Tips på bett

Mitt favoritbett (och hästens) är tvådelat Sprenger Dynamic som är anatomiskt format och inte viker upp sig i gommen. Finns dock inte i 10.5 så jag har bettskivor för att göra det mindre.

Varierar med likadant fast 3-delat och ett rakt, smalt gummibettt från Nathe. Nathe har samma form som Nova men bättre material och lite styvare. De ser tjocka ut men från stl 11 och nedåt är de smalare. 16mm jämfört m Novas 20 mm.

Jag testade ovan nämnda beris comfort thin tidigare och gillade det, men tyckte att utformningen var lite bakvänd. I min häst mun la det sig liksom stående så att det blev smal anläggningsyta mot tungan o brett i mungipan. Tyckte det blev lite skarpt för min häst som oxå krullade ihop sig. Därför valde jag Nathe istället.

Ett annat bett som verkar trevligt tycker jag är Bombers tvådelade med lockup. Har dock inte provat det.

Hoppas du hittar något som ni gillar! :-)
Jag kanske ska prova ett Sprenger! Några andra har det i stallet och verkar väldigt nöjda faktiskt!
Ja hästen här tyckte inte alls om Nova, antagligen för det är för mjukt och tjockt, jag ska kolla in Nathe betten med då, har hört mycket bra om dem med!

Vad konstigt, jag får väl se om jag ska testa ett sånt eller inte då, men kändes bra då Beris var lite tunnare.
Ja Bombers bett kollade jag också lite på!
TACK för alla tips!! :D
 
Bombers barrel fungerar som "grundversionen" av myler. Det är min pålles favorit just nu. När plånboken tillåter ska vi prova ett tvådelat Bombers cable :)

Pålle har också ett sprenger kk ultra men han gillar att Bombersbettet är tunnare och slätt över tungan.
 
Bombers barrel fungerar som "grundversionen" av myler. Det är min pålles favorit just nu. När plånboken tillåter ska vi prova ett tvådelat Bombers cable :)

Pålle har också ett sprenger kk ultra men han gillar att Bombersbettet är tunnare och slätt över tungan.
Ja jag hittade ett barrel bett från bombers och tänkte att det var väldigt likt Myler, det verkade också lättare att hitta på internet. Sen vet jag inte vad butikerna hemma erbjuder, får åka dit först så ser man ju även tjockleken på alla bett.
Jaha åh! Men när jag kollade på bomber betten så kunde man ju välja olika tjocklekar eller? Det stod tex 11,5 cm 12mm, 11,5cm 14mm osv.
 
Jaha åh! Men när jag kollade på bomber betten så kunde man ju välja olika tjocklekar eller? Det stod tex 11,5 cm 12mm, 11,5cm 14mm osv.

Precis, det går att specialbeställa hur du vill men många butiker lagerför massor med alternativ också. Mitt är 12 mm trots att det är 13,5 långt, stor skillnad mot mitt sprenger som är 16 mm.

Jag upplever att det är svårt att hitta så långa som 13,5 som är tunnare än 16 av andra märken.
 
Okej vad bra att man kan göra det, hur tjockt har du? 16mm?
Min häst har ju 10,5 i bett, är de verkligen 10,5 då? Eller är de längre precis som vissa som har Sprenger tycker deras bett är 0,5 till 1cm längre än riktiga storleken?
 
Precis, det går att specialbeställa hur du vill men många butiker lagerför massor med alternativ också. Mitt är 12 mm trots att det är 13,5 långt, stor skillnad mot mitt sprenger som är 16 mm.

Jag upplever att det är svårt att hitta så långa som 13,5 som är tunnare än 16 av andra märken.
Såg nu att du hade 12mm :p
 
Jag upplever att mitt Bombers, märkt 13,5, är lika långt som mitt sprenger men sprengerbettet är inte märkt, det har jag mätt till 13,5 så det kanske salufördes som 13 cm, vad vet jag, det följde med hästen.

Det beror ju på modell också. Mina bett är lika långa men sprengerbettet blir för långt och viker sig framåt i munnen medan bomberbettet som ju inte kan vika sig ligger bra.
 
Jag upplever att mitt Bombers, märkt 13,5, är lika långt som mitt sprenger men sprengerbettet är inte märkt, det har jag mätt till 13,5 så det kanske salufördes som 13 cm, vad vet jag, det följde med hästen.

Det beror ju på modell också. Mina bett är lika långa men sprengerbettet blir för långt och viker sig framåt i munnen medan bomberbettet som ju inte kan vika sig ligger bra.
Jaha okej, men då provar jag att beställa i samma storlek när jag har pengar för det! Vilket tvådelade från bomber menade du att du ville köpa?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
806
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 065
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp