Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!
Gillar du fantasy så läs detta inlägg, annars kan det typ vara

Rangordnar några här efter hur "vuxna" jag upplever dem, all fantasy brukar hamna under ungdom typ 12-16 år men det stämmer långt ifrån på alla

Eh,
ja åter till boktipsen..
Klassiker för mig är David Eddings böcker tex "The Belgariad" (Sagan om Belgarion) Typisk klassisk fantasy där liten föräldralös pojke inte är den han tror och så börjar det magiska äventyret. Typisk ungdoms fantasy, men samma författare har mer vuxna böcker också.
Jag tror min absoluta favorit genom tiderna är "The Wheel of Time" av Robert Jordan

hela 14 tjocka böcker (tror jag det blev, därikring iallafall) i vad som börjar som en väldigt typisk fantasy men som utvecklas väldigt och blir enormt stor med många härliga karaktärer att följa, läser själv om dem nu för att komma ihåg vad som hände så jag kan läsa de sista. För en något äldre publik än The Belgariad men fortfarande ungdomlig.
"Temeraire"serien som börjar med His Majesty's Dragon upplever jag också som en mer vuxen fantasy, med mest vuxna huvudpersoner. Utspelar sig under Napoleons tid med krigen - men här finns drakar med i krigsstyrkorna.
Sista jag tänker tipsa om är "Women of the Otherworld" som börjar med boken "Bitten". Nu är vi inte längre i en egen fantasyvärld utan i en version av vår nutida innehållandes varulvar, vampyrer, häxor, demoner med mera

Denna serie är nog också den mest vuxna av mina tips, huvudkaraktärerna är övervägande vuxna personer mellan typ 25-40 år. En underbart frisk fläkt när man börjar tröttna på det jag kallar klassisk fantasy