Tips på bättre sits! hjälp?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare santiano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 793
S

santiano

hejsan, det är så att när jag hoppar så reser jag mig inte uppåt-framåt.. utan d blir mest uppåt, hur kan jag träna för att det ska bli framåt oxo? eller e det något problem egentligen? :crazy:
på låga hjöder blir det alltid så, har en d-ponny och låga hjöder menar jag då 40- 60cm.. det blir bättre och bättre ju högare hindrerna blir så ska jag bry mig om att det inte blir uppåt-framåt på så låghöjd?:confused: tips tack! ;)

Sv: Tips på bättre sits! hjälp?

Tänk på din sists. Invänta språnget och sedan lägg fram tyglen och ge eftergift och luta dig lätt framåt mot manken.

det är det jag gör, kommer med hästen "upp" precis rätt och sådant, men ändå känns det inte som jag kommer så mkt framåt i hoppet, när jag hoppar högre hinder blir det dock att mna kommer upp mer över hästen och så.. eftergift på tygeln blir det oxo så det är egentligen inget "jätte" problem men vill komma mer över hästen i hoppet..

Men har någon annan konstaterat att du bara reser dig "upp" när du hoppar lägre? Eller är det bara så du känner? För det kan vara som du känner men det kanske inte är så?

Jag har samma problem ibland, men jag brukar tänka att jag ska ha tyglarna så långt fram som möjligt och då blire automatiskt att man lutar sig mer framåt än upp!

Det har nog ingen betydelse - bara du ger efter tillräckligt (det är ju händerna som "går före"). Om du följer med längs mankammen nu kan du prova med att ge efter längs halsen istället - då hamnar du "automatiskt" längre fram. Men - som sagt - det har nog ingen betydelse.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
694
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 863
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka