Tips för att skydda sår

Bukefalos 30 år!

Fullblodsmatte

Trådstartare
Fullblodet har ett ganska stort ytlugt sår fram på kotan o nedanför. Läker bra men behöver skyddas. Nu har hon haft benet lindat upp till knät m bomull o wetflex. Dygnet runt. Box natt, hage dag. Ej haft problem m själva såret (gick ej att sy) men nu rädd att senan tar stryk. Har ni tips på hur jag kan skydda såret? Går det att linda försiktigt bara över kotan?

Snögg? Med kompress under mot såret. Men det kanske inte funkar beroende på var det sitter och hur stort det är, låter som det kan vara ganska mycket rörelse i området och då är nog ett bandage ändå det bästa. Tror inte du ska vara så orolig för senskada av ett par veckors bandageanvändning, bättre att se till att såret läker fint. Många hästar står med stora bandage länge och det brukar gå bra :) De kommer ju inte upp så himla högt i temperatur under bandaget om de inte tränas med bandage på, och det är en förhållandevis kort period det handlar om.

Tack! Tror du det skulle funka m kompress mm på såret, polsterlinda över kotan och bomull o sen lägga pad o fleecelinda över? Varva med det istället för bomull o wetflex?

Tror det är större risk för tryck på senorna om du försöker täcka bara kotan, då riskerar du att sluta bandaget mitt på senan istället vilket ger punkttryck på senan. Samma sak med bomull - lägger man bomull 2-3 varv runt benet kan man dra åt rätt hårt utan att det blir tryckskador. Försöker du linda löst på ett så rörligt ställe kommer det antagligen glida ner och ge tryckskador pga. det istället. Behöver hästen bandageras är ett bomullsbandage upp till carpus sannolikt det bästa även för senorna.

Fullblodet har ett ganska stort ytlugt sår fram på kotan o nedanför. Läker bra men behöver skyddas. Nu har hon haft benet lindat upp till knät m bomull o wetflex. Dygnet runt. Box natt, hage dag. Ej haft problem m själva såret (gick ej att sy) men nu rädd att senan tar stryk. Har ni tips på hur jag kan skydda såret? Går det att linda försiktigt bara över kotan?
Silverstrumpor :up: Dyra i inköp men kan tvättas och användas många gånger. Drar ur fukten ur såren och håller flugor borta

På mindre sår som inte vätskar så mycket och mest ska skyddas så tycker jag det funkar bra med kompress, soffban (eller liknande polsterlinda) och tensoplast som får häfta ordentligt på benet. Så kan man lägga vanliga fleecelindor eller benskydd ovanpå. Billigare än bomull och vet-flex och lättare att lägga om så det inte glider ner och trycker. Innersta rena bandaget behöver då bara bytas var 5-7 dag så länge det inte glider ner eller blir (genom)smutsigt.

Liknande trådar

• Reaktion mot penicillin (o kanske diklofenak)
  • Oklar sårskada?! Hjälp
  • Hjälp sår som inte läker!
  • Förtjockat gaffelband?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat