tips om stel häst!!!

S

sannisen

:)jag behöver tips :)
jag behöver ha lite tips om att å min häst lite mjukare i siderna :confused:
 
Varför är den stel?
Muskelöm, smärta någon annanstans? Isåfall kanske en massör, veterinär och / eller equiterapeut kan vara till hjälp. Annars kanske den behöver vila lite?
Det kan vara så att den behöver värmas upp mer eller annorlunda inför passen?
Behöver du sitta annorlunda för att inte störa hästen med ditt sätt att inverka på den?

Ta hjälp av tränare så du vet att ni arbetar på rätt sätt. Behöver hästen lära sig att arbeta på böjt spår kan skolorna vara till hjälp. Arbeta gärna vid handen, alltså från marken, på liten volt i båda varven, och be hästen att sätta inner bak ordentligt in under sig.

Se till att skritta av ordentligt efter passen och om du kan det så är det nog till hjälp om du stretchar hästen efter ett hårdare pass.
 
jag vet inte varför han är stel :idea: men han är 16 år om det kan beropå det!! :confused:
jag behöver inte sitta annorlunda på honom!!!
vi skrittar av ganska länge!!!!
 
Ny häst eller har den blivit stelare med åren?
Har en 17-åring som var ganska stel. Jag skrittar fram extra länge och joggar sedan i trav i låg form för att hon ska komma igång ordentligt i muskler & leder. Efteråt travar jag även av en stund i låg form. Stretching är också jättebra och har hjälpt pållen mycket. :D :banana:
:idea: Det kan även vara bra att massera hästen lite före du rider t.ex med en gummiborste eller liknande för att få igång cirkulationen redan innan man börjar arbeta dem!
Kom ihåg att äldre hästar är nästan alltid lite stelare och tar längre tid på sig att komma igång inför ett arbetspass! :bump:
 
Rider en häst som är 21 år och är inte stel alls men det är kankse från häst till häst om de är stela eller inte, vissa kan ju bli det mo de stått ett längre tag men det kan ju självklart bero på något annat också.

Du kankse kan rida öppna, sluta, serpentiner, volter för att mjuka upp hästens sidor lite. Börja inte för hastigt(så att hästen tycker det blir för jobbigt) bara och ha inte för höga krav i början, tex. en början till öppna går bra i början och sen kan du öka svårighetsgraden efterhan. Hade kankse inte behövt skriva allt det där men men... :o
Du kan ju lägga in det när du skrittar fram tex. :)
 
är han verkligen stel? eller är det grunderna som inte riktigt sitter dvs. reaktionen och förståelsen för händer och skänklar, svängande och sidförande.

Har haft liknande problem med min ena häst hon har varit stel etc. och min tränare hoppar upp efter ett ofrivilligt träninguppehåll på ett halvår och börjar mixtra och grejja och kommer fram till att den egntliga orsaken är att hon inte lyssnar för svängande hjälper.

Detta har jag nu tränat massor med och det går med stormsteg framår massor av små volter, svänga hit och dit och krussidulla och hela tiden ha koll på att hästen vekligen formar sig i hela kroppen. Alla hästar kan svänga men inte alla gör det på rätt sätt och det är egentligen där stelheten kommer in.
 
Jag vet inte om detta är adekvat för din häst, men med min stel nio(!) åring har jag gjort följande:
* Hon är "från början" stel i rumpan/bakbensmuskulaturen av anledning som inte riktigt gått att få fram trots massör, equiterapeut etc. Eftersom hon föröskte komma undan gick hon på bogarna och tycker det är jobbigt att behöva flytta dem.

* Först (och under tiden) har hon kollats igenom av olika equiterapeuter samt massör. Massören gav mig rådet att massera där hon är stel (använder dessutom arnika ibland som "massageolja") samt att stretcha bakbenen före ridpasset.(ja, min häst ska strechas före, men det är rekomendation av massör till min häst). Detta gjorde jag före varje ridpass i ca ett halvår, nu gör jag det "vid behov", samt att jag strechar hela hästen efter hårda pass.

*Täcken, min häst blir mycket stelare /nästan halt när hon inte har täcken - så nu har hon fler och tjockare än vad som var min plan. Dessutom låter jag henne inte gå ut i hal hage utan broddar - då lär hon stå och spänna sig på isen hela dagen och sedan kan man ju räkna ut följderna... :crazy:

* ridmässigt var min häst så illa däran att jag lämnnade bort henne några veckor för ett och ett halvt år sedan för att jag inte är kapabel att pressa henen att börja joba ordentligt, nu när det värsta har lossat har jag inga problem. Jag rider lektion när tid finns - min tränare (som red till hästen) kommer ut när det passar. För henne och själv tränar jag bla skänkelvikning och öppna, särskilt i trav för att hon ska bli tvungen att jobba och bli mjukare i bogarna. Tempoväxlingar är bra är bra för oss, att gå på i ett lite högre tempo då hon måste jobba mer och inte bara kan såsa sig igenom och komma undan övningarna.

Det är det jag har gjort för min stela häst - om något passar din är en annan sak - stelhet kan ju bero på så mycket. :banana:
 
Min 19åriga nordis är också väldigt stel isidorna men det blir bättre om man skrittar fram vääldigt länge och sedan jobbar mycket med att mjuka upp henne i skritten innan man ens tänker på att börja trava. mycket volter där man är noga med baken coh gärna serpentiner och allt som man kan komma på. Sen när man skall börja trava är det bäst om de får börja på rakt spår i ett friskt tempo innan man börjar med annat i traven... Hoppas jag vart till någon hjälp! :banana:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 182
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: MiniLi
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Tossa90
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp