Tips i foderdjungeln

Mina får både färskfoder och torrfoder. Just nu är det Real färskfoder och Acana torrfoder men det har varierat lite. Real verkar vara favoriten hittills dock, de kan vara ganska kräsna annars.

De får torrfoder också för att det är lättare när man åker bort eller har hundvakt. De får färskfoder två gånger per dag och däremellan lite torrfoder som snacks. Vissa dagar äter de inget torrfoder, andra dagar mer. Har jag glömt tina färskfoder kan de få extra torrfoder istället.
 
Svarar flera - som jag skrev så fodrar jag upp en mager unghund, min förhoppning är att om han går upp de önskade kilona så kan jag gå ner till ca 13-15 dl torrt och 400-500 gr blött. Hunden är frisk i övrigt. :)
Men dessa 17dl och 600-800gr är inget konstigt för min ras.
 
Fast du ger 17 dl torrfoder + 600 - 800 gram blötfoder? Det låter mycket

Vi ger vår blandras just nu 5 dl torrfoder på morgonen samt 245 gram MUSH på kvällen. Utöver tillkommer det rester från slakt för eget bruk samt från jägare, beroende på vad vi kan komma över så varierar maten.
Han väger 40 kg, 2 år i april.
Min hund är 11 månader och växer för fullt, räknar med på att han landar runt 55-60kg som vuxen så är ju skillnad på hund och hund. :)
 
En ras med ledproblematik hade jag hellre hållet slank faktisk.
Vart har jag skrivit att han ska bli överviktig? Han är mager - vilket kan hämma hans tillväxt. Jag fodrar upp honom så att han ska bli sund - inte överviktig.
Jag har dessutom aldrig sett en överviktig hund i ”min” ras..
 
Min hund är 11 månader och växer för fullt, räknar med på att han landar runt 55-60kg som vuxen så är ju skillnad på hund och hund. :)

Ja, det klart att det är skillnad på hund och hund. Vår hunds maxvikt är svårt att säga eftersom han är blandras mellan stora raser, men maxvikterna för raserna ligger snarlika med din hund.
 
Hej!

Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på följande märken på torrfoder och fastnat för dem på grund av att de är spannmålsfria och hört mycket gott om dem: Acana, Orijen och Canagan.
Däremot har jag läst mycket om att många varierar och kompletterar torrfoder med färskfoder och har börjat fundera lite kring det och hoppas att någon kan göra mig lite klokare.
- Varför väljer ni att ge både torrfoder och färskfoder?
- Vilka märken använder ni?
- Hur lägger ni upp måltiderna? dvs. ger ni torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen eller hur ser det ut?

Har ni andra förslag eller tips på foder får ni gärna komma med dem också!

Med vänlig hälsning Lisa & Ipa som kommer hem om 2 (!) veckor :)
Jag har tre hundar som barfas, en hund är allergisk mot spannmål och får orijen regional red som torrfoder några gånger i månaden, och dom andra två får magnussons aktiv några gånger i veckan då dom äter enorma mängder kött annars.
Dom stora hundarna har levt på pure natural tidigare och det gav extremt gasig mage och viktnedgång, dom var magra och slet som hästar samt fes dygnet runt så det inte gick att vara i samma rum, så inte ett foder jag rekommenderar någon. Canagan har jag gett och det fungerar bra, men orijen a regional red fick högst betyg i ett stort test där man även sökte igenom mögelsporer osv bland flera olika märken, så den känns tryggast att ge som torrfoder.
 
Jag har tre hundar som barfas, en hund är allergisk mot spannmål och får orijen regional red som torrfoder några gånger i månaden, och dom andra två får magnussons aktiv några gånger i veckan då dom äter enorma mängder kött annars.
Dom stora hundarna har levt på pure natural tidigare och det gav extremt gasig mage och viktnedgång, dom var magra och slet som hästar samt fes dygnet runt så det inte gick att vara i samma rum, så inte ett foder jag rekommenderar någon. Canagan har jag gett och det fungerar bra, men orijen a regional red fick högst betyg i ett stort test där man även sökte igenom mögelsporer osv bland flera olika märken, så den känns tryggast att ge som torrfoder.
slet = sket
 
Min hovawart ca 40 kg har i hela sitt liv, valptiden undantaget, ätit ca 10dl om dagen. Numara får han Fodax och äter ca 800-1000 gram om dagen. Så för mig låter 17 dl plus blötmat väldigt mycket. Men en del unga hundar behöver mycket mat.

Och jag tycker det låter lite för en så stor hund som din :p
Min jaktlabbe på 26kg äter 4dl torrfoder (Standardt) och 1000gr färskfoder (Priima Special NK) per dag, just nu är han i topphull från att tidigare ha varit lite tunn.
Han ligger väldigt högt i energiomsättning dock.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 368
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej! Jag kommer snart få hem en liten miniaussie-kille och söker lite tips och trix inför den första tiden! Jag hoppas någon kan komma...
2
Svar
21
· Visningar
3 642
Övr. Hund Jag är ny här på forumet men har läst mängder av rasvalstrådar och valptips här genom åren (jag är uppvuxen med hund, men har inte själv...
2
Svar
21
· Visningar
3 716
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp