Tips och idéer - Unghäst

MattiZ

Trådstartare
Tjoho, nu behöver jag mer insperation för vidarutbildning av min unghäst.
Har precis börjat förstå honom i paddocken, då jag har ridit mycket i skogen för att få en fin framåtbjudning och en häst som gillar att bli riden.

Men nu kommer vi till detta lilla problem jag vill lösa. När jag började rida i skogen så red jag till en början med sällskap, vilket helvete.
Så jag började rida ut ensam i stället och då var det som en helt annan häst.

Jag började där med exprementera, alltså att jag red först med min unghäst i stället för sist osv, bytte plats med honom, lät de gå bredvid varandra. Men trotts detta är han inte i närheten av att bete sig som han gör när vi är ensamma.


Han bråkar inte super mycket längre, men annars slåss han väldigt mycket med bettet när jag rider med andra. Det har legat på samma nivå rätt länge nu, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, då det inte verkar vara en vane grej. Något annat måste det vara. Har bytt träns, bettm nosgrimmor osv.
Testade Hackemore både med och utan sällskap, i paddocken gick det super bra, men i skogen var det ett rent helvete. :S Bockningar, stegringar, protesteringar. vilket han aldrig gjort tidigare eller efter det.

Rider på vanligt tredelat bett nu, fasta ringar och pullarnosgrimma, vilket är det som verkar funka bäst när jag rider själv iaf, så har det då inget har funkat att ändra när vi rider med sällskap.

Några tips?

Sedan har jag en fråga om hur man kan få honom att acceptera bettet bättre när man rider i paddocken? Samma problem här han bryr sig inte om bettet i skogen när jag rider ensam, men i paddocken är det skillnad. Red idag i paddocken, gick ganska bra, men det var för att jag inte höll i honom knappt alls förutom när jag skulle styra och så kan man ju inte hålla på x)
 
Sv: Tips och idéer - Unghäst

Är han kollad i munnen? Vargtänder? Min gillar inte heller bett, funkar bra på side-pull och bäst just nu på novabett utan nosgrimma. Funderar själv på att rida på sidepull men med bett i munnen bara för att träna, tror han grejar med bettet när han blir lite stressad/frustrerad. Du kanske borde prova bettlöst flera gånger?
 
Sv: Tips och idéer - Unghäst

Hur mycket är hästen riden? Hur har träningen varit upplagd (antal dagar i veckan du ridit och viloperioder)?

Det jag gör med min som har samma tendenser att bråka lite med bettet och fara runt med huvudet är att jag håller handen stabil, släpper INTE kontakten med munnen oavsett hur han gör och så rider jag på framåt. Oftast ligger grundproblem som man känner i munnen helt enkelt bara i att bjudningen inte är ärlig. Det blir uppenbart att när hästen väl bjuder och "kommer bakifrån" så stillnar den i munnen och söker ett stöd på handen. När hästen gör det vill en del unghästar nästan bli tunga på handen. Det tycker jag är att föredra framför att de släpper bettet. Självbärigheten kommer sen med styrka.

Ett tips är att ha ett handtag på sadeln som du håller i. Då blir handen stilla och man drar inte i handbromsen om hästen far iväg lite. All bjudning ska premieras:p.
 
Sv: Tips och idéer - Unghäst

1) kolla tänderna!

Sen hade jag kanske tagit ett steg tillbaka och gått tillbaka till longering med någon form av "inspänningar" ( jag är totalt emot fasta) men om du tex använder en gummisnodd, pessoasystemet eller liknande och använder dig av tex en kapson att ha linan i så får han själv springa och fibbla med bettet utan nån inverkan av dig. Då slåss han bara mot sig själv och så fort han ta stöd blir det bekvämare. Och det är viktigt att han går framåt hela tiden!
Du kan till och med släppa honom i padocken/ridhuset med gummisnodden på så får han bråka bäst han vill ;)
När han lugnar sig avbryt! Det ska vara positivt och lätt och sen utökar du tiden när han sköter sig så att du kan jobba honom mer.

"The state of mind" är det viktigaste att tänka på. Ingen häst lär sig något när det "bara tutar upptaget" :idea:
 
Sv: Tips och idéer - Unghäst

Tjooooho, min dator har varit fullständigt osamarbetsvillig med att svara här, men ja uppfödarna försäkrade om att tänderna var kollade, men ska göra det ändå i tidigt Februari, för Veterinären ska ändå komma hit då. Då en av gamlingarna behöver få tänderna kollade.

Red idag, gick faktiskt bättre, speciellt i skritten, samt ena varvet i traven, men sedan gick det åt helvete i andra varvet, så kan absolut vara något med tänderna. Vi får helt enkelt se, men har bestämt för att ge honom en längre viloperiod då han tydligen växer som satan vad jag märkt idag. Hela 2,5cm har han växt redan och tja jag tänkte låta honom vara, bara hålla på med lite smått markarbete då och då, ingen ridning alls. De blir nog toppen ^^
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp