Bukefalos 28 år!

Tips för att reda ut hår

Mitt barn har jättelångt hår. Brukar klippa av en bit när hon sitter på det. Använder mina frisörschampon och balsam, tangle teezer och har förklarat att ska man ha långt hår måste man borsta håret.
 
Men åh, vad allt ska övertolkas på det här forumet. Det är väl klart att jag inte tycker att du ska hota ditt barn men man kan faktiskt prata om konsekvenser och att man behöver göra vissa saker. Vad säger du om barnet inte vill borsta tänderna till exempel? Jag vet inte men mina barn har aldrig gått på lek och lirk, de tycker att jag är superfjantig och vill ännu mindre. Om jag däremot säger "okej, men då får vi kanske klippa håret kortare då om du inte vill borsta. Då behöver man inte borsta lika mycket" (i ohotfull ton då om vi ska vara sånna) så brukar det går bra. Kanske för att de upplever en valmöjlighet. Den stora hade lågt tills han fyllde 5 år. Han vägrade att sätta upp håret överhuvudtaget, men då fick han stå ut med att borsta två gånger om dagen. Man måste ju kunna prata om saker, så här är det liksom.

Fast det du skriver här är något helt annat än vad som stod i första inlägget. Dels så var det du skrev i första inlägget ett hot och dels så skrev du själv att det kunde slippa ur ett hot.

Just ordet ”hot” verkar vara så väldigt laddat hos många. Kanske att många associerar det med att vara hotfull och olaga hot.

Det är ju otroligt vanligt att föräldrar använder hot (om du inte gör x får du inte göra y) för att få barn att göra som de vill. Så av den anledningen var det ju inte så konstigt att man tolkade det just som du skrev. Sen behöver man ju inte tycka att det är särskilt allvarligt i det här sammanhanget.
 
”Dränka” håret med balsamspray och låta dottern sova i fläta. Otroligt lätt att borsta på morgonen! Så skönt att slippa gråt!
 
Jag tycker inte att det är ett hot. Det är ju som med mycket annat. Vill man ha något så följer vissa saker med. Vill man ha långt hår så får man gå med på att få det omskött (tills man är gammal nog att sköta det själv).

Men åh, vad allt ska övertolkas på det här forumet. Det är väl klart att jag inte tycker att du ska hota ditt barn men man kan faktiskt prata om konsekvenser och att man behöver göra vissa saker. Vad säger du om barnet inte vill borsta tänderna till exempel? Jag vet inte men mina barn har aldrig gått på lek och lirk, de tycker att jag är superfjantig och vill ännu mindre. Om jag däremot säger "okej, men då får vi kanske klippa håret kortare då om du inte vill borsta. Då behöver man inte borsta lika mycket" (i ohotfull ton då om vi ska vara sånna) så brukar det går bra. Kanske för att de upplever en valmöjlighet. Den stora hade lågt tills han fyllde 5 år. Han vägrade att sätta upp håret överhuvudtaget, men då fick han stå ut med att borsta två gånger om dagen. Man måste ju kunna prata om saker, så här är det liksom.
Svarar båda samtidigt. Jag lägger noll värdering i det jag skrev utan svarade bara snabbt att det inte är ett alternativ för oss. Jag använde samma ordval som i inlägget där det först nämndes. Jag känner min dotter, ni gör det inte, och hon är för liten för att förstå kopplingen att borsta håret och att tvingas klippa det. Min dotter har själv heller inte någon åsikt om sitt hår så hon skulle nog bara rycka på axlarna om jag sa nåt sånt. För henne spelar det noll roll hur håret ser ut. Det ni beskriver är så långt ifrån hennes fattningsförmåga (att hon ska gå med på att får håret omskött tills hon är gammal nog att sköta det själv exempelvis) att det blir absurt för mig.

Jag startade tråden för att få tips om balsam och borstar. Inte för att få tips på vad jag ska säga till min dotter - som (återigen) jag känner men inte ni. Jag är inte ute efter tips om barnuppfostran.
 
Svarar båda samtidigt. Jag lägger noll värdering i det jag skrev utan svarade bara snabbt att det inte är ett alternativ för oss. Jag använde samma ordval som i inlägget där det först nämndes. Jag känner min dotter, ni gör det inte, och hon är för liten för att förstå kopplingen att borsta håret och att tvingas klippa det. Min dotter har själv heller inte någon åsikt om sitt hår så hon skulle nog bara rycka på axlarna om jag sa nåt sånt. För henne spelar det noll roll hur håret ser ut. Det ni beskriver är så långt ifrån hennes fattningsförmåga (att hon ska gå med på att får håret omskött tills hon är gammal nog att sköta det själv exempelvis) att det blir absurt för mig.

Jag startade tråden för att få tips om balsam och borstar. Inte för att få tips på vad jag ska säga till min dotter - som (återigen) jag känner men inte ni. Jag är inte ute efter tips om barnuppfostran.

Men om hon inte bryr sig om hårfärgen, varför klipper ni inte hennes hår så det blir mer lättskött? Så kan hon låta det växa ut sen när hon vill det.
 
Svarar båda samtidigt. Jag lägger noll värdering i det jag skrev utan svarade bara snabbt att det inte är ett alternativ för oss. Jag använde samma ordval som i inlägget där det först nämndes. Jag känner min dotter, ni gör det inte, och hon är för liten för att förstå kopplingen att borsta håret och att tvingas klippa det. Min dotter har själv heller inte någon åsikt om sitt hår så hon skulle nog bara rycka på axlarna om jag sa nåt sånt. För henne spelar det noll roll hur håret ser ut. Det ni beskriver är så långt ifrån hennes fattningsförmåga (att hon ska gå med på att får håret omskött tills hon är gammal nog att sköta det själv exempelvis) att det blir absurt för mig.

Jag startade tråden för att få tips om balsam och borstar. Inte för att få tips på vad jag ska säga till min dotter - som (återigen) jag känner men inte ni. Jag är inte ute efter tips om barnuppfostran.

Jag tror att folk (inkl jag) trodde att det inte var ett alternativ att klippa håret eftersom hon absolut inte ville det :)
 
Svarar båda samtidigt. Jag lägger noll värdering i det jag skrev utan svarade bara snabbt att det inte är ett alternativ för oss. Jag använde samma ordval som i inlägget där det först nämndes. Jag känner min dotter, ni gör det inte, och hon är för liten för att förstå kopplingen att borsta håret och att tvingas klippa det. Min dotter har själv heller inte någon åsikt om sitt hår så hon skulle nog bara rycka på axlarna om jag sa nåt sånt. För henne spelar det noll roll hur håret ser ut. Det ni beskriver är så långt ifrån hennes fattningsförmåga (att hon ska gå med på att får håret omskött tills hon är gammal nog att sköta det själv exempelvis) att det blir absurt för mig.

Jag startade tråden för att få tips om balsam och borstar. Inte för att få tips på vad jag ska säga till min dotter - som (återigen) jag känner men inte ni. Jag är inte ute efter tips om barnuppfostran.
Min dotter har extremt tjockt hår, det blir inte blött rakt igenom om hon står under en dusch i 2 minuter utan man måste lyfta och gnugga runt för att vattnet ska komma ner i hårbotten. Vi tvättar aldrig håret med något annat än vatten, när hon var mindre hade vi olja i ibland men nu (snart 5) så har ju inte det. Körde en period när hon vägrade blöta håret med egen tillblandad balsamspray. Någon gång kommer vi behöva börja med schampoo men så länge det går så kör vi utan, och det gör håret väldigt lättskött. Jag hade samma hår som barn och kommer med fasa ihåg hur jobbigt det var. Hon har iofs bara axellångt och lugg då det är mest praktiskt, vet inte hur det hade gått att låta det där håret växa fritt…
 
Men om hon inte bryr sig om hårfärgen, varför klipper ni inte hennes hår så det blir mer lättskött? Så kan hon låta det växa ut sen när hon vill det.
Men alltså det räcker faktiskt som information att håret inte ska klippas. Jag behöver inte redogöra för något mer här. Så jag tackar för de tips jag får angående borstning och tvätt men säger nej tack till åsikter om huruvida håret ska klippas, hur jag ska prata med min dotter etc.
 
Min dotter har extremt tjockt hår, det blir inte blött rakt igenom om hon står under en dusch i 2 minuter utan man måste lyfta och gnugga runt för att vattnet ska komma ner i hårbotten. Vi tvättar aldrig håret med något annat än vatten, när hon var mindre hade vi olja i ibland men nu (snart 5) så har ju inte det. Körde en period när hon vägrade blöta håret med egen tillblandad balsamspray. Någon gång kommer vi behöva börja med schampoo men så länge det går så kör vi utan, och det gör håret väldigt lättskött. Jag hade samma hår som barn och kommer med fasa ihåg hur jobbigt det var. Hon har iofs bara axellångt och lugg då det är mest praktiskt, vet inte hur det hade gått att låta det där håret växa fritt…
Jättebra tips, tack! Vi tvättar med schampo en gång i veckan. Men vi kanske ska testa din metod ett tag. Tack!
 
Jag säger som @G-uldlock att testa svinborst-borste. Som liten med hår som tovades sig som ull när jag sov så var alla borstar med hårda piggar en pina, en tangle teaser hade inte funkat. svinborst alt naturborst var mycket bättre för det hängde sig inte i tovorna och drog på samma sätt. Använder samma till dottern nu, och när det är riktigt illa så tar jag den borsten och borstar sen som en hästs svans, börjar nerifrån och jobbar uppåt lite i taget, en sektion i taget.
 
Jag har barn med till hälften afro hår. Eller ja den ena, den andra fick mitt mjuka skandinaviska hår.
Jag säger bara - "protective styles"! Alltså t ex flätor som får vara kvar X antal dagar. Inte så svårt att göra själv. Jag gör numera både rastaflätor och cornrows, med och utan löshår och på både stora barnet med blandat(tjockt!!)hår och på sambons riktigt krulliga afrohår. Hans är helt klart lättare att få att hålla snyggt länge dock. Men tösens håller ca 3-4 veckor innan det brukar börja se slitet ut.
Det tog 1-2 dagar att fläta det när hon var mindre eftersom man inte kunde kräva att hon skulle sitta still hur länge som helst. Men jag gjorde en fläta i taget medan hon fick se favorit program på tv eller spela på surfplattan. Sen gjorde vi nåt annat och så en till fläta osv. Brukade göra 5 rader cornrows.
Med siden örngott eller "bonnet" så höll sig håret så fint att man inte behövde tänka mer på det på minst en månad sen.

Nuförtiden sitter hon snällt de 8 timmar (med paus för stretching och mat etc)det tar att fläta med löshår.
 
Jag har barn med till hälften afro hår. Eller ja den ena, den andra fick mitt mjuka skandinaviska hår.
Jag säger bara - "protective styles"! Alltså t ex flätor som får vara kvar X antal dagar. Inte så svårt att göra själv. Jag gör numera både rastaflätor och cornrows, med och utan löshår och på både stora barnet med blandat(tjockt!!)hår och på sambons riktigt krulliga afrohår. Hans är helt klart lättare att få att hålla snyggt länge dock. Men tösens håller ca 3-4 veckor innan det brukar börja se slitet ut.
Det tog 1-2 dagar att fläta det när hon var mindre eftersom man inte kunde kräva att hon skulle sitta still hur länge som helst. Men jag gjorde en fläta i taget medan hon fick se favorit program på tv eller spela på surfplattan. Sen gjorde vi nåt annat och så en till fläta osv. Brukade göra 5 rader cornrows.
Med siden örngott eller "bonnet" så höll sig håret så fint att man inte behövde tänka mer på det på minst en månad sen.

Nuförtiden sitter hon snällt de 8 timmar (med paus för stretching och mat etc)det tar att fläta med löshår.
Tack för tipset! Det låter inte riktigt som nåt för oss i och med tidsåtgången mm men vad suveränt att ni hittat nåt som funkar för er 😊.
 
Klippa av det är inte alls ett alternativ. Även med kortare hår behövs det borstas (och det skulle fortfarande vara lika tjockt) så problemet skulle kvarstå oavsett. Men som sagt - klipper av det gör vi inte. Och vi skulle aldrig hota med det heller (som nämnts i tråden).

Till alla:
Tack för alla tips! Vi ska beställa en sån borste som alla tipsat om och sen kika på olika balsam. Idag reder jag ut håret med mina fingrar istället för att borsta men det vore skönt med en riktigt bra borste.

Stort tack alla 😊.
Jag tycker inte hota med att klippa är ett alternativ, framförallt inte ett så litet barn, men som @Lingon skriver så kanske det är så att långt hår kräver mer skötsel, och gillar inte barnet det, hade jag klippt av det i en lättare frisyr. Ett större barn hade jag förklarat, en tvååring hade jag inte gått in och diskuterat. Dom brukar nog inte bry sig så mycket om just längden. Ser ingen vinst i långt hår på ett barn. Men, ni bestämmer ju såklart det, det är ert barn. Jag skrev innan jag förstod att det inte var ett alternativ. Annars hade jag inte skrivit det ☺️
 
Jag tycker inte hota med att klippa är ett alternativ, framförallt inte ett så litet barn, men som @Lingon skriver så kanske det är så att långt hår kräver mer skötsel, och gillar inte barnet det, hade jag klippt av det i en lättare frisyr. Ett större barn hade jag förklarat, en tvååring hade jag inte gått in och diskuterat. Dom brukar nog inte bry sig så mycket om just längden. Ser ingen vinst i långt hår på ett barn. Men, ni bestämmer ju såklart det, det är ert barn. Jag skrev innan jag förstod att det inte var ett alternativ. Annars hade jag inte skrivit det ☺️
Jag håller med. Vår snart 5-åring har nu börjat fundera på om hon ska ha långt eller kort hår, fram tills nu har det liksom inte spelat henne någon roll, så vi har gjort vad som är mest praktiskt :)
 
Det hela har löst sig av sig självt! Dottern såg en hårborste med en enhörning på och helt plötsligt är det enda hon vill göra att borsta håret. Så vi sprayar med balsamspray och sen får hon borsta när det är torrt. Funkar finfint! Så det är väl mitt tips: låt barnet välja en fin hårborste själv 😊.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 744
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Jag har väldigt tunt och fint hår som alltid varit väldigt begränsande vid frisyrval mm. Har aldrig kunnat ha långt hår eller sätta upp...
2
Svar
21
· Visningar
3 530
Senast: rutans
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 164
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp