkt känslig,för mkt raspning gör hästen mkt obekväm och orskara hästen smärta när den äter.

En häst äter i stort sett dygnet runt! den står varje timme varje minut med om den har otur ,spänningar i käklederna pga okunnig hästägare som envist skall mixtra själv .

Är det så himla smart???

Jag garanterar dig det finns ingen kompetent veterinär i detta land på hästtänder som delegerar till en hästägare att slipa tänder själv.
Aldrig!
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

men snälla du....

det handlar om att hon filar ner en tand, som saknar partner och alltså inte själv slits naturligt. skulle inte detta göras med korta intervaller, växer snart tanden ut och hindrar tuggfunktionen på det hela!

har du inte läst vad det handlar om? har du "noll koll"?

inte på långa vägar handlar det om att tandskötsel, inte heller raspar hon tandraden själv och stör därmed inte i munnen. det hon gör är att hjälpa hästen till en dräglig vardag, något som fler borde ta ansvar för och göra.

alternativet skulle jag tro är avlivning eller operation & vem vill avliva ett friskt djur, för att "gemene man inte ska vara och rota i munnen på djuret." att operara och därmed orsaka smärta och onödigt lidande för djuret är mer anmänlingspliktitgt än att fila på en tand själv.


lär egenom inläggen igen, det handlar inte alls om att hon fixar några tänder själv. hon underhåller hästens på ett sätt som är nödvändigt för att den ska kunna leva ett drägligt liv.

så ta å tagga ner lite och försök finn fakta för dina påhopp innan du sätter fingrna på tangentbordet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 473
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 048
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 930
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp