Tips på dressyrsadel!

Sipuli

Trådstartare
Åh, mina föräldrar har sagt att jag får köpa vilken sadel jag vill, "utan att titta på prislappen"! :love:
tänker ändå inte köpa nån ALLTFÖR dyr, men är öppen för alla förslag. :p
Ponnyn min har nästan ingen manke, och är rätt så bred över ryggen, så hon behöver förmodligen xvid bom...
Har inga bra bilder på hennes rygg, men såhär ser hon ut:
PICT1424.jpg

Så, fram med era förslag nuuuuu. :p

Sv: Tips på dressyrsadel!

Uttnytja situationen å ta ut en sadelutprovare först skulle jag rekomendera. Då får du även tips om vilken bom, max sits och vilka märken som passar ponnyn din.

Helt klart värd alla pengar på jorden kan jag lova :)

Instämmer helt med moonlightgarden! Du kan köpa hur dyr och bra sadel som helst men passar den inte hästen så är det ju värdelöst och leder oftast till skador på hästen!

Ta hjälp av en sadelutprovare som är erkänt duktig! Tänk på att sadeln först och främst ska passa under arbete och inte när hästen står stilla. Hästen har oftast två olika ryggprofiler: en stillastående på stallgången och en under arbete.

håller med ovanstående svar, ta ut en bra sadelutprovare.

Sadeln behöve rinte kosta 20 000 för att den ska passa dig & din häst! Prova massa sadlar. Har själv Prestige, fina sadlar! :love: Så har jag en Hubertus och den har varit jättebra oxå. Det finns ju ett HAV med sadlar. Prova massa, det är kul oxå=)

du måste prova dig fram...det är inte bara köpa sadel så där utan vidare...dels ska den passa hästen MEN även dig....sen får det se vilken prisklass det slutar på...hur har ni det med sadelutprovare där?

Det är lite ont om sadelutprovare här, och de flesta är rent ut sagt värdelösa. :crazy:
Men känner till en som är erkänt duktig, så tar nog hit honom. :p

Tänkte självklart ta ut en sadelutprovare, skulle aldrig köpa en dyr sadel utan att veta att den passar ponnyn helt perfekt.
Ville bara höra vad ni har för förslag på sadlar,
eftersom att de flesta sadelutprovare (här iaf) har "sina" märken.
Men får ju se vad det blir, spelar ingen roll om den så kostar 1000kr, bara jag och ponnyn tkr om den. :)

Precis ;)
Svårt att ge tips..inte sååå bra bild...Vad har du haft för sadel innan och vilken bomvidd? Har själv varit i sadelletartagen en lååång tid...Provade en hel del sadlar... ibland kunde hästen ha den MEN jag hatade sadeln...bara skicka itillbaka ;(...det är A och O att ni provrider...den ska vara skön även för DIG och du ska kunna sitta i rätt sits utan problem..tänk på sätet storlek, kåplängd, knästöd mm mm

M&N 33:an var lite för trång, 34:an passade bra...
Sen har hon haft en stubben, det var en 30, när hon eg. ska ha en 32:a. :o
Men det var en sadelutprovare som sa att den passade. :crazy:
Det menar jag med värdelösa sadelutprovare här. :smirk:

Stübben e ju dessutom ganska svängda :o. Vilken modell var det och hur gammal var den?

En rätt så gammal siegfried (stavas?) mot dressyr...
Dom äldre är ju smalare än de nya. :crazy:

Usch då, var lite small bom på stubben det där märker jag.

Har själv stubben till min å varit med om människa som kollade sadeln några månader efter jag köpte hästen å provade ut sadeln, eftersom att hon hade fått knölar. Människan sa att sadeln helt klart passar perfek, vilket märket iofs gör men hon behövde en större bomvidd. Jag kollade upp köllarna några veckor efter med en bättre person å köpte senare en ny sadel å så blev det ett flertal till å nu ligger jag på stubben bomvidd 33,5 :D Hon har blivit tjock :rofl:
Själv älskar jag stubben sadlarna på min ponny och hon trivs väldigt bra med dom hon oxå, så där är vi två väldigt nöjda.

Sipuli skrev:
M&N 33:an var lite för trång, 34:an passade bra...
Sen har hon haft en stubben, det var en 30, när hon eg. ska ha en 32:a. :o
Men det var en sadelutprovare som sa att den passade. :crazy:
Det menar jag med värdelösa sadelutprovare här. :smirk:

Är det dressyr el hopp du är ute efter? dom M&N sadlar du provat var det nya modeller? Dressyr eller? ....33 och 34.. Då är din häst riktigt bred ;)...Din häst verkar ha en rakare rygg då du haft dessa sadlar..då dom är hyfsat raka i bommen...Vad tycker du själv om dessa märken?

Öhm, rubriken. ;)
Det var en M&N ponnysadel, hopp eller allround mot hopp. Det var en ny.
Sen vet jag ju inte om dressyrmodellen är annorlunda, men den passade iaf bra. :)
Älskar m&n, skulle absolut kunna tänka mig att köpa en om den passade henne. :D

:eek: :eek: :eek:

Din häst har en rak rygg, e bred, och sadelutprovaren ger dig en gammal 30¨ stubben. Den sadelutprovaren hade ju inte jag anlitat.

ja har en M&N dressyr och jag värkligen älskat den. vill inte byta den mot någon annan :love: min ponny har bred och rak rygg och manke och den är utprovad.

Sipuli skrev:
Öhm, rubriken. ;)
Det var en M&N ponnysadel, hopp eller allround mot hopp. Det var en ny.
Sen vet jag ju inte om dressyrmodellen är annorlunda, men den passade iaf bra. :)
Älskar m&n, skulle absolut kunna tänka mig att köpa en om den passade henne. :D
:o :o ..hoppsan så tokigt....
Vem är erkänt duktig?Bor även jag i norrbotten...du kan PM :a mig om du vill...Jag vet då ingen som är tillräckligt utbildad här uppe...

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?