tips om bra och roliga tränings pogram för en häst som är lite för tjock?

candelia

Trådstartare
Nu ska jag börja träna min whels ponny sto på 135cm och 16 vårar.:laugh:..
har du något bra tränings pogram eller något annat kul och bra så skriv järna de. för måste få ner henne i vikt innan hon blir släppt på sommar bete:crazy:

Sv: tips om bra och roliga tränings pogram för en häst som är lite för tjock?

vad får hästen för mat,hur mycket,sort osv?

hon får ca 4 kg hö om dagen och ungirär ½ kg häst musli om dagen(morgon och kväll).

hon har inte den grund kondistionen som hon bör ha. ska börja träna i hoppning eller något när hon kommit i form men hon måste ha den kondisen som hon inte har nu.. mätte henne runt magen i går vid manken och runt var de ca 185 cm:o fyfy! jag skäms när jag säger de:crazy:

hoppas jag bara får ett bra tipps så jag inte behöver skämmas:laugh:

Jag vill bara klartgöra att jag inte är särskilt insatt i det här med hästarnas foder utan får hjälp av min mamma med det.

Personligen tycker jag att 4 kg är alldeles för lite. Och ½ kilo müsli till en häst som knappt motioneras? Varför? Har ni gjort analys på höet? Kanske saknas viktiga vitaminer och mineraler i hästens kost.

hon får 4 kg hö om dagen och½kg om dan häst musli.

hon måste koamma i form och få den gund kondisen. och lite där till;) mätte henne runt mage äfter jag ridit i går till min häpnan var hon ca 185 cm..fyfyf jag skäms över att skriva de menmen:o får väll så ut får skylla mej själv över att :ohon är så tjock.

men men vill att hon ska komma i form så fort som möjligt för ska börja i hoppning ekller nåt på nuntorp.

hoppas bara jag får de bra till slut.. :crazy:

ojj råka skiva samma sak 2 gngr menmen....

som sakt jag är bara 11 år så kan inte hålla ordning på allt.

min pappas farbor är de som har höet. men de kom in i fjols tror jag:crazy:

Då föreslår jag att du tar hjälp av någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa dig. Hästens foder är viktigare än vad de flesta tycks tro.

4 kg var väldigt lite om det inte är en vääldigt liten ponny du har. Jag har själv satt min fetknopp på "endast" 10 kg hösilage och inget kraftfoder. Dessutom så har jag inte hjärta att rida den stackarn för han är så tjock så vi har faktiskt börjat gå långa promenader och nu de senaste dagarna har vi börjat jogga lite smått. Om det gör nytta vete tusan men det återstår ju o se.

4 kg är som en fis i rymden även för en sån häst som du har. den kan faktiskt vara"tjock" pga brist på olika saker pga för lite grovfoder. muslin kan du väl skippa??! eller av vilken anledning ger du det? bättre att öka höet.!!! hästar villha lång tuggtid så då är hö betydligt bättre än kraftfoder.

min häst får bara höslige och Inget kraft. ger hellre mer grovfoder än kraftfoder.

öka på maten och rid mer. rida i skogen där han får lyfta på fötter, klättra lite osv är bra träning.

ok? vi har inga skogs vägar

Låt bli att ge henne musli, det behöver hon absolut inte om hon visat sig vara fet. Öka hömängden så hon får äta sig mätt, för det blir hon inte på den lilla tussen som fyra kilo innebär.
Sen är det bar aut och träna i skogen. Skritta massor, det ger både kondition och tappade kilon, och skritt ger mycket mer än man kan tro. Men då ska det vara ordentlig skritt, tänk power walk, inte gå och lulla lite lugnt.
Sen beror det ju på hur pass dålig kondition hon är i, men öka sen med långa travpass, såsmåmingom galopp. Klättra upp och ner, vik av från stigar och låt henne gå över stock och sten och runt träd osv.

Kanske ska tillägga att min häst inte är så stor han heller, 150 hög. Men 4 kg är som sagt sjukt lite mat

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 333
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 116
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka