tips för trötta leder

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare voltigehoppare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 053
V

voltigehoppare

vilka bra preparat finns det för hästens leder?
under uppstallningen sist fick pålla gurkmejja vilket verkade funka ganska bra, knäppningar och så minskade. :) billigt också :bow:

funderar på att prova nyponpulver, nån som har provat detta?
andra bra förslag? :bump:

Sv: tips för trötta leder

Glucosamin kör vi och så Djävulsklo ska också vara bra för leder, det står så på burken iaf :) Och BackOnTrack-paddar under stallbandagen.

Jag har provat gurkmeja och glucosamin utan någon igentlig skillnad tycker jag.
Sen har jag provat en örtblandning från Dodson & Horrells, Mobility mix och då försvann mycket av knäppningarna och med det så känndes det i alla fall trevligare att rida lite....

Eftersom min kuse är en äldre herre så var det nog inte helt fel med lite extra skjuts för div annat också.

back on track har hon haft på ett fåtal ggr då jag köpte det strax innan betet..

men nyponen då? står att det ska vara antiinflamatoriskt och smörjande eller hur det nu va ;)

då lånar jag knappen

vad beror knäppningen på :confused: :confused:
min kuse knäpper i ena bakbenet men bara om vi går i uppförsbacke

min stackars kuse var i full fart på ridskolan redan som 4 åring (osäkert om ålder och så troooor jag att försäljarna inte var riktigt ärliga) så hon har pålagringar i kot/knälederna fram vilket gjorde att hon hamnade hos mig som skogsmullehäst.

jag efterfrågade produkter som hjälper till att smörja upp osv. för att det ska bli så bra som det är möjligt (lederna är skrapade)

Jag använder MSM på min häst, det dova ner knäppningarna en hel del och de blev även färre. Dock tog det nån månad innan det gav resultat. Använder biofarmbs, har även provat av märket silver eller vad det heter men det funka inte alls.

Knäppningarna försvann nästan helt när en equiterapeut behandla han.

Nypon! :love:
Det kan vara skitbra!
Plocka dem färska ute eller köp tillskott och testa.
Nu är jag ingen häst, men jag känner skillnad när jag regelbundet får i mig nypon.

MSM brukar jag massera på ömma områden och med regelbundenhet blir det liiite skillnad. (Jag gör det tyvärr inte tillräckligt regelbundet...)

Djävulsklorot ses ju som smärtstillande och har en karrens, så tänk på det.
Gurkmeja har jag sett både effekt och ingen effekt hos hästar.
Glukosamin brukar ge effekt och så har jag hört nåt om att man inte kan sluta med behandlingen, men jag vet inte säkert.

Sen kan ju även massage och ev ET-besök hjälpa till lite, men svårt att säga utan att känna till hästen.

Vad är MSN och vad är Back On Track-paddar?

MSM är ett fodertillskott (trodde iaf jag :o ) som är bra för leder mm.
BOT är paddar med keramikpulver insmält i tyget som reflekterar infrarött ljus vilket gör att värmen i benen ökar och då också cirkulationen vilket bla. motverkar gallor.

cortavet är ett fodertillskott som ska innehålla samma substans som det man sprutar in i lederna. ganska dyrt, men väldigt bra. Cortaflex är en svagare och billigare variant som också ska vara bra.

vart får man tag i grejerna då? ex. cortavet och boswellia.
Nypon ska jag iaf prova det var ju inte så överdrivet dyrt :) sen ska jag försöka få ut en ET också såg att det fanns en del här i Västmanland :banana:

Kan det vara så att hästen själv känner vad som är bra? Ja, kanske det...

Min "gammelgubbe" länsar numera nyponbuskarna i hagen på bär. Förra året så var han inte så intresserad av dom vad jag minns.

Likaså ska ju tistel vara bra, det går han inte förbi ute utan att ta sig en regäl tugga.

Slog brännässlor i hagen, dom åt han också upp när dom torkat i någon dag. Brännässlor ska ju vara bra för leder.

Dom är nog klokare än vi tror många gånger.
(Blir till att köpa en ny laddning örter till i vinter tror jag.)

jag hittade cortavet iaf, hiskeligt dyrt :crazy: men om det verkligen hjälper så..

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 646
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 821
Senast: ildiko
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 076
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?