Bukefalos 28 år!

Tips om bomlös!

tuaphua

Trådstartare
Jag är helt okunnig om bomlösa. Men nu funderar jag på om man kanske inte skulle ta och skaffa en sån till min gamle ponny.

Hästen är 29 år och har i dagsläget en Amerigo Vega som är lite moddad. Dock tycker jag att han föll ur så efter att ha skurit sönder benet i höstas och då stått att sadeln inte ligger helt 100 längre. Och jag vet inte om han någonsin kommer fylla ut nog igen.
Jag rider i stort sett alltid barbacka på honom. Så det känns lite lätt störtlöjligt att ha en dyr sadel som mest hänger och skräpar.:p
Problemet är att om jag ska låta någon annan rida honom lite(vilket jag ibland gör med vissa elever), så vill jag att de ska få ha sadel.

SÅ, jag undrar:
Finns det bomlös som kan tänkas ligga still på en rund ponny, som knappt har manke, är överbyggd och breeeeed med bogblad som går långt bak?
Jag tänker då någon man kan sitta ner i och rida dressyr i balanserad sits.
Jag vill INTE ha någon sån som sätter ryttaren en mil över hästen och sen glider kring om ryttaren inte har helt 100 balans. Jag ser helst att den inte är så jättebred i midjan heller.
Finns den sadeln?
Utseendet kvittar väl lite. Jag kommer inte tävla. Och jag får väl bara gilla läget om jag tycker den är ful. Det behöver inte vara engelsk modell. Bara det går att sitta i en balanserad sits är jag nöjd.

Please help! Var ska jag börja leta?
 
Sv: Tips om bomlös!

Jag gillar Freemax Evo och western modellen short back. Kan dessvärre inte säga hur de ligger på en rund häst :-(
 
Sv: Tips om bomlös!

Du beskriver min hästs rygg och på henne ligger min Sensation hybrid som en smäck. Att den sedan har smal midja, är underbart mjuk att sitta i, har lagom mycket stöd och att man kommer väldigt nära hästen gör den till den fullkomliga sadeln. Du som gillar att rida barbacka kommer älska den.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 209
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 433
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 069
Senast: Aifos
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp