Tips på "barnvänlig" mat?

Sparrisen123

Trådstartare
Egentligen kanske barnvänlig är fel ord, Sparrisvänlig är mer korrekt, men det är ju svårt för er att veta vad det är :D Så, tänk att det ska vara barnvänligt.
* Inga klumpar/bitar
* Inte för starkt (men gärna ganska mycket smak)
* Ingen äcklig/konstig/annorlunda konsistens
* Inte för "tungt"
* Varm mat

Exempelvis potatisgratäng, pannkakor och lasagne går bra bortsett från att det är lite "tungt". Korv, "riktigt kött", fiskbullar osv har konstig/äcklig konsistens.
Saker som fungerar är till exempel potatismos, ganska milt kryddad fisk, slät grönsakssoppa och kyckling tillagad i ugn (utan stekyta).

Några förslag?
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Fiskgratäng!
Vit fisk och potatismos med någon god sås ovanpå. (Jag brukar blanda creme fraiche, dill, gräslök och citron. Sprättlätt!)

Kan du äta pasta med såser (baserade på mejeriprodukter) av olika slag?
Jag har en laxpasta som jag älskar:
http://www.arla.se/recept/laxpasta-med-lime/

Kan du äta panerad fisk?
Det är så gott!

Morotssoppa och tomatsoppa brukar jag göra. De mixas släta :)

Köttbullar?
Nu kommer grillsäsongen, kan du äta grillat kött?
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Fiskgratäng lät ju trevligt! Geggar du alltså bara ihop creme fraiche och lite kryddning och häller ut ovanpå fisken?
Pasta med såser fungerar, men pasta är lite i gränsfall mot "för tungt". Men kan gå.
Panerad fisk kan också fungera, fast isåfall panera själv för jag hatar köpe-panerad fisk :crazy:
Sopptipsen tackar jag för :bow: Morotssoppa har jag nog aldrig gjort, måste prova!
Köttbullar och grillat kött går bort pga konsistensen.
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Det är världens äckligaste konsistens på sånt :eek:
(Ja, jag har provat... Jag och några kompisar gjorde "baby food challenge" :D)
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Jag gör fiskgratäng såhär:

Koka potatis, gör mos.
Det ska gärna vara lite fastare än vanligt, jag brukar vispa ner en äggula (det blir jättegott och liksom lite mer saftigt av det). Jag brukar dessutom göra mos på broccoli också, så att det blir hälften potatis, hälften broccoli. Det blir lite festligare färg och smak då.
Men vanligt potatismos fungerar utmärkt.

Under tiden potatisen kokar lägger jag fisken i en form. (vilken vit fisk som helst fungerar. Pangasius är det dock lite slimevarning på, så den undviker jag så långt det bara går) Formen ska vara så stor att det finns typ 3-4 cm kvar till kanten på formen, för där ska moset vara. Lite som en mur runt fisken liksom. :D Jag brukar salta och peppra fisken lite, och ha på lite citron.
Och så moset då. Det klickar jag ner mellan fisken och formens kant, och moset ska vara högre än fisken, så att såsen stannar där den ska (innanför mosmuren, that is).

Sedan gör jag såsen, några dl creme fraiche blandas med dill, gräslök och citron (en del har i lite allt möjligt, typ räkor osv. Jag tycker att min enkla är godare).
Och när det är klart är det bara att skjutsa in det i ugnen, 175-200 grader i cirka 17-20 minuter.

Perfekt matlådemat :)


Jag ÄLSKAR stekt fisk, panerad i vanligt vetemjöl (och kanske doppad i ägg om andan faller på).
Det är så gott!
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Din fiskgratäng låter absolut barnmatsvänlig nog för att passa mig! Ska prova det nåt tag :)
Broccolimos är ju :love: Kan man göra fiskgratäng med det också alltså?
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Ja, absolut!
Men mos på bara broccoli blir lite för löst, då måste du ha några äggulor i eller någon potatis som "bas" liksom.
Blomkål fungerar också!

Och mitt allra, allra bästa potatismos är med potatis och rotselleri.
Det är så gott jag äter det med sked direkt ur bunken i smyg när ingen ser :D :d
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Äggula vill jag inte ha i (konstiga tankar jag har om ägg...) men om jag gör typ 50-50 med broccoli och potatis, då borde det bli bra?
Rotselleri låter lite läskigt faktiskt :p
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Det är asgott! Och smaken passar perfekt till fisk, dessutom.

50-50 är den bästa blandningen!
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Tortillini med ostsås och skinka? Tar typ 10 min att göra och jag tycker att det är gott!

Koka tortillini (finns ju massa olika fyllningar)
Skär upp skinka i passande bitar
Häll bort vattnet från pastan
Blanda ner philadelphia, matlagningsgrädde (och ev riven ost om man vill ha ännu mer ostsmak) och krydda med salt och oregano
Rör om på låg värme

Klart :)
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Tortellini är okej, men bara de med tomatfyllning :p
Men ostsås går bort (för "tungt") och skinka är inte heller nån höjdare... Nåt annat man kan pimpa sina tortellini med? :p
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Jag brukar göra en "sallad" på tortellini, mozzarella, tomater, olivolja, basilika och svartpeppar.
Det är VÄRLDENS bästa snabbmat och tar enbart så lång tid som pastan behöver koka. :D
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Bortsett från att jag inte äter varken tomater, olivolja eller basilika i några större mängder, och knappt mozzarella heller så... :D
Låter annars ganska fräscht och trevligt, du råkar inte ha några alternativa ingredienser? :p
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Tänkte skriva att jag inte har några tips men det har jag säkert bara jag orkar koncentrera mig så återkommer om detta. Men för en nyfiken: varför vägra all mat? Självklar valfritt att svara de är ju din tråd :p
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

För att jag är kräsen...? :p
Klumpar i maten, fel konsistens och annat sånt klarar jag bara inte av, känns som jag ska kräkas om jag tvingar i mig det.
Mat som är för stark får jag ont i magen av, och sånt som är "för tungt" känner jag mig bara illamående och tung av.
"Rå" tomat vet jag inte vad det är med, men jag får lindriga allergiska reaktioner av det. Jag reagerar bara så på rå tomat, ingenting som typ tomatsoppa eller annat med tillagad tomat i :confused:
Så jag är helt enkelt som en väldigt kräsen unge, därav jakten på barnvänlig mat ;)
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Hemmagjord pyttipanna?
Panerad fisk?
Schnitzel?
Flygande Jakob?
Köttfärsås?
Tacos?
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Jag har sådan fobi mot barnmatsburkar att jag vägrar låta min son äta det så jag förstår dig:p
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Jag gjorde en slät grönsakssoppa på potatis, morot och lök häromkvällen, med curry och kokosmjölk och serverad med baconströssel, men det kan man ju skippa om det blir för "bitigt".
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 031
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 883
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag har fått i hemläxa att utesluta all stark, kryddad, fet samt stekt mat ur min kost. Problematiskt då jag nästan enbart äter stekt...
Svar
5
· Visningar
4 201
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp