Tips om hundraser

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ponilainen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 895
P

Ponilainen

Vi är på väg att skaffa hund och skulle behöva lite hjälp med passande hundraser. Hunden skulle vara en familjehund, men mest på mitt ansvar. Först tänkte vi på en strävhårig dvärgtax, men sedan var det någon som sa åt min mamma att jag absolut inte skulle klara av en tax som första hund nästan själv. Och dessutom var jag inte så säker på hur bra det skulle gå att hålla på med agility med en sån liten hund.
Altså vi söker en hundras som är:
- en bra första hund
- intelligent och har lätt för att lära
- lugn och sälskaplig
- strävhårig, eller allergivänligare än många raser
- bra på agility
Jag hoppas att nån som vet lite mer om hundar än jag känner till någon passande hundras:)

Sv: Tips om hundraser

Pudel, bichon frisee, nån slags terrier, jack russel, westie, det finns så många trevliga raser. Varför inte en liten papillon?

Affenpinscher, liten svart strävhårig hund med pigga pepparkornsögon. Inte terrierns temperament men pigg och vaken, med på det mesta.

- en bra första hund
- intelligent och har lätt för att lära
- lugn och sälskaplig
- strävhårig, eller allergivänligare än många raser
- bra på agility
Jag hoppas att nån som vet lite mer om hundar än jag känner till någon passande hundras

Jag tycker att tax faller på alla kriterier du tagit upp här. Det är en ruskigt,envis liten ras. Intelligent är den dock och strävhårig ;).

Jag skulle vilja tipsa om cairnterrier. Lugn vet jag dock inte precis.
Den är dock inte lika pigg som låt säga en jack russel.
Dansk svensk gårdshund kanske vore något?

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 969
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 705
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 738
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 759
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈