Bukefalos 28 år!

Tips för att reda ut hår

gulakatten

Trådstartare
Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat hata att få håret borstat, tvättat och fixat med. Det i kombo med att hon snurrar runt en jädra massa på nätterna gör att det är svårt att reda ut och hålla håret fint. Så jag söker tips här - tips på bästa balsamet (gärna leave in!) och hårborstar. Helst hade jag flätat håret på henne innan hon ska somna men det är komplett omöjligt.

Gärna tips som funkar på en inte alltid resonabel tvååring ;).
 
Vi kör tangle teezer, balsamspray och ibland åker min La'dor kreatin power glue (älskar!) i också. Vår treåring har varit hopplös att tvätta och balsamera håret på. Han vill absolut inte ha vatten i ögonen men vi har sagt att en gång i veckan måste man åtminstone skölja håret och ha lite balsam i topparna, så han har fått komma med sina egna förslag. Ett tag ville han stå med en handduk tryckt mot ansiktet när vi duschade håret och nu kör vi luta huvudet bakåt i badkar fyllt med vatten. Finns ju sådana duschskärmar också, har vi aldrig provat dock. Sen kanske det har sluppit ur något hot ur mig också, "borstar man inte håret får man klippa av det!" :angel: Då brukar jag får borsta.
 
Vi tar av pappans eget balsam (Maria Åkerberg) och använder i topparna vid bad. Sen är balsamspray vår bästa vän! Just nu har vi Maria Åkerberg där också, men när den är slut har vi köpt en från Barnängen som vi hoppas ska vara bra nog. 2-åringen hatar hårvård men har långt hår med en del korkskruvar i som behöver redas ut. Balsamspray och sen snabba insatser är lösningen här.
 
Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat hata att få håret borstat, tvättat och fixat med. Det i kombo med att hon snurrar runt en jädra massa på nätterna gör att det är svårt att reda ut och hålla håret fint. Så jag söker tips här - tips på bästa balsamet (gärna leave in!) och hårborstar. Helst hade jag flätat håret på henne innan hon ska somna men det är komplett omöjligt.

Gärna tips som funkar på en inte alltid resonabel tvååring ;).
Min stora har också tjockt hår och hade länge också väldigt långt, en bra bit nedanför axlarna. Urtekram balsam med lavendel efter schamponering tycker jag hjälpte bra. Sonen gillar dessutom blommor och tyckte detta luktar så gott vilket hjälpte processen :p
Sen Bamses balsamspray är den som varit allra bäst av de vi provat. Plus tangle teezer
 
Vi har haft samma bekymmer så vi tog beslutet att klippa av håret eftersom hon tyckte att det var jobbigt att ha i balsam samt borsta håret flera gånger om dagen (vilket vi behövde). Nu är det axelkort och hon är nöjdare med att både tvätta med balsam och borsta det för att det går fortare. Vi gör ett nytt försök med långt hår framöver när hon är mer samarbetsvillig :angel:
 
Balsamspray kör vi! Och så vill hon ha håret som Mulan (Knut uppe på huvudet) så det var ju tacksamt. Balsamspray kan man göra själv, bara blanda ett balsam man gillar med vatten i sprayflaska.
 
Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat hata att få håret borstat, tvättat och fixat med. Det i kombo med att hon snurrar runt en jädra massa på nätterna gör att det är svårt att reda ut och hålla håret fint. Så jag söker tips här - tips på bästa balsamet (gärna leave in!) och hårborstar. Helst hade jag flätat håret på henne innan hon ska somna men det är komplett omöjligt.

Gärna tips som funkar på en inte alltid resonabel tvååring ;).

Tangle teezer och riktigt balsam (inte barnbalsam) funkar för oss. Barnbalsam och balsamspray är för "snällt" tycker jag.
 
Säger som andra, tangle teezer o balsamspray.
Jag försöker sätta upp i två pippilotta-tofsar (dvs en på varje sida), det gör att den stora tovan på bakhuvudet uteblir oftast.
Sen kanske det är en självklarhet, men att hålla handen runt håret man håller på att borsta, dvs mellan huvudet och borsten, så att det inte dras i hårbotten utan i min hand (briljant förklaring va) gör stor skillnad här.
 
Jag tänker att klippa av det till kortare är en bra idé, så blir det enklare att sköta. Dottern hatar också när man borstar och flätar och grejar. Därför har hon axellångt.
 
Jag tänker att klippa av det till kortare är en bra idé, så blir det enklare att sköta. Dottern hatar också när man borstar och flätar och grejar. Därför har hon axellångt.
Klippa av det är inte alls ett alternativ. Även med kortare hår behövs det borstas (och det skulle fortfarande vara lika tjockt) så problemet skulle kvarstå oavsett. Men som sagt - klipper av det gör vi inte. Och vi skulle aldrig hota med det heller (som nämnts i tråden).

Till alla:
Tack för alla tips! Vi ska beställa en sån borste som alla tipsat om och sen kika på olika balsam. Idag reder jag ut håret med mina fingrar istället för att borsta men det vore skönt med en riktigt bra borste.

Stort tack alla 😊.
 
Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat hata att få håret borstat, tvättat och fixat med. Det i kombo med att hon snurrar runt en jädra massa på nätterna gör att det är svårt att reda ut och hålla håret fint. Så jag söker tips här - tips på bästa balsamet (gärna leave in!) och hårborstar. Helst hade jag flätat håret på henne innan hon ska somna men det är komplett omöjligt.

Gärna tips som funkar på en inte alltid resonabel tvååring ;).

Jag skulle tyvärr säga att det bästa är om ni kan jobba på att lyckas fläta det. Muta henne, sätt henne framför TV:n eller vad som än funkar! Min dotter har också mycket och tjockt hår med lockar. Hennes hår var konstant flätat i flera års tid förutom vid speciella tillfällen. Det är oslagbart när det gäller att förhindra knutor i håret och tårar när man ska reda ut det!
 
Klippa av det är inte alls ett alternativ. Även med kortare hår behövs det borstas (och det skulle fortfarande vara lika tjockt) så problemet skulle kvarstå oavsett. Men som sagt - klipper av det gör vi inte. Och vi skulle aldrig hota med det heller (som nämnts i tråden).

Till alla:
Tack för alla tips! Vi ska beställa en sån borste som alla tipsat om och sen kika på olika balsam. Idag reder jag ut håret med mina fingrar istället för att borsta men det vore skönt med en riktigt bra borste.

Stort tack alla 😊.

Jag tycker inte att det är ett hot. Det är ju som med mycket annat. Vill man ha något så följer vissa saker med. Vill man ha långt hår så får man gå med på att få det omskött (tills man är gammal nog att sköta det själv). Jag hade dock inte lagt fram det som ett hot i stundens hetta utan vid ett annat tillfälle försökt resonera med barnet om att långt hår behöver skötas om så hon behöver låta er göra det. Och förklara att om ni får fläta håret så blir det mycket enklare för henne och hon lsipper knutorna!

Kanske kan det funka att köpa några fina gummiband/hårklämmor som man BARA kan använda i flätat hår! Hon är ju bara två år så man kan ju lyckas luras lite för att uppnå att hon kan tänka sig att stå ut med att få det flätat?
 
Jag uppskattade en svinborst-borste när jag var liten och hade trassligt hår samt var håröm.
Håret borstades först med den och efter det en vanlig borste.

Jag personligen gillar Aussies SOS save my lengths, en olja som är utredande och får bort frissighet som jag ofta tycker bidrar till tovor.
Den är ju inte en barnprodukt men kan kanske vara ett komplement till ett balsam spray.
 
Jag tycker inte att det är ett hot. Det är ju som med mycket annat. Vill man ha något så följer vissa saker med. Vill man ha långt hår så får man gå med på att få det omskött (tills man är gammal nog att sköta det själv). Jag hade dock inte lagt fram det som ett hot i stundens hetta utan vid ett annat tillfälle försökt resonera med barnet om att långt hår behöver skötas om så hon behöver låta er göra det. Och förklara att om ni får fläta håret så blir det mycket enklare för henne och hon lsipper knutorna!

Kanske kan det funka att köpa några fina gummiband/hårklämmor som man BARA kan använda i flätat hår! Hon är ju bara två år så man kan ju lyckas luras lite för att uppnå att hon kan tänka sig att stå ut med att få det flätat?

Det beror ju helt på hur man lägger fram det som du sen också är inne på. Att säga till sitt barn "borstar du inte håret får du klippa av det" som det beskrevs i citatet är tveklöst ett hot. Att förklara för ett barn att ett hår behöver skötas och varför och föreslå att om man inte orkar sköta sitt hår så kan man ha kort hår, är något annat. Sen när det gäller såhär små barn så är de ju för mycket här och nu för att förstå ett sådant koncept mer långvarigt. Nästa dag är ett nytt liv typ 😅🙃
 
Det beror ju helt på hur man lägger fram det som du sen också är inne på. Att säga till sitt barn "borstar du inte håret får du klippa av det" som det beskrevs i citatet är tveklöst ett hot. Att förklara för ett barn att ett hår behöver skötas och varför och föreslå att om man inte orkar sköta sitt hår så kan man ha kort hår, är något annat. Sen när det gäller såhär små barn får man ju också inse att de är för mycket här och nu för att förstå ett sådant koncept mer långvarigt :)

Ja, och jag tycker inte att man kan låta ett litet barns åsikter om t.ex. flätning leda till så mycket problem och förmodligen tårar när man försöker reda ut knutorna. Det är enkelt löst med flätor. Det gör inte ont att få håret flätat. Inte ens på mig som litet barn som var rejält ömhårad. Pappa flätade mitt hår varje kväll annars vaknade jag med rejäla knutor, speciellt i nacken, trots att mitt hår är alldeles spikrakt! Men jag kan tänka på att ett litet barn kan ha fått för sig att flätor gör ont eller nåt annat och då får man motivera barnet på nåt sätt. Fina gummiband man bara får ha när man har flätor på sig. Man kan ju säga att de är speciella flätgummiband. Köpa några i barnets favoritfärg eller en hel drös och så får barnet välja vilka gummiband det ska ha vid varje tillfälle. Eller annat som just ens eget barn tycker är roligt! Mutor för att barn ska komma över hangups är ibland ovärderligt! Vi mutade med pepparkakor när barnet inte ville kissa på pottan. Hon hade bara fått för sig att hon inte ville utan att ha provat. Men när vi mutade med pepparkakor så gick det alldeles utmärkt att göra det och då upptäckte hon ju att det var helt ok och fortsatte utan att behöva mutas det minsta lilla.
 
Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat hata att få håret borstat, tvättat och fixat med. Det i kombo med att hon snurrar runt en jädra massa på nätterna gör att det är svårt att reda ut och hålla håret fint. Så jag söker tips här - tips på bästa balsamet (gärna leave in!) och hårborstar. Helst hade jag flätat håret på henne innan hon ska somna men det är komplett omöjligt.

Gärna tips som funkar på en inte alltid resonabel tvååring ;).
En sak som gör jättestor skillnad är vad för örngott man använder.
Bomull är döden för mitt tunna och självlockiga hår. Ju glattare material i tyget dessto bättre
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Klippa av det är inte alls ett alternativ. Även med kortare hår behövs det borstas (och det skulle fortfarande vara lika tjockt) så problemet skulle kvarstå oavsett. Men som sagt - klipper av det gör vi inte. Och vi skulle aldrig hota med det heller (som nämnts i tråden).

Till alla:
Tack för alla tips! Vi ska beställa en sån borste som alla tipsat om och sen kika på olika balsam. Idag reder jag ut håret med mina fingrar istället för att borsta men det vore skönt med en riktigt bra borste.

Stort tack alla 😊.
Men åh, vad allt ska övertolkas på det här forumet. Det är väl klart att jag inte tycker att du ska hota ditt barn men man kan faktiskt prata om konsekvenser och att man behöver göra vissa saker. Vad säger du om barnet inte vill borsta tänderna till exempel? Jag vet inte men mina barn har aldrig gått på lek och lirk, de tycker att jag är superfjantig och vill ännu mindre. Om jag däremot säger "okej, men då får vi kanske klippa håret kortare då om du inte vill borsta. Då behöver man inte borsta lika mycket" (i ohotfull ton då om vi ska vara sånna) så brukar det går bra. Kanske för att de upplever en valmöjlighet. Den stora hade lågt tills han fyllde 5 år. Han vägrade att sätta upp håret överhuvudtaget, men då fick han stå ut med att borsta två gånger om dagen. Man måste ju kunna prata om saker, så här är det liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 744
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Jag har väldigt tunt och fint hår som alltid varit väldigt begränsande vid frisyrval mm. Har aldrig kunnat ha långt hår eller sätta upp...
2
Svar
21
· Visningar
3 529
Senast: rutans
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 164
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp