Tips på att slussa in mer grönsaker i matlagningen?

Gillar han ärtsoppa så kan kanske vanliga ärtor också fungera? Bruna bönor kan kanske utvidgas med andra bönor, vita bönor i tomatsås t.ex? Är det skalet på gurkan som ogillas så servera den skalad och prova om det är annat som funkar skalat.

Tänker också på olika röror och såser. Hummus, ajvar relish, baba ganush, tapenad. Allihop är grönsaksbaserade men inte uppenbart "grönsakiga".
Det hade man kunnat tro 😂🙄.

Vad finns det mer man kan skala, squash kanske?

Tror vissa röror kan gå hem, tyvärr inte Baba ganosh som jag älskar!
 
Bruna bönor och ärtsoppa är hans favoritmat. Och dessvärre bland de få maträtter jag absolut inte tycker om 😆

Håller med om de "traditionella" sätten att tillaga brunabönor och ärtsoppa här i Sverige inte är någon höjdare. Men finns gott om recept både på Youtube och engelsk/amerikanska "recept" sidor som tar ärtor och bruna bönor till nya höjder.

Annars kan ju en traditionell English Breakfast vara ett alternativ som middag eller lunch, Vita bönor i tomat sås (Heinz enligt engelsmännen) någon typ av lunch korv (2 stk), 2 skivor bogfläsk (i UK saltad och rökt som bacon), 2 stk rösti och en (Biff) tomat delad i 2 samt 1 eller 2 ägg. Börja med Rösti och bacon, när dessa börjar få färg lägg i äggen , lägg även i tomat halvorna med snitt sidan nedåt, sänk värmen till lite över minimum och låt bönorna puttra med någon minut. Garnera gärna med lite färsk kruspersilja och mynta vid servering. För de som gillar blodpudding ingår även 2 stk centimeter tjocka skivor i denna rätt. Serveras med 2-3 skivor rostad bröd och smör. English style apelsin marmelad (lite mer bitter i smaken än våran söta) passar smakmässigt perfekt på en toast ihop med blodpuddingen).
 
Zucchini går att blanda i köttfärsen som i zucchinibåtar. Fast de som inte gillar grönsaker får köttfärssås med inblandad zucchini-inkråm och ris och de som gillar grönsaker äter klassiska zucchinibåtar och ris. Det finns även recept där man blandar in paprika i köttfärsröra i zucchinibåtarna.
 
Man kan alltid tillaga Englands (UK) populäraste grönsak... vita bönor i tomatsås, gärna på rostat bröd ;)

En vanlig hederlig fry-up är det också många som inte gillar grönsaker som äter. Potatis, bönor, tomater är vanliga inslag då. Dock inte särskilt nyttigt. Jag kräver dessutom ägg och stekt bröd. Dock ej black pudding eller korv. Sedan går man från bordet och hör sina artärer täppas igen.
 
Min åttaåring säger att han inte gillar bönor.
Sen kom han på att vita bönor i tomatsås gillar han! Så jag utgick från det och gjorde en pastagratäng med vita bön/tomatröra, massor av kryddor , blev rätt gott !

Appropå bönor. Det finns kladdkakerecept som har svarta bönor istället för mjöl, har du provat det? :d
Och falsk ostkaka där man använder zucchini i mängder, ingen jag bjudit kakan på har kunnat gissa att det är zucchini i 😄
 
Under halloween bjöd jag svårmatade barn på 'avklippta fingrar och snor'. Potatismos är perfekt att smyga in mixade grönsaker i och så blir det coola färger, tyckte barnen. T ex broccoli, morötter, persilja, olika färska örter eller helt enkelt använda potatisen blå Kongo.
 
Bananpannkakor med spenat blir hulken-plättar :) Eller mixa lite vita bönor i pannkaksmet? De syns inte.

Generellt så brukar barn äta mer om de får vara med, ställ även fram lite olika frukt och grönt innan middagen så hen kan snacksa lite innan maten. Testa med sånt du kanske inte tror på typ avokado och pumpa?
 
Bra idé! Går det bra med fryst blomkål? Ska den kokas först?
Fryst blomkål går bra. Koka är okej, men steka eller ugnsbaka tills den blir gyllene kommer ge mycket mer smak. Det blir lite smörigt, ostigt, nötigt!

Blomkål överlag är fantastiskt! Vill du koka den skulle jag rekommendera att bara mixa med olivolja, färsk rosmarin och färsk vitlök. Det brukar jag göra istället för ostsås eller bechamel och går säkert att tillsätta till båda för att Smyga in grönsaker. Det betyder att kokt går om du vill ha en mild sås, men om du vill att grönsakerna ska stå för ”buljongfunktionen” och ge såsen smak och djup så blir rostad/bakad/stekt bättre.

Tillägg: både blomkålsris och broccoliris går att göra pizzabotten av, så ffa blomkål som inte har så avvikande färg kan blandas i pizzadegen också.
 
Nu har det kanske kommit upp och jag missat, men hur är det med soppor? Jag gillar inte vissa grönsaker själv, men det är nästan alltid gott i soppa. T.ex. blomkålssoppa är väldigt gott, och med stekt bacon ännu godare.

Annars använder jag mycket grönsaker i grytor och köttfärs, finhackas det märks det inte.
 
Så är det säkert! Men det tar emot lite att lägga tid och pengar på något som jag misstänker att ingen av oss äter.
Jag tänker mest att den som är mest ”öppen” kan prova lite på egen hand och bedöma hur det skulle funka. Mild tandoorikyckling med naanbröd och ris brukar kunna uppskattas av många exempelvis.

Fast då var det ju ändå inga grönsaker som ofta finns i tillbehören :angel:
 
Jag tänker mest att den som är mest ”öppen” kan prova lite på egen hand och bedöma hur det skulle funka. Mild tandoorikyckling med naanbröd och ris brukar kunna uppskattas av många exempelvis.

Fast då var det ju ändå inga grönsaker som ofta finns i tillbehören :angel:
Kanske kan smyga in nån blomkål enligt ovan tips 😅
 
Jag tänker mest att den som är mest ”öppen” kan prova lite på egen hand och bedöma hur det skulle funka. Mild tandoorikyckling med naanbröd och ris brukar kunna uppskattas av många exempelvis.

Fast då var det ju ändå inga grönsaker som ofta finns i tillbehören :angel:
Naanbröd och papadoms måste i princip serveras med stora mängder raita och där klämmer man i massor av gurka och örter i alla fall.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 523
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 235
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp