Tips på "barnvänlig" mat?

Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Utan att mena något illa alls men om du någon gång skulle vilja prova så finns det en ganska enkel teknik för att reda ut vad det är man absolut inte gillar och vad som egentligen bara är en fix idé. Tekniken går i stora drag ut på att äta någonting man inte gillar men intala sig själv att man gillar det. För att det ska fungera så måste man överdriva till en början, säg "mums" och "åh vad gott" högt för dig själv. Bete dig som om du skulle göra om du åt det godaste i världen. Man får upprepa ett par gånger men man märker ganska omgående om det blir bättre eller inte. Blir det inte bättre så kan du lugnt fortsätta sky vad-det-nu-var. Märker du att det trots allt inte var så illa så har du lite mer att välja på i affären nästa gång.

Som sagt, bara ett tips i all välmening :)

Hur har du det med pajer, piroger etc? Är det för tungt? Fyllda paprikor i ugn? Går ju att göra röran innuti väldigt finhackad så slipper du bitar.
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Pyttipanna har jag inte ätit på evigheter, men det är ju toppen! Tack för tipset :)
Någon som har tips på vad som är gott att ha i sin pyttipanna?

Panerad fisk och köttfärssås (fast jag gör vegetarisk - äter inte köttfärs) är också bra förslag. Även (mild) tacos går ner sådär nån gång ibland.
Schnitzel däremot är verkligen inte min grej, och flygande jakob går jättebort på grund av att jag inte tycker att jordnötter och banan passar i mat :angel:
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Om jag någonsin skaffar barn kommer han/hon inte heller få äta barnmatsbruks-mat. Fy farao vad äckligt det är :eek:
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Det lät gott!
Jag gör ganska ofta en slät soppa på typ potatis, morot, lök och "vad som finns hemma", men jag har aldrig haft i kokosmjölk och curry. Det ska jag prova nån gång.
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Jag tar absolut inte illa upp :)

Jag har försökt den tekniken med mycket, bland annat fiskbullar, barnmat (:D), tomat, korv, "klumpig" sylt, "klumpig" yoghurt, köttfärs och säkert massor av annat också. Men det går bara inte ner :crazy:

Piroger och pajer blir nog gärna för tungt, men med rätt fyllning kanske paj kan fungera :) Så om nån har tips på en ganska "lätt" paj, släng in det!
Gillar tillexempel lax- och broccolipaj, men det är svårt att få till själva "kletet" (äggstanning?) utan att det blir för tungt.
Fyllda paprikor har jag nog aldrig gjort, men det kan jag prova :)
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Halvt om halvt OT...

"Rå" tomat vet jag inte vad det är med, men jag får lindriga allergiska reaktioner av det. Jag reagerar bara så på rå tomat, ingenting som typ tomatsoppa eller annat med tillagad tomat i :confused:

En kompis till mig är allergisk mot tomat. I början klarade hon av "tillagad" tomat men inte rå, det räckte med några sekunder i micron så kunde hon äta det. Visserligen är hon allergisk mot nästan all tomat idag (går bra med tomatsoppa eller annat som blivit ordentligt uppvärmt), så det kan ju bli värre. När jag började känna av tomat (det började klia på händerna om jag fått tomatsaft på dem) så krängde jag tomat så in i (följde inte rådet om försiktighet) och idag känner jag inte av något längre :D

BTW så är tomat den enda grönsaken som blir nyttigare av att värmas upp:D (något ämne i skalet som frigörs vid värme som inte kan tas upp av kroppen om tomaten är "rå") .
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Så det kan alltså bli värre? :crazy:
Som det är nu äter jag inte rå tomat och inte ketchup, men tomatsoppa, olika tomatbaserade såser/röror och sånt går bra. Vore ju inte jättekul om jag var tvungen att stryka det också från listan över ätbara saker.
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Ja det kan ju det :( men troligtvis bör du kunna fortsätta äta saker som tex tomatsoppa :) Tycker du om "rå" tomat så tycker jag att du ska testa att värma upp den några sekunder i micron och se om du får någon reaktion då. :)
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Bananplättar

Eller 2 tortillabröd i stekpannan, lägg ost och skinka, annat du kan tänka dig äta, stek på i någon minut på vardera sida, färdig.
 
Sv: Tips på "barnvänlig" mat?

Gillar tillexempel lax- och broccolipaj, men det är svårt att få till själva "kletet" (äggstanning?) utan att det blir för tungt.
Om du har till exempel morötter i pajen (som binder lite vätska) kan du få pajen tillräckligt saftig helt utan äggstanning.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 030
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 880
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag har fått i hemläxa att utesluta all stark, kryddad, fet samt stekt mat ur min kost. Problematiskt då jag nästan enbart äter stekt...
Svar
5
· Visningar
4 195
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp