Tips på bra torrfoder

Kan insekter vara ett alt? Gissa har ätit Yora, det var toppen!
Just nu äter hon för att citera @Dentaku den med typ en varg på, mao Wolf ,vilket protein det är har jag inte kollat, men hon får äta det som håller henne i form o inte omvandlar henne till en köttbulle på spindelben :D
 
Vill man fortsätta ge av Arken Zoos foder (pure natural är ju deras egna) så finns Brit Care i valpvariant som åtminstone är baserat på annat. Tex har de då med lamm. Innehåller förvisso kycklingfett, men det blir ju inte lika mycket kyckling som när allt kött i fodret är sådant.
Tack!!!
 
Hur försiktig bör man vara vid foderbyte för en valp som inte är så känslig i magen? Han äter 3 dl om dagen och utöver det lite av vår mat, träningsgodis och ben.

Är det för snabbt att byta 25% av en måltid i början och öka med 25% per vecka?
 
Faktum är att jag letar efter ett nytt nu. Jag har givit Simpsons Premium Lamb & Potato rätt länge men priset har höjts så ruggigt mycket det senaste året. Annars har det funkat bra.
Just nu har jag kört på lamm och ris-foder. Först Bozita och senast köpte jag en påse Doggy eftersom det inte fanns Magnusson som jag tänkt testa igen. Förra gången var det inte poppis, men jag minns inte om det var spannmålsfritt eller vanligt jag gav. Jag ska beställa en provpåse och se. Det kan också ha varit den andra hunden jag hade då som var mest skeptisk.

Den här hunden är inte känslig och verkligen inte kräsen, så jag kan prova runt lite. Det hade varit toppen om Magnusson funkade.
Jag ger inte heller foder som innehåller nån form av kyckling. Hunden är känslig, jag är allergisk så vill inte hantera nåt med kyckling.

Kan rekommendera att kika på Carriers spannmålsfria lamm. Min jycke käkar det och jag tycker det funkar toppen 👍
 
Hur försiktig bör man vara vid foderbyte för en valp som inte är så känslig i magen? Han äter 3 dl om dagen och utöver det lite av vår mat, träningsgodis och ben.

Är det för snabbt att byta 25% av en måltid i början och öka med 25% per vecka?
Jag lever inte som jag lär utan byter rakt av. Har dock inte haft någon med känslig mage, då hade jag självklart varit försiktigare.
 
Hur försiktig bör man vara vid foderbyte för en valp som inte är så känslig i magen? Han äter 3 dl om dagen och utöver det lite av vår mat, träningsgodis och ben.

Är det för snabbt att byta 25% av en måltid i början och öka med 25% per vecka?
Min valp kraschade fullständigt av för snabbt foderbyte så jag säger - hellre safe than sorry. Det är inte värt det om det skulle gå åt skogen.

Min hund har dock alltid varit känslig i magen, men det visste jag ju inte då 🙃
 
Jag lever inte som jag lär utan byter rakt av. Har dock inte haft någon med känslig mage, då hade jag självklart varit försiktigare.
Jag med, och vid senaste två valparna så har jag bytt samma dag som de kommit till mig. I Ebrahs fall så var det för att jag inte gillade den maten som uppfödaren gav, i Lilys fall för att hon är import och det inte ens var någon idé att försöka ge henne något specifikt så. När jag frågade Lilys uppfödare vad hon var van att äta och om jag borde ge något speciellt så svarade uppfödaren bara "Äh, ge henne något du tycker verkar bra!" :p Hos uppfödaren hade hon fått lite torrfoder, kycklingvingar, köttrester och allt möjligt som på något vis kunde klassas som hundmat, typ.
 
Jag ger inte heller foder som innehåller nån form av kyckling. Hunden är känslig, jag är allergisk så vill inte hantera nåt med kyckling.

Kan rekommendera att kika på Carriers spannmålsfria lamm. Min jycke käkar det och jag tycker det funkar toppen 👍

Jag ger spannmålsfritt just nu(lamm och ris) och mitt förra var också spannmålsfritt(lamm och potatis). Men jag ger hellre spannmål än ris, idealet är så mycket lokala råvaror som möjligt, d v s från Sverige, Norge eller Finland. Jag vill inte heller ha odlad lax med tanke på miljöpåverkan.
 
Jag ger spannmålsfritt just nu(lamm och ris) och mitt förra var också spannmålsfritt(lamm och potatis). Men jag ger hellre spannmål än ris, idealet är så mycket lokala råvaror som möjligt, d v s från Sverige, Norge eller Finland. Jag vill inte heller ha odlad lax med tanke på miljöpåverkan.

Och inget foder(utom färskfoder) jag använt har förstås uppfyllt min önskelista som tar upp både var fodret produceras, varifrån råvarorna kommer, deras miljöpåverkan, djurskydd och antibiotikaanvändning.
 
Jag var på väg att köpa Brit and Care lamm och ris men tvekar över ris (30%). Barn ska ju inte äta ris mer än nån gång i veckan Max pga arsenik… borde det inte vara samma med hundar? Eller ”lever de ändå så kort” att det inte spelar in?

Odlad lax är nog annars det enda jag vet att jag inte vill ge.

Nu vet jag inte vad jag vill ge🫣👀
 
Jag har gett Bozita robour i flera år och varit supernöjd men nu hade det ju hittats mögelsporer i deras foder :down: har bytt till carrier nu då valpen hade det så bytte till samma på gamlingen också.

Vart kan jag hitta relevant information om detta? Har försökt googla, men hittar bara väldigt gamla artiklar :confused:
 
Vart kan jag hitta relevant information om detta? Har försökt googla, men hittar bara väldigt gamla artiklar :confused:
Ska försöka hitta artikeln jag läste, var någon gång i våras jag såg den :) kan ju vara så att dom fått ordning på det och då är det helt klart ett bra foder som jag var väldigt nöjd med!
 
Jag var på väg att köpa Brit and Care lamm och ris men tvekar över ris (30%). Barn ska ju inte äta ris mer än nån gång i veckan Max pga arsenik… borde det inte vara samma med hundar? Eller ”lever de ändå så kort” att det inte spelar in?

Odlad lax är nog annars det enda jag vet att jag inte vill ge.

Nu vet jag inte vad jag vill ge🫣👀

Såvitt jag vet finns inga långtidsstudier på detta.

I bl a Finland har studier av friska hundar visat att utfodring med foder som innehåller en stor del ris gör att man kan se en ökad arsenikhalt i hundens hår respektive blod.
MEN. I den finska studien mätte förekomsten av ett flertal ämnen, både livsviktiga och skadliga för att se om halten påverkades av hundens diet(rått, torrt, mixat). Det fanns flera variationer men alla hundar var som sagt kliniskt friska.
Forskarna påpekar svagheter som att urvalet är litet och att det inte går att kontrollera för bakgrundsfaktorer. De drar inga slutsatser om hur utfodring med ris skulle påverka en hunds hälsa eller om det alls skulle göra det. Det enda som dessa forskare skriver, utöver att mer forskning behövs, är att resultaten tyder på att hundar inte bör äta viltkött ofta på grund av risken för förhöjda blyvärden i blodet.

I Spanien har gjorts en annan studie där man tagit blodprov på hundar som kommit in till ett djursjukhus med olika typer av problem. Man mätte nivåerna av vissa spårämnen och jämförde med en referensgrupp bestående av hundar som bara kom in för vaccinering.
För några ämnen fanns en statistiskt signifikant skillnad för vissa sjukdomstillstånd jämfört med kontrollgruppen, men inte för arsenik.
Även här finns förstås svagheter med studien som t ex urvalsstorlek och kontroll av alla bakgrundsfaktorer som kan ha påverkat risken att utveckla sjukdom.

Idealet är att man gör en långtidsstudie på ett stort antal hundar av samma ras där olika grupper får olika foder men i övrigt lever så likvärdigt som möjligt och får regelbundna hälsokontroller. Men det lär knappast bli av...

Så länge det inte finns några ordentliga studier skulle jag inte bli alltför stressad över något av de larm som kommer med jämna mellanrum.
Om man inte har en hund med allergier eller magproblem tror jag att det bästa är att den får äta varierat. Då behöver man inte heller fundera lika mycket på den här typen av saker som om den får samma foder morgon, middag och kväll.
 
Såvitt jag vet finns inga långtidsstudier på detta.

I bl a Finland har studier av friska hundar visat att utfodring med foder som innehåller en stor del ris gör att man kan se en ökad arsenikhalt i hundens hår respektive blod.
MEN. I den finska studien mätte förekomsten av ett flertal ämnen, både livsviktiga och skadliga för att se om halten påverkades av hundens diet(rått, torrt, mixat). Det fanns flera variationer men alla hundar var som sagt kliniskt friska.
Forskarna påpekar svagheter som att urvalet är litet och att det inte går att kontrollera för bakgrundsfaktorer. De drar inga slutsatser om hur utfodring med ris skulle påverka en hunds hälsa eller om det alls skulle göra det. Det enda som dessa forskare skriver, utöver att mer forskning behövs, är att resultaten tyder på att hundar inte bör äta viltkött ofta på grund av risken för förhöjda blyvärden i blodet.

I Spanien har gjorts en annan studie där man tagit blodprov på hundar som kommit in till ett djursjukhus med olika typer av problem. Man mätte nivåerna av vissa spårämnen och jämförde med en referensgrupp bestående av hundar som bara kom in för vaccinering.
För några ämnen fanns en statistiskt signifikant skillnad för vissa sjukdomstillstånd jämfört med kontrollgruppen, men inte för arsenik.
Även här finns förstås svagheter med studien som t ex urvalsstorlek och kontroll av alla bakgrundsfaktorer som kan ha påverkat risken att utveckla sjukdom.

Idealet är att man gör en långtidsstudie på ett stort antal hundar av samma ras där olika grupper får olika foder men i övrigt lever så likvärdigt som möjligt och får regelbundna hälsokontroller. Men det lär knappast bli av...

Så länge det inte finns några ordentliga studier skulle jag inte bli alltför stressad över något av de larm som kommer med jämna mellanrum.
Om man inte har en hund med allergier eller magproblem tror jag att det bästa är att den får äta varierat. Då behöver man inte heller fundera lika mycket på den här typen av saker som om den får samma foder morgon, middag och kväll.
Tack! Imponerande kunskap 🥰😍.

Tänker du att man borde ha flera olika torrfoder och variera med, eller menar du att hunden bör få annan, varierad mat utöver?
 
Tack! Imponerande kunskap 🥰😍.

Tänker du att man borde ha flera olika torrfoder och variera med, eller menar du att hunden bör få annan, varierad mat utöver?

Själv varierar jag med torrfoder och kan även ge mat som blivit över. Men jag är inte heller petig med att det alltid ska vara samma sorts torrfoder.

Sedan är detta hur jag gör och resonerar, ingen sanning. Det är inte baserat på någon särskild kunskap för jag har ingen som helst utbildning, mer min egen känsla.
 
Själv varierar jag med torrfoder och kan även ge mat som blivit över. Men jag är inte heller petig med att det alltid ska vara samma sorts torrfoder.

Sedan är detta hur jag gör och resonerar, ingen sanning. Det är inte baserat på någon särskild kunskap för jag har ingen som helst utbildning, mer min egen känsla.
Jag har aldrig tänkt tanken på att variera torrfoder så där fick jag något att tänka på 😂🙈. Rätt konstigt egentligen att tanken aldrig ens slagit mig, han får ju varierad kost från oss som jag inte är så noga med.
Ska nog testa brit and care till att börja med !
 
Jag har aldrig tänkt tanken på att variera torrfoder så där fick jag något att tänka på 😂🙈. Rätt konstigt egentligen att tanken aldrig ens slagit mig, han får ju varierad kost från oss som jag inte är så noga med.
Ska nog testa brit and care till att börja med !

Såg nu att jag skrivit fel, ska ju stå att jag varierar med färskfoder! :banghead:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 820
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: calm
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 087
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp