Tips i vardagen

Ett annat tips är att våga ta hjälp av andra. Jag jobbar heltid men det hade aldrig gått om dottern och jag inte kunnat äta middag hos mina föräldrar. Även om jag också lagar mat där, så är jag inte ensam om det.
Jag har ingen att få hjälp ifrån. Så jag måste klara mig själv. Får ju inte ens boendestöd längre.
 
Jag har inte direkt några tips att komma med, men skulle, delvis på grund av det ;), faktiskt uppskatta om tråden kunde handla lite mer om tips i vardagen och lite mindre om allas lunchvanor. Ogillar man ett tips är det väl bara att strunta i det? Alla måste ju inte laga mat på 15 minuter bara för att vissa tycker att det är lite smidigt vissa dagar...
 
Mitt tips är att ha ett litet lager av gratulationskort och värdpresenter hemma så att man slipper tänka på det när man är bortbjuden. Det brukar för mig annars lätt bli ett stressmoment och jag vet att jag inte kan hinna med allt och fortfarande dyka upp med glatt festhumör. OBS! Funkar inte med blommor av uppenbara skäl, och av någon mystisk anledning ej heller med lyxchoklad.
 
Mitt tips är att ha ett litet lager av gratulationskort och värdpresenter hemma så att man slipper tänka på det när man är bortbjuden. Det brukar för mig annars lätt bli ett stressmoment och jag vet att jag inte kan hinna med allt och fortfarande dyka upp med glatt festhumör. OBS! Funkar inte med blommor av uppenbara skäl, och av någon mystisk anledning ej heller med lyxchoklad.
På samma tema för föräldrar - köp hem ett gäng vettiga kalaspresenter om du hittar på rea! Det brukar funka upp till 9/10-årsåldern att göra så.
 
Mitt tips är att ha ett litet lager av gratulationskort och värdpresenter hemma så att man slipper tänka på det när man är bortbjuden. Det brukar för mig annars lätt bli ett stressmoment och jag vet att jag inte kan hinna med allt och fortfarande dyka upp med glatt festhumör. OBS! Funkar inte med blommor av uppenbara skäl, och av någon mystisk anledning ej heller med lyxchoklad.
Håller med! Jag fick en fin flaska rött vin i födelsedagspresent, den tänkte jag ta med och bjuda på när jag blir bortbjuden i framtiden då jag själv inte kan dricka det (eller bjuda på när jag själv får gäster).
 
Bra rutiner är jätteviktigt, tycker jag. Det låter säkert fyrkantigt, men mina morgnar är nästan alltid precis likadana... Upp 5:45 och snubblar ut och sätter på kaffet. Nästa steg är att släppa ut hästarna. Sedan in och tar färdigt kaffe, en macka samt häller resten av kaffet på termos. Frukost 1 sitter jag och slösurfar en stund. Sedan går jag och duschar och klär mig. Vid 7-tiden gör jag Frukost 2 som är havregrynsgröt. Medan den kokar brukar jag plocka lite i köket (tömma diskmaskinen, torka ytor, osv). När gröten är uppäten borstar jag tänderna, tar mina väskor och lämnar huset. Vid ca 7:30, brukar det bli. Fyrkantigt men effektivt :) ! (Jag anser mig inte annars vara en särskilt fyrkantig människa, men just på morgonen krävs det för mig).
 
Mitt tips är att ha ett litet lager av gratulationskort och värdpresenter hemma så att man slipper tänka på det när man är bortbjuden. Det brukar för mig annars lätt bli ett stressmoment och jag vet att jag inte kan hinna med allt och fortfarande dyka upp med glatt festhumör. OBS! Funkar inte med blommor av uppenbara skäl, och av någon mystisk anledning ej heller med lyxchoklad.
Jag köper alltid en bunt när jag är på gekås! 👌🏻😁
 
Kom på ett tips som kanske är på gränsen för vad ett vardagstips ska vara, men jag chansar ändå!

Jag bor själv och har inte körkort. Försöker alltid ha tillräckligt med mat och mediciner (nässpray, halstabletter, Alvedon och liknande) hemma för ungefär en vecka. Har dessutom nu även 10l vatten stående. Mat kan vara lättlagade koncerver, matlådor, snabbnudlar osv. Allt detta är egentligen för att om jag blir sjuk vill jag ha allt hemma ett par dagar om ingen kan handla åt mig, men det gör även att om jag inte orkar eller hinner laga mat någon dag finns det alltid ett lager att ta av. Prepper-tanke I grunden, men funkar även till vardags.
 
Periodvis har jag fryst in lunchmat portionsvis i folieformar. Det underlättar enormt, behöver inte tänka på att ta undan mat på kvällen, se till att det finns rena matlådor etc. Bara ta en låda från frysen innan jag lämnar hemmet på morgonen.
 
Ett annat tips för vardagen , som förekommit i någon variant tidigare är att helt enkelt sluta förvänta sig att man ska hinna allt och sluta snegla på vad man tror andra gör i sin vardag som en modell. Prioritera och sänk ambitionerna på de områden som just en själv tycker är mindre viktiga. Och behåll ambitionerna på de man tycker är viktigast.

Så tycker man välsmakande mat är viktigast, finns det ingen anledning att sänka ambitionerna för att laga mat fortare. Kommer välsmakande mat efter några andra viktigare saker, så är det vare sig fel eller konstigt, och då har man ett tillfälle att spara in ork och tid som kan satsas på det man själv tycker är viktigare. Bra näringsriktig mat kan göras fort med alla de råvaror, halv- och helfabrikat och tekniska hjälpmedel som finns.

Och till sist måste de totala ambitionerna in inom räckhåll för det man mäktar med, annars finns ingenting annat än missnöjdhet kvar i olika former. Vi har alla så extremt varierande förutsättningar och prioriteringar.
 
Kanske inte ett effektiviseringstips men att hitta något, litet som stort, att längta efter varje dag hjälper mig mycket att dra ner stressnivån.

Jag har lätt för att bli stressad (och negativ) över att måndag-fredag bara försvinner till jobb och måsten, fritiden känns alldeles för kort. Tacksamhetsövningar har noll effekt men något som faktiskt funkar för mig är att fokusera på något kortsiktigt som lätt går att uppfylla. Varje vardagsmorgon försöker jag komma på något att se fram emot efter jobbet samma dag. Det kan vara att köpa hem fika, ta en långpromenad eller ett långt bad, syssla en stund med en hobby, läsa, se på film eller spela tv-spel. Vad som helst som känns kul och som dagsformen tillåter.
 
Jag går upp samma tid på morgonen oavsett om jag åker till kontoret eller jobbar hemma. Jag har 1 timmes resväg till kontoret så när jag jobbar hemma använder jag den timmen antingen till teäning eller jobbar den så jag kan avsluta tidigare någon annan dag när det blir stressigt att hinna till kvällsaktiviteter.

Märker också upp de matlådor som ställs i frysen (är alltid portionsförpackade) med vad som behöver kompletteras.
Exempel:
Pannbiff m mos & sås
Komplettera m lingonsylt, sallad

Tar ibland med en extra låda till kontoret som får tina i kylen till dagen efter.

Har lite reservmat i skåpet på jobbet i form av konservburk m soppa, knäckebröd, musli och liknande. Vi har nära till livsmedelsbutik så det går att köpa tex en yoghurt och ha till frukost/lunch om man har dåligt med tid mellan möten. Har också en liten flaska med citronsaft i kylen på jobbet att smaksätta vatten med.
 
sluta snegla på vad man tror andra gör i sin vardag som en modell.
Det fetade tror jag är otroligt viktigt. Vad man TROR att andra gör i sin vardag - kanske ofta baserat på sociala medier - kan vara helt felaktigt. Nu säger jag inte att folk ljuger hela tiden, men det är lätt att tro baserat på någons perfekta bild att resten av livet ser ut så. Om jag, t.ex., lägger upp en bild på mitt (just nu) väldigt välstädade kök (som ser ut så eftersom jag precis har målat om) betyder det ju inte att a) att mitt kök alltid ser ut så, eller b) att resten av mitt hus är lika prydligt. Men det är väldigt lätt att dra felaktiga slutsatser från instagram, facebook, osv och i förlängningen tro att "alla utom jag" klarar.....
 
Det fetade tror jag är otroligt viktigt. Vad man TROR att andra gör i sin vardag - kanske ofta baserat på sociala medier - kan vara helt felaktigt. Nu säger jag inte att folk ljuger hela tiden, men det är lätt att tro baserat på någons perfekta bild att resten av livet ser ut så. Om jag, t.ex., lägger upp en bild på mitt (just nu) väldigt välstädade kök (som ser ut så eftersom jag precis har målat om) betyder det ju inte att a) att mitt kök alltid ser ut så, eller b) att resten av mitt hus är lika prydligt. Men det är väldigt lätt att dra felaktiga slutsatser från instagram, facebook, osv och i förlängningen tro att "alla utom jag" klarar.....
Även om man besöker människor i deras hem, så är det ofta extra tillfixat när det kommer besök. Så det är inte alltid en särskilt rättvisande bild.

Men det viktiga tänker jag oavsett är att man inte ser det som ett rättesnöre för sig själv som skaver, utan själv bestämmer hur prioriterat det är för mig och inser att det man prioriterar kostar kraft och ork. Och då kanske det finns viktigare saker än att städa ytor hela tiden (för hälsans skull gör det exempelvis vare sig till eller från). Eller så är det viktigt för just mig, och får sättas högt upp och något annat får halka ned i prio.

Så om jag ser ditt välstädade kök så kommer jag njuta av det utan att tänka på mitt eget mindre städade kök.
 
Mat verkar vara en stor del av mångas liv, här hemma försöker vi tänka att mat i vardagen behöver inte vara det man är mest sugen på, det ska fylla en funktion - att mätta. Så det är inte största huvudvärken här hemma.

Mitt bästa tips är att göra lite hela tiden. Ta återvinningen på väg till jobb. Plocka med några saker som hamnat på fel plats när du ändå ska förflytta dig hemma.

Som någon annan skrev så har ju alla människor olika mycket energi (och lägger den på olika saker!) och man får liksom anpassa sig efter sin energinivå, alternativt betala för tjänster.

Jag brukar också bjuda hem min mamma på middag varannan vecka, vet inte hur hon gör men det blir magiskt rent varje gång hon varit hos oss. Önskar jag var lika snabb och effektiv och hade samma passion för städning som hon. Lämnar fortfarande alla våra kläder med fläckar till henne, senast idag kom en hög med numera ofläckiga kläder. Men den är ju lite svår att tipsa om: att ha en mamma som älskar att städa och tvätta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 820
Senast: Fazeem
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
341
Senast: Glimra
·
Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 049
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp