Tips om bett??

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Liian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 115
L

Liian

Hej!

Vi har en ponny som vi behöver ett nytt bett till i hoppningen. Vi har provat en massa bett och på de flesta skarpare betten "knycker" han bara av och man får inget i handen. Vi har provat rida på hackamore och vanligt tredelat och det är det som fungerat bäst. Finns det något sådant kombinationsbett som är godkänt för ponny? Pessoa, jaktstång, pelam är för skarpt och två- och tredelat för lite... Finns det någon guru som kan hjälpa oss??!! :bow:

Sv: Tips om bett??

Innan du provar att betsla upp så hade jag provat ett rakt syntetbett. Det kan göra underverk!

Nej, jag har inte provat syntetbett. Ett ytterligare problem är att han är känslig i munnen. Han spricker inte i själva mungipan utan lite längre ner där han har ett veck. Jag har hört att syntetbett kan förvärra sprickor då de är strävare än metallbett. Han har nu ingen spricka men det är väldigt lätt att den går upp så vi är väldigt försiktiga! Tror du att det kan vara idé att prova iallafall?

Har du prövat ett rakt gummipelham? Det brukar kunna fungera bra på de som lätt släpper bettet men ändå är starka. Du ska ha kedjan mycket lös.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 543
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 663
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Att lära sig hoppa
  • Chat GPT