Tips på bra torrfoder

Oj. Fick upp reklam för BILTEMAS hundfoder. Av alla ställen.
Eftersom jag är usel på att räkna foderstat på hund så kanske nån annan kan titta närmare och göra nån bedömning?
(inte aktuellt för min hund just nu men intressant)

https://www.biltema.se/fritid/husdjur/hund/hundfoder/hundmat-premium-10-kg-2000042839
Själv skulle jag inte ge ett foder med vete i till mina hundar. I övrigt är det nog inte mindre kött i det än i många andra fodersorter på marknaden.
 
Själv skulle jag inte ge ett foder med vete i till mina hundar. I övrigt är det nog inte mindre kött i det än i många andra fodersorter på marknaden.

Förutom att jag själv inte har problem med vete(men däremot inte vill ge foder med kyckling...) håller jag med.

Många av de foder som stoltserar med en hög andel kött kan göra det enbart eftersom en del av köttet de använder är färskt. Den stora skillnaden mot köttmjöl är att det färska köttet fortfarande innehåller vatten - som förstås mestadels försvinner vid tillagningen i vilket fall...
Innehållsmässigt tycker jag fodret ser ut att vara likvärdigt många andra foder, och eftersom kycklingmjöl är importerat även i svenskt foder spelar tillverkningsland mindre roll i det avseendet.
 
Förutom att jag själv inte har problem med vete(men däremot inte vill ge foder med kyckling...) håller jag med.

Många av de foder som stoltserar med en hög andel kött kan göra det enbart eftersom en del av köttet de använder är färskt. Den stora skillnaden mot köttmjöl är att det färska köttet fortfarande innehåller vatten - som förstås mestadels försvinner vid tillagningen i vilket fall...
Innehållsmässigt tycker jag fodret ser ut att vara likvärdigt många andra foder, och eftersom kycklingmjöl är importerat även i svenskt foder spelar tillverkningsland mindre roll i det avseendet.
Angående ursprungsland så är det ju också många foderföretag som är fula med det. Tex Monster har svensk flagga på sitt foder, för det är "design" från Sverige. Inget med varken innehåll eller tillverkning har med Sverige att göra annars.
 
Angående ursprungsland så är det ju också många foderföretag som är fula med det. Tex Monster har svensk flagga på sitt foder, för det är "design" från Sverige. Inget med varken innehåll eller tillverkning har med Sverige att göra annars.
Jag har gått på den niten några gånger när jag glömmer mig, tillverkat i Sverige och svenska råvaror/ svenskt kött ät två olika saker.
 
Jag har gått på den niten några gånger när jag glömmer mig, tillverkat i Sverige och svenska råvaror/ svenskt kött ät två olika saker.
Mhm. Och vissa tillverkare där det står att en sort är tex med viltkött, ja då kanske det är 4-5% viltkött och resten kyckling. Framförallt när det gäller blötmat så är det vanligt, men även med torrfoder förkommer det oftare än önskvärt.
 
Mhm. Och vissa tillverkare där det står att en sort är tex med viltkött, ja då kanske det är 4-5% viltkött och resten kyckling. Framförallt när det gäller blötmat så är det vanligt, men även med torrfoder förkommer det oftare än önskvärt.
Förra vovven tålde ju inte kyckling så bra. Så jag kollade och herrejösses vad kyckling det är i hundmat och hundgodis. :(
 
Förra vovven tålde ju inte kyckling så bra. Så jag kollade och herrejösses vad kyckling det är i hundmat och hundgodis. :(
Ibland slår det åt andra hållet också, som när djurägare är övertygade om att djuret är allergiskt mot kyckling, man frågar vilken mat som fungerat absolut bäst hittills och de pekar på någon "med älg" som i själva verket har väldigt mycket kyckling i :p
 
Mhm. Och vissa tillverkare där det står att en sort är tex med viltkött, ja då kanske det är 4-5% viltkött och resten kyckling. Framförallt när det gäller blötmat så är det vanligt, men även med torrfoder förkommer det oftare än önskvärt.

Då och då är det spannmålsfria sorter av den typ som har en varg eller liknande på påsen som stoltserar med att innehållet är baserat på si och så för att efterlikna hundars ursprungliga diet. När man läser ingredienslistan dyker ändå det där kycklingmjölet upp rätt fort.
 
Vilket foder använder du? 🙂

Faktum är att jag letar efter ett nytt nu. Jag har givit Simpsons Premium Lamb & Potato rätt länge men priset har höjts så ruggigt mycket det senaste året. Annars har det funkat bra.
Just nu har jag kört på lamm och ris-foder. Först Bozita och senast köpte jag en påse Doggy eftersom det inte fanns Magnusson som jag tänkt testa igen. Förra gången var det inte poppis, men jag minns inte om det var spannmålsfritt eller vanligt jag gav. Jag ska beställa en provpåse och se. Det kan också ha varit den andra hunden jag hade då som var mest skeptisk.

Den här hunden är inte känslig och verkligen inte kräsen, så jag kan prova runt lite. Det hade varit toppen om Magnusson funkade.
 
Faktum är att jag letar efter ett nytt nu. Jag har givit Simpsons Premium Lamb & Potato rätt länge men priset har höjts så ruggigt mycket det senaste året. Annars har det funkat bra.
Just nu har jag kört på lamm och ris-foder. Först Bozita och senast köpte jag en påse Doggy eftersom det inte fanns Magnusson som jag tänkt testa igen. Förra gången var det inte poppis, men jag minns inte om det var spannmålsfritt eller vanligt jag gav. Jag ska beställa en provpåse och se. Det kan också ha varit den andra hunden jag hade då som var mest skeptisk.

Den här hunden är inte känslig och verkligen inte kräsen, så jag kan prova runt lite. Det hade varit toppen om Magnusson funkade.
Jag är ju nöjd med mitt foder egentligen men hade inte koll på djurskyddsaspekten. Mitt for, puré natural Puppy verkar bara finnas med kyckling tyvärr (men vuxen finns annat).
 
Jag är ju nöjd med mitt foder egentligen men hade inte koll på djurskyddsaspekten. Mitt for, puré natural Puppy verkar bara finnas med kyckling tyvärr (men vuxen finns annat).
Vill man fortsätta ge av Arken Zoos foder (pure natural är ju deras egna) så finns Brit Care i valpvariant som åtminstone är baserat på annat. Tex har de då med lamm. Innehåller förvisso kycklingfett, men det blir ju inte lika mycket kyckling som när allt kött i fodret är sådant.
 
Verkligen! Jag vill undvika kyckling av djurskyddskäl, inte för att hunden är känslig, men kycklingmjöl finns i nästan alla standardfoder.
Nu ger ju jag inte torrfoder, men jag har precis börjat (igen) med att testa olika färskfodersorter för att se om det går att hitta något utan kyckling som passar både Ebrah och Lily som har helt olika preferenser och behov. Undviker också kyckling om möjligt pga hur slaktdjuren hanteras, men det är svårt. När man väl hittar något utan kyckling, ja då har de gärna i gris istället, och det är ju inte direkt bättre det. Mush har förvisso sorter utan, men det är så sinnessjukt dyrt att jag inte skulle ha råd att ha hund om jag matade med deras foder.
 
Nu ger ju jag inte torrfoder, men jag har precis börjat (igen) med att testa olika färskfodersorter för att se om det går att hitta något utan kyckling som passar både Ebrah och Lily som har helt olika preferenser och behov. Undviker också kyckling om möjligt pga hur slaktdjuren hanteras, men det är svårt. När man väl hittar något utan kyckling, ja då har de gärna i gris istället, och det är ju inte direkt bättre det. Mush har förvisso sorter utan, men det är så sinnessjukt dyrt att jag inte skulle ha råd att ha hund om jag matade med deras foder.
Pondus Mild! Har jag gett, för att undvika gris och kyckling.
 
Blev tyvärr inte jättebra för Ebrah med vom i maten senast jag testade märkbar mängd, så jag är skeptisk. Funderar dock på att prova igen.

Jag varvar med färskfoder och brukar också ge Pondus. Jag kör med Pondus Original, innehåller nöt och lax(plus lite korn). Ingen kyckling och ingen gris.

(Edit: men det innehåller också vom, så om inte det funkar spelar det ju ingen roll...)
 
Nu ger ju jag inte torrfoder, men jag har precis börjat (igen) med att testa olika färskfodersorter för att se om det går att hitta något utan kyckling som passar både Ebrah och Lily som har helt olika preferenser och behov. Undviker också kyckling om möjligt pga hur slaktdjuren hanteras, men det är svårt. När man väl hittar något utan kyckling, ja då har de gärna i gris istället, och det är ju inte direkt bättre det. Mush har förvisso sorter utan, men det är så sinnessjukt dyrt att jag inte skulle ha råd att ha hund om jag matade med deras foder.
Fodax vilt?

Vom finns inte i innehållsförteckningenn däremot mage av nöt. Men på någon annan variant av Fodax står det vom, så kanske är det del av annan mage i vilt.

Min hund äter just nu torrfoder eftersom hon bantar och då har det varit enklare att köra samma foderpott som mat och godis. Men vanligen äter hon Fodax vilt och jag tycker det har funkat jättebra. Ett prisvärt foder som hunden verkligen gillar och varit bra i magen av.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 820
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: calm
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 087
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp