Sv: Tips på 200-250 grams vintetäcken
Jo tack, vet att fri tillgång på grovfoder är det bästa, skulle gärna ha det också det inte var så att jag hade en häst som har haft fång och inte heller har något stopp på sitt grovfoderintag, tidigare ägarna hade provat ge honom fritillgång på grovfoder, han åt 3 stora balar hösilage på 1 månad, själv, och såg ju ut därefter också....
Avhandlingarna jag läst är dom som många lägger upp här (den du lagt upp tror jag även själv att jag länkat till här någon gång för lääänge sedan) samt att jag läst i en del tidningar (av forskare & doktorander vid ffa SLU). Gillar dom skarpt och tycker att det är synd att fler hästägare inte kan ta dessa till sig.
Min häst klipps pga att han får så grymt mkt päls på vintern eftersom han är en bruksnordis, när han får så mkt päls går han inte att rida på det sätt jag vill eftersom han blir genomsur i svett från topp till tå. Dom går ute dygnet runt för att vi anser att hästar mår bäst av detta, har tillgång till stall men där står dom bara om det är allt för dåligt väder. Täcke används för att skydda mot dåligt väder eftersom hästen ifråga är klippt pga ovanstående orsak.
Vill ha ett tunnare alternativ än mitt alldeles för tjocka vintertäcke och en tjockare alternativ är fleecefodrade täcket då min häst är rent kall under detta när den är 10-12 minus ute...