Tips på bett!

Hannah.h

Trådstartare
Behöver tips på bett till en häst som är ganska framtung men tar inte heller stöd i munnen helt. Har testat både två-delat och tre-delat, och tycker inget riktigt passar honom. Har testat fasta och lösa ringar. Passade inte alls på fasta så rider på lösa bettringar, någon som har något tips? Han rids nu på ett bett ifrån Lamicell Scourier, som han funkar bra på blir dock lite väl på i handen vid uteritter.
 
Senast ändrad:
Att få en framtung häst att inte lägga sig på handen handlar ofta mycket mer om ridningen i sig än bett.
Hur rider du? Gör du många tydliga halvhalter, rör på fingrarna (inte såga utan mindre) så att bettet hålls rörligt och det inte blir ett statiskt tryck i hästens mun?

Finns det någon tränare eller i brist på det, annan erfaren person som haft häst länge och kanske själv tränar en del som kan titta när du rider och försöka identifiera problemet?
Det tycker jag definitivt du behöver göra innan du provar skarpare bett med tex hävstång iaf..

Vilka olika material på bett har du provat?
Sötmalm tex, provat det?
Tredelade bett kan se olika ut, mittdelen kan spela stor roll.
Det tvådelade, är det rakt eller lite böjt som du provat?

Har du provat ett helt rakt tränsbett?

Slog upp scourierbettet och om det är det jag såg så hade jag hellre provat sk full-cheek (bett med parerstänger) innan jag provade det.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 822
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
774
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 038
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp