Men åh, tappsko igen?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chili

Trådstartare
Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den andra. För min del är det tvärt om. På sommaren flyger skor till höger och vänster, på båda hästarna. Just nu känns det extremt.

I söndags var hovis ute. Då hade båda hästarna hunnit med att tappa 3 (!) av skorna, och det hade bara gått 5 v sen skoning. Idag finner jag nordsvensken med ännu en tappsko fram. Det var samma visa förra sommaren med honom, och då trasade han sönder hovarna så mycket att han fick gå barfota ett tag. Hovis lärde sig såklart och sedan dess har skorna suttit. Tills nu!

Jag är nöjd med hovis, men vad ska man göra? Fullblodet går nu med boots i hagen. Han trampar ofta på sig själv när han vänder runt så hans bakskor är mest utsatta. Är lite nervös varje dag att en sko ska ha lossnat, det förstör ju träningsschemat så. Dock att han tappade 3 denna veva känns extremt, har väl varit nån enstaka tappsko utspritt under året - de går i stora vinterhagar också så rejs och bus är den vanliga orsaken.

Nordsvensken får jag knappt på Xfull i boots. Och ärligt talat finns det ingen annan hovis i trakten jag vill ha. Jag har nog prövat alla, utom en som ändå ska gå i pension snart. Om det inte är tappskor i MÄNGDER året runt så förstår de sig inte på olika hovar utan skor alla likadant eller så slår de hästen med hammaren om den så mycket som rycker till litet... Som sagt, detta tycks ha blivit ett sommarfenomen sedan förra sommaren (och jag har haft denna hovis längre än så). Ska man olja? Blöta? Biotin? Bredda Xfull boots och tvinga på honom trots att han avskyr benskydd av alla de sorter? Kommer såklart rådslå med hovis när han kommer men alla är ju lite salig på sin tro så jag föredrar att vara påläst även jag.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

När tappar de skor? Sista veckan, eller jämnt över perioden?

Sko med tätare intervall, ffa fullblod kan behöva gå ner på 3½ - 4 veckor intervall sommartid. Och även andra hästar.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jo jag har fått gå ner till tätare intervall nu. Dessa 3 + 3 tappskor kom väl de första efter 2-3 veckor och de sista efter 4-5 veckor. Normalt sett under resten av året har tappskor kommit när som helst och skorna har hängt kvar genom det mesta. Jag upplever dock nordsvensken som det största problemet.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Nej, min häst tappar skor ungefär lika ofta året runt trots duktig hovslagare. Boots på eller inte spelar ingen roll. Jag har tappat räkningen på tappskor efter 6 år med en obotlig slarver.;) Enda systematiken är att han tappar skorna lättare ju närmare slutet på skoperioden vi kommer om det blir en lång sådan, men ingen regel utan undantag. Jag har kommit tillbaka från ridtur på nyskodd häst för att konstatera att han under turen lyckades vrida till en av de nya skorna. Hovslagaren visste inte om han skulle skratta eller gråta åt eländet när jag ringde 1 h efter han hade åkt från stallet.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min herre (kbltravare, grov modell) har xxl på sina hagboots. Har alltid boots fram för att inte trampa av skorna.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Har själv en nordis som för andra sommaren i rad råkat ut för tappsko och sedan har det inte gått sko honom..Urtrist att inte kunna rida sin häst under semestern. Iår fick jag lite tid iallfall innan det sket sig helt..

Varför han tappade från början kan man ju disskutera, en sak är att när hästar går ute dygnet runt blir det lätt att de drullespringer om nätterna, mina tappar oftast skorna under nätterna.
En annan är att min hovis tror nordisen har kalkbrist. Efter förra årets tappskohistoria då han fick gå åtta veckor utan skor började jag ge en matsked kalk om dagen, sommartid när hästarna går ute blir det lätt att man inte tar in dem för att ge dem kalk bara, dessutom är nordisen en mästare på att undvika äta kalk...(fast nu får han det i lite betfor och det verkar fungera..). Under hela hösten-våren har nordisen inte tappat en sko...

Två gånger lyckades hovis slå på tappskon, tredje gången tog jag på en boots i storlek xlarge men den satt lite sådär..o sen tog jag bort den. Men hästen hade slitit bort så mycket från hoven på insidan att det var ett ögonblicks verk trampa till där o få bort skon.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Sätt på boots. Hästar tappar inte skor, de trampar av sig dem.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Jag har också en notorisk skoavtrampare. :cool: Skointervaller spelar ingen roll, han skos med 4-6 veckors mellanrum och skorna ryker alltfrån dagen efter hovis varit här tills han kommer igen. Dock är det mer på sommaren. Han håller på med sina konster mer då så det är förmodligen därför. Tyvärr råkar han också få stora balltramp titt som tätt....

TS: Om det nu är mest på sommaren skulle jag testat att sätta på flapskor istället. Då slipper du tappskor.
Och hjälper inte vanliga boots eller quarter boots så finns det inte så många andra alternativ. Men har man såna hästar och inte vill slå på tappskor i tid och otid så är flappisar oumbärliga. :)
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Hej!

Hur tappar hästen skorna? Är de tillböjda så att han trampar av sig skorna? Glappar de innan de lossnar? En ganska vanlig orsak till att de tappar skorna på just sommaren är att hovarna dels växer fortare och dels att skorna slits hårdare om man rider mkt på torrt underlag och att det är torrare i hagen. Har du reflekterat över hur den ser ut nyskodd? Ofta sticker ju sömhuvudet ut något och när det nöts ner (brukar hålla bra länge vintertid, men kortare sommartid) så glappar skon på sömmen, tills den lätt går av, då lossnar skon av inte så mkt påverkan.

Hoppas du förstår hur jag menar :).

Jag har ofta skott min med 5 v intervall om jag rider fullt sommartid. Medan vintertid håller det längre med ett par boots.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Går de ute dygnet runt?
Så här pass "blöta" somrar blir ju hovar lätt för mjuka särskilt om dom inte har så bra hornkvalitet från början, sömmarna glider och skorna lossnar lätt...Det behövs då inte så mycket för att skon ska fara iväg tyvärr.

Det första rådet är då att ta in dem i torr box nattetid för att hindra den där uppmjukningen. Och/ eller om du har hagar som är mer "torra", där de kan gå.

Och om du tar in dem, gör rent hovarna från ev lera.

Riktigt torra somrar måste man ju istället höja fuktigheten eftersom lite sprödare horn när det blir torrt gärna spricker sönder runt sömmarna = även det tappskor.

Att olja är bra för det hindrar även att hoven suger in fukt obehindrat och när det är torrt behåller det fuktigheten som man tillför när man blöter hovarna.

Om sömmarna visar tendens att glida kan man nita om dem, men samtidigt måste det med fuktigheten lösas, annars glider det igen.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

sällar mig till tråden.

fullblod i synnerhet, brukar få dåliga hovar sommartid då de blir för torra. de behöver oftast kortare intervall skoningsmässigt sommartid, jag går ner på 5 veckor från 6 veckor vintertid.
däremellan efter råd från hovslagaren så spolar jag hovarna med vatten så fort det är torrt ute, och oljar på med vegetabilisk olja över. på så sätt hjälper man hoven att behålla sin fuktighet. man får även vara noga med att kolla att sömmarna inte "reser sig" vilket de lättare gör sommartid. jag brukar sömma om så fort det behövs lite här och där, eftersom jag har tappsko kompetens.
första sommaren innan jag fått koll på detta med nuvarande fullblodet hade han tappskor var och varannan dag. Numera är det kanske 2 på en sommar. men som sagt, jag klarar mig ofta pga att jag kan byta en söm eller fästa en glappande sko direkt det börjar osv. Han har boots på ALLTID, vilket minskar tappsko risken markant även om det inte är 100% igt.

fasar din hovslagare av skon i trakterna? det hjälper också massor om de kliver på sig - halkar då ofta av skon istället för att dra loss den.

om de normalt leker och rejsar mycket i hagen så blir det värre sommartid pga ovan problem, lättare att skorna ryker då.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

växlande väder med tidvis torr och tidvis våt mark gör att hoven växlar mkt och då blir sömmarna lösa och skorna sitter inte lika bra. men, "bara" fem veckor??? jag skor mina var 5:e, den stora får absolut inte gå länger. många har för långa intervall mellan skoningarna, vilket i längden inte alls blir särskilt ekonomisk då det går utöver hästens hovkvalite och därmed hälsa.. så om dina hästar inte växer väldigt dåligt så kanske du kan testa att sko oftare?

annars är det boots som gäller, horze har xxl boots, dom är stora så kanske går att få på nordisen?

är hovarna väldigt torra så är det bästa vattenband, ev spola. sen på med någon produkt som skyddar och ger optimal fuktnivå. jag tycker keratex produkter är oslagbara, hoof moisturizer för torra och spröda hovar, hoof hardener för mjuka hovar. hoof shield stramar sömhålen (fråga inte hur det går till men det funkar).

mina hästar tappar sällan skor och det är fördelat utöver hela året. men jag använder alltid boots på min stora eftersom han har mkt utlägg.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Hej!

Det här har varit vår värsta sommar nånsin (eller min iaf). Började med betessläpp i mitten av juni- 1 sko av. Skodde om 3 dagar senare, två dagar efter det- båda framskorna borta! Häst mycket ömfotad..

Efter två veckor med svullna ben och ömma tassar åkte vi till vet, som beordrade vila (döh.. inte som om jag rider när hon har ont) och butta. 2 veckor efter det, ännu inte bra, hovis kom ut och kollade hovarna- inga reaktioner alls! Några dagar efter det sämre igen, och nytt vet besök, men först en tappsko till!

Nu går pållan vid stallet- själv, så inga fler skor ska ryka. Hon har fått specialskor (från klinikhovis) men är fortfarande lite tassig på hårt underlag.. Mummel mummel mummel..

Nere i sommarhagarna har hästarna tappat skor på löpande band. Tror det är en häst som inte tappat någon sko och vi har väl ca 8 hästar där nere. De skos av olika hovslagare, dessutom, så inte ens hovis går att skylla på;-).

/ Lavinia
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min tappar mer på sommaren, helt klart. Förra sommaren var ett undantag, då tror jag inte han tappade någon men i år har han hunnit dra av sig 5 stycken. 3 st flög veckan innan han skulle skos i början av juni, så det var ju inte så farligt, men nu har han dragit av sig 2 skor till på 2 veckor. För egen del tror jag att det är för att de vandrar mer i sommarhagarna + att min är lite "klantig" med var han sätter fötterna och kanske inte tänker på var han sätter fötterna när han går och betar.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Men vad gör man om man inte har tappsko-kompentens? Jag hör ju att det "klickar" i skorna, dock sitter dom kvar.
Nu har hovis varit ute och slagit på två tappskor (en på varje fram) på senaste skoperioden (6veckors perioder). TRÖTTSAMT!

Funderar också på boots för hittills har hon bara haft tappskor i fram men jag är rädd att hon får skav att gå med dom jämt (fullblod med bebishud;) )
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

man kan ju skaffa sig tappsko kompetens. att byta ngra söm är INTE svårt när skon fortfarande sitter på!
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Men vad gör man om man inte har tappsko-kompentens? Jag hör ju att det "klickar" i skorna, dock sitter dom kvar.
Nu har hovis varit ute och slagit på två tappskor (en på varje fram) på senaste skoperioden (6veckors perioder). TRÖTTSAMT!

Funderar också på boots för hittills har hon bara haft tappskor i fram men jag är rädd att hon får skav att gå med dom jämt (fullblod med bebishud;) )


Det tycker jag du kan lära dig av någon duktig som gått tappskokurs. Det är så löjligt enkelt, man slår i sömmen i samma hål så minskar man risken att sömsticka oxå :).

Tappskokompetens + utrustning är något som borde finnas i alla stallar, man sparar så mkt pengar på det.
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Ja ska fixa detta, har insett att det inte funkar annars:grin:
Men vart vänder man sig för att gå en sån kurs?
Eller kan man be hovisen?
Får man nåt "intyg" på att man har tappskokompetens eller är det lite godtyckligt att man själv anser att man kan?
 
Sv: Men åh, tappsko igen?!

Min ponny har inte haft en tappsko under dessa 3 år som jag har haft henne, däremot hos förra ägaren (skola) flög dom som vantar ibland. Hon skos när det behövs, och hon far runt som skjuten ur en kanon i hagen med polaren :)

Piffpuffen: Jag har gått tappskokompetens kurs, det gick jag dock genom skolan jag går. Jag har inte fått något intyg däremot har jag gjort ett litet prov, både praktiskt och teoretiskt. Kan du inte fråga din hovslagare hur du ska gå till väga om du vill gå en sådan kurs?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 039
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 929
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp