Tips ljudbok fantasy o liknande

Men gud nu blir jag faan irriterad på Storytel! Den jag håller på att lyssna på är den sista i serien! Varför kan det inte stå tydligare?! :mad: Tur jag inte hunnit så långt, får söka reda på de andra och ta de i rätt ordning. :cautious::meh:
Tur ändå att jag läste denna tråden. :laugh:
Å andra sidan är det ju en rejäl väv hon har skapat, även om det nog helt klart är enklare att hänga med om man läser från början.
 
Och när jag läser tråden, så känner jag att jag hittar tips på flera böcker jag precis hunnit få hem, men inte läst ännu
44040BED-41A8-4E22-BF61-3C87629C4890.jpeg
 
Men gud nu blir jag faan irriterad på Storytel! Den jag håller på att lyssna på är den sista i serien! Varför kan det inte stå tydligare?! :mad: Tur jag inte hunnit så långt, får söka reda på de andra och ta de i rätt ordning. :cautious::meh:
Tur ändå att jag läste denna tråden. :laugh:
För övrigt hade jag helt missat att hon kommit ut med en ny bok, nu måste jag ju ta och fixa den också! :rage:
:D
 
Vet inte hur många som finns på Storytel, jag började med det men byttade själv till audible då jag vill lyssna och läsa på engelska.
Favoritter hos mig är väl:

https://www.goodreads.com/book/show/112750.Darkfever?ac=1&from_search=true&qid=X6SBbEDAmx&rank=1 - Fever series Karen Marie Moning

https://www.goodreads.com/book/show/1421990.Halfway_to_the_Grave Nighth Huntress
Jeaniene Frost

https://www.goodreads.com/book/show/11356211-darkhouse Experiment in terror, Karina Halle (mer rysare med romance, riktigt bra!)

https://www.goodreads.com/book/show/13414835-shadows - The Rephaim, Paula Weston (änglar och demoner i den)

https://www.goodreads.com/book/show/15863832-angelfall Penryn and the end of days, Susan Ee (Så bra, i love it, älskar Penryn, handlar om änglar som drar med sig "the apocalypse")

Denna boken är jätte bra som stand alone https://www.goodreads.com/book/show/6329547-on-the-edge men va verkligen ledsen att alla böcker i serien är stand alone, ville ha haft mer och längre build up med allt.

Har lyssnat klart första boken med Mercy Thompsen av Patricia Briggs precis. Så har börjat läsa nästa, första boken har en del mindre romance än andra serier, gillar huved-karaktären skarpt, så spännande att se vart det leder.

(Om du söker Juicy böcker, så är Black Dagger Brotherhood och Immortals after Dark riktigt roliga och ganska "adult eyes only" - skulle dock inte rekomendera på ljudbok, då man börjar skratta högt vid många "sex scen":D:rofl:)
 
Jag har läst det mesta han har skrivit.
Mistborn-böckerna är jättebra!

Hur skulle ni beskriva hans stil? Jag gillar honom som person men har tvekat på att testa böckerna då jag är rätt att det ska vara lite sådär typiskt naivt amerikanskt med YA-anda. Och ja, jag inser att denna skräck är sjukt fördomsfull och stereotypt 😂 men jag har stor respekt för hans resongemang runt skrivande som konstform och skulle vara ganska besviken om jag inte gillar böckerna.
 
Jag har glömt en rekommendation insåg jag, Stephen Kings The Dark Tower-serie, en sorts urban fantasy om en verkliget som långsamt slits sönder, där paralella världar kolliderar och förvrängs, och om en grupp människor som ger sig ut på en resa mot alltings mittpunkt och slut-det mörka tornet.
King är, enligt mig, en av vår tids mest framstående författare. På sitt originalspråk är hans narrative voice något av ett fenomen, väl värt att läsa bara för den sakens skull, men hans fantasi tar sig en del mycket annorlunda uttryck, och hans grepp om verklighetstrogna karaktärer som upplever helt omöjliga saker tror jag är en stark faktor i hans framgång. För den som är en King-läsare är Dark Tower dessutom strösslad med roliga saker att upptäcka.
Första boken är inte särskilt stark, men den är kort, så jag skulle uppmana att i alla fall försöka läsa t.o.m bok två innan man beslutar att serien inte passar en. Jag fick själv det rådet efter att i många år undvikit serien eftersom jag inte gillade fantasy :grin: men efter att ha upptäckt att inte all fantasy var som den Rayomnd E. Feist skriver så lyssnade jag på rådet och läste de två första Dark Tower-böckerna, och resten är som de säger, historia.
 
Hur skulle ni beskriva hans stil? Jag gillar honom som person men har tvekat på att testa böckerna då jag är rätt att det ska vara lite sådär typiskt naivt amerikanskt med YA-anda. Och ja, jag inser att denna skräck är sjukt fördomsfull och stereotypt 😂 men jag har stor respekt för hans resongemang runt skrivande som konstform och skulle vara ganska besviken om jag inte gillar böckerna.
Det varierar ju beroende på, Stormlight Archive är inte att klassa som YA, medan den serie jag läser just nu går under det paraplyet, men kanske inte så stereotyp att man kräks (lättsmält, men inte helt utan tuggmotstånd).
 
Hur skulle ni beskriva hans stil? Jag gillar honom som person men har tvekat på att testa böckerna då jag är rätt att det ska vara lite sådär typiskt naivt amerikanskt med YA-anda. Och ja, jag inser att denna skräck är sjukt fördomsfull och stereotypt 😂 men jag har stor respekt för hans resongemang runt skrivande som konstform och skulle vara ganska besviken om jag inte gillar böckerna.
Han skriver ju både YA och "vuxen" fantasy (och sci-fi), så du ska nog vara lite noga med var du börjar. Det finns oändligt många åsikter om var man ska börja, själv läste jag Mistborn era 1 först, åtföljt av Warbreaker, Elantris och sedan har jag blandat Mistborn era 2 med Stormlight Archive allteftersom de har kommit ut.

Vill du börja med en serie eller en fristående bok? Med tanke på din erfarenhet av fantasy tycker jag att du ska börja direkt med en serie, och då föreslår jag Mistborn-trilogin (era 1), då den är färdigskriven redan.

Här är Brandon Sanderssons egna förslag: https://www.brandonsanderson.com/where-do-i-start/ och

Daniel Greene har också en bra video på ämnet:
 
Hur skulle ni beskriva hans stil? Jag gillar honom som person men har tvekat på att testa böckerna då jag är rätt att det ska vara lite sådär typiskt naivt amerikanskt med YA-anda. Och ja, jag inser att denna skräck är sjukt fördomsfull och stereotypt 😂 men jag har stor respekt för hans resongemang runt skrivande som konstform och skulle vara ganska besviken om jag inte gillar böckerna.
Märkte att jag inte svarade på din fråga... :o

Jag är inte så bra på att beskriva författares stilar, men jag skulle säga att han är mycket varierad i sina böcker och har många nya idéer som han blandar med inspiration från traditionell fantasy. Han skriver på ett lättläst sätt utan att det känns banalt, och jag tycker att hans passion för sina berättelser skiner igenom. Jag skulle nog säga att han är min favoritförfattare även om jag inte älskar alla hans verk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Kultur Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så...
2
Svar
38
· Visningar
1 719
Senast: Exile
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp