Tips önskas - Nätverk hemma

Basilika

Trådstartare
Jag tänkte sätta upp ett snitsigt nätverk i huset jag snart flyttar in i. Vi kommer ha datorer på alla tre våningarrna (stationära och bärbara) jag tror inte att den vanliga routern från bredbandsleverantören räcker. Hur utökar man enklast nätverket? Via elnätet i huset? Via fler routrar? Jag vill inte gärna dra en massa trådar i huset även om det kunde vara läge för det nu när huset ändå ska renoveras.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta upp en server någonstans, som navet i huset med backup och som huvudlagringsplats av typ filmer och bilder. Där skulle också skrivare kunna vara installerade så alla har tillgång till dem (jag har fn ingen nätverksskrivare).

Någon som har en bra ide om hur det skulle se ut? Gärna med minsta möjliga investering och arbetsinsats :D

Sv: Tips önskas - Nätverk hemma

det bästa du kan göra är att dra trådat nätverk i den mån du behöver. Gärna i varje rum. En skärmad cat5/6 kabel går genom ett 7mm hål utan problem. Vilket innebär att det går att gömma i vilken golvsocke som helst iprincip (fräsa spår på vägg/sockel).

Ska du ha server och streama film och bild behöver du definitivt bandbredden som det trådade nätverket håller. Framförallt om du ska ha många förfrågningar samtidigt.

Jag har dragit trådade nätverk i samtliga bostäder jag bott i. Sist i vår lilla lägenhet på dryga 40 kvadrat, men även i villan på över 300m2.. det tar ett antal timmar att få till det o så.. men det är det värt när det är problemfritt när det är taget i drift.

Faktum är att nätverksuttagen även går utmärkt att köra telefoni genom (vanlig smal telekabel, rj22, passar i rj45 uttagen).. Det innebär att du förslagsvis således drar nätverkskabel till samtliga rum, varför inte dubba uttag? Sedan i 'navet' väljer du vad du vill ha i uttagen, tele eller data? försagsvis skaffar du en fin rackskena eller dylikt som du kan märka upp tydligt o enkelt vilket uttag som är vilket.

Sedan är det ju inte dumt att komplettera med det trådlösa. Men för egen del så är trådlöst nätverk något som enbart hör till bärbara datorer och annat som inte nyttjar så mycket band bredd.. Även om det i dag finns fina draft-n nätverk så tappar de ganska drastiskt i hastighet om man har flera våningar och om man är fler användare.. Fungerar utmärkt att surfa på men ska man ladda ner/upp mycket (film eller dylikt, via nätet eller ej) så drar det ner kapaciteten för samtliga användare på det trådlösa...

räcker inte en standard router på 4portar så lägg in en switch därefter.

En router tillhandahåller ip-adresserna, kopplar du en router under en router blir iprincip två olika nätverk i nivåer.. de kan tala med varandra men det innebär bara problem. Har du en switch så tilldelar den inga ip-adresser, utan den är bara 'slav' och agerar bara med 'extra' uttag.

Förslagsvis så skaffar du en stor switch på så många uttag du har i bostaden. Det är bättre så än att hålla på med massa småswitchar, dels mindre apparater men brukar i regel krångla mindre, sedan har du routern enbart för att tilldela ip-adresser och sköta det trådlösa nätverket.

Det enklaste är ju ett trådlöst nätverk. Köp en hygglig router, installera och vips så är du igång. Många av dagens trådlösa routrar tillåter att du ansluter en USB-disk som alla datorer i nätverket kommer åt.

Jag har dragit trådade nätverk i samtliga bostäder jag bott i.
Ja, alltså att dra kabel är ju varken svårt eller dyrt. Men jag är inte så inspirerad i övrigt av att ha en massa kablar synligt. Då skulle jag i såna fall vilja dra dem dolt i tex golvlister eller liknande. Hur gjorde du?
Är det här en vettig switch? https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315249 eller vad ska jag leta efter? Fler portar? Bättre prestanda?

Det enklaste är ju ett trådlöst nätverk. Köp en hygglig router, installera och vips så är du igång. Många av dagens trådlösa routrar tillåter att du ansluter en USB-disk som alla datorer i nätverket kommer åt.
Det vore ju jätte-enkelt förstås med allting trådlöst men entusiasterna är inte så entusiastiska. Är de snobbiga eller har de en poäng? Jag är inte säker på att routern jag har idag från Bredbandsbolaget skulle räcka över flera våningar. Den räcker knappt idag på ett plan.

Ska man koppla på en sån här då typ: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=94379&SL_SectionID=39580 för att kunna brygga radiosignalen med fler antenner mellan rum och våningar?

visst kan du utöka ditt nätverk med hjälp av fler trådlösa accesspoints, men vad är det för mening med det? det är dyrt, det är långsamt (jämte trådbundet) och det är allt som oftast krångel och kräver mer av användaren att fixa till.. dessutom är jag inte säker på att de här enklare grejjerna fixar sådant? jag är iaf inte bekant med det.

Förövrigt så är det klart att kablarna inte skall synas! du har redan givit ett par bra exempel, bakom befintliga socklar, lister, upp på vinden/ner i källaren är ju bra tips..

vad som är en bra switch är ju en definitionssak, hur många uttag behöver du? vilken bandbredd? den du har länkat är en gigabit switch iaf.. det är ju minimum vad jag anser att man skall ha, det räcker långt och allt som oftast så är datorerna den begränsande faktorn (läs/skriv kapacitet på hårddiskar) vid överföringar av större mängder data.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är riktigt. Entusiasterna tycker inte att trådlöst duger. Men hur fort behöver det gå? För mina hemmabehov har trådlöst alltid varit tillräckligt bra. Det handlar väl om vilka behov man har.

Jag har också två routrar hemma för att få OK täckning på båda våningarna. Men jag använder Apple-prylar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka