Tips på 200-250 grams vintetäcken

Bukefalos 30 år!

Emmah.S

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, behöver tips om vart man hittar sådana täcken, har bara fleecefodrade regntäcken och ett tjockt vintertäcke (350-400g), men behöver ett täcke som passar nu när det inte är hur kallt eller hur varmt som helst heller. Ett tunnare termotäcke går också bra men helst vintertäcke eftersom jag vill undvika allt för många täcken samtidigt!

Hästen är en normalstor bruksnordis som drar typ 155 i täcken...täckena behöver mao vara rätt rejäla över bogen och långa i sidorna....

Sv: Tips på 200-250 grams vintetäcken

Horseware har täcken med 200 gr, med eller utan löstagbar hals. Jag älskar passformen på mitt!
De har ju även modeller som är för grövre hästar.

Tillhör den lilla skaran som undviker att övertäcka min älskade häst, det är därför jag letar efter ett tunnare alternativ eftersom att min häst är klippt och går ute dygnet runt. Har läst många sådana avhandligar och det jag förstått utav det är att en klippt häst faktiskt behöver ett täcke som erstätter den bortklippta pälsen. Vill inte att min häst ska stå med ett 400 grams vintertäcke när det är 10-12 minus ute....

Du hade ju ett fleecefodrat. Om hästen går ute dygnet runt är det smartaste att ha fri tillgång på grovfoder, självklart med täcke om hästen är klippt. Effektivare än täcken. Men det vet du säkert.

Länka gärna till nån av de många avhandlingarna!

Jo tack, vet att fri tillgång på grovfoder är det bästa, skulle gärna ha det också det inte var så att jag hade en häst som har haft fång och inte heller har något stopp på sitt grovfoderintag, tidigare ägarna hade provat ge honom fritillgång på grovfoder, han åt 3 stora balar hösilage på 1 månad, själv, och såg ju ut därefter också....

Avhandlingarna jag läst är dom som många lägger upp här (den du lagt upp tror jag även själv att jag länkat till här någon gång för lääänge sedan) samt att jag läst i en del tidningar (av forskare & doktorander vid ffa SLU). Gillar dom skarpt och tycker att det är synd att fler hästägare inte kan ta dessa till sig.

Min häst klipps pga att han får så grymt mkt päls på vintern eftersom han är en bruksnordis, när han får så mkt päls går han inte att rida på det sätt jag vill eftersom han blir genomsur i svett från topp till tå. Dom går ute dygnet runt för att vi anser att hästar mår bäst av detta, har tillgång till stall men där står dom bara om det är allt för dåligt väder. Täcke används för att skydda mot dåligt väder eftersom hästen ifråga är klippt pga ovanstående orsak.

Vill ha ett tunnare alternativ än mitt alldeles för tjocka vintertäcke och en tjockare alternativ är fleecefodrade täcket då min häst är rent kall under detta när den är 10-12 minus ute...

Senast ändrad:

Jag slår ett slag för Shires täckena.
Rymliga i storlekarna och går att spänna in mycket och likaså ut mycket fram i bogen.
Använder 155 på min dam som drar 165 i andra täcken. De går ner lite längre på sidorna enligt mig också.
De sitter kalasbra.

Shires highlander finns i 200 gram
Shires stormbreker i 100 och 300 gram
Har starkt för mig att dom har ett i 150 gram också, men minns inte vad det heter och hittar det inte för tillfället.

Shires, Horseware har båda 200 g fyllning och modeller som passar grövre hästar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka